Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 31/01/2006
Vraag om uitleg van de heer Flor Koninckx tot de heer Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over de plaatsing van variabele verkeersborden in zones 30 en in de omgeving van scholen
De voorzitter: De heer Koninckx heeft het woord.
De heer Flor Koninckx: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, we hebben het al een aantal keer gehad over de invoering van zone 30 in de omgeving van scholen. Op sommige plaatsen heeft die invoering heel wat ongenoegen veroorzaakt, vooral op gewestwegen met een snelheidslimiet van 70 kilometer per uur. Waar een permanente zone 30 werd ingevoerd, wordt die als totaal onredelijk beschouwd. Dat is terecht, want op een gewestweg waar 70 of 90 kilometer per uur mag worden gereden, is een permanente zone 30 totaal misplaatst.
De federale minister van Mobiliteit ondernam een poging om iets aan dat ongenoegen te doen. Een maand of zes geleden vertelde hij in Hasselt dat hij de zone 30 zou willen beperken tot de periode van 7 uur?s morgens tot 7 uur?s avonds. Twee weken geleden zei hij in de Kamer van Volksvertegenwoordigers:?De echte oplossing zou erin bestaan variabele verkeersborden te plaatsen, maar dat valt onder de verantwoordelijkheid van de wegbeheerders´.
Mijnheer de minister, ik sta helemaal achter zijn voorstel, en daarom heb ik enkel vragen voor u, want de wegbeheerders vallen onder uw verantwoordelijkheid. Bent u net als de federale minister van Mobiliteit van oordeel dat variabele verkeersborden de enige echte oplossing zijn voor het probleem? Kunt u me zeggen hoeveel variabele borden al werden geplaatst langs gewestwegen met een snelheidslimiet van 70 kilometer per uur? Op hoeveel plaatsen werden de borden nog niet geplaatst? Zal dat nog gebeuren en zo ja, wanneer?
Zal het Vlaamse Gewest financiële steun geven aan gemeenten die variabele borden willen plaatsen? Zo ja, op welke wijze en in welke mate zal dat gebeuren? Zo neen, bent u dan bereid om alsnog in een financiële tegemoetkoming te voorzien?
De voorzitter: Minister Peeters heeft het woord.
Minister Kris Peeters: Mijnheer de voorzitter, mijnheer Koninckx, ik begrijp dat u mijn federale collega over dit probleem hebt ondervraagd. Natuurlijk had men bij de invoering van de maatregel al in een aantal zaken kunnen voorzien. De maatregel moest aan een hoge snelheid worden uitgevoerd en heeft ons meer dan 13 miljoen euro gekost, en nu worden we geconfronteerd met een aantal noodzakelijke correcties.
Ik heb in het verleden al gesteld dat het gebruik van dynamische borden vooral aangewezen is op wegvakken met een snelheid van 70 kilometer per uur, meestal buiten de bebouwde kom. Ik begrijp dat u me op dat punt volledig kunt bijtreden.
De Vlaamse Regering stemt in met het voorstel van federaal minister Landuyt om de permanente borden in tijd te beperken van 7 tot 19 uur, maar onder een aantal uitdrukkelijke voorwaarden. Ik zal u schriftelijk de opsomming ervan bezorgen. We dringen ook aan op een doorgedreven communicatiecampagne over de maatregel, want heel wat mensen weten niet meer hoe het zit.
Mijn collega bevoegd voor mobiliteit zal uiterlijk op de ministerraad van 17 februari 2006 een voorstel ter beraadslaging aan de Vlaamse Regering voorleggen om deze problematiek in een ruimer kader aanhangig te maken op het Overlegcomité. Ook op dat vlak werden dus stappen gezet.
Inzake de plaatsing van dynamische borden langs wegen met een snelheidsregime van 70 kilometer per uur, is het zo dat er 69 schoolomgevingen - een schoolomgeving bevat soms meerdere scholen - langs de Vlaamse gewestwegen werden geselecteerd. Van deze schoolomgevingen werden er reeds 25 met dynamische borden uitgerust die volledig operationeel zijn. Het betreft in totaal 113 dynamische borden.
In acht andere schoolomgevingen werden de dynamische borden reeds geplaatst, maar moeten ze nog operationeel worden gemaakt. Het betreft een totaal van 43 dynamische borden.
In 36 schoolomgevingen met een snelheidsregime van 70 kilometer per uur werd in dynamische zoneborden voorzien, maar die werden nog niet of onvolledig geplaatst. Het betreft in totaal 158 dynamische borden. Ik moet echter opmerken dat in deze schoolomgevingen voorlopig permanente zone-30-borden zijn geplaatst. De komende weken en maanden zullen ook deze permanente borden systematisch door dynamische signalisatie worden vervangen. Een van de knelpunten waardoor de indienststelling trager verloopt dan voorzien, is de aansluiting op het elektriciteitsnet.
Een voorbeeld daarvan heeft zelfs de krant gehaald. Het betreft een situatie met verkeerslichten. Ze werden geplaatst, maar het duurde nog een paar weken voor ze op het elektriciteitsnet werden aangesloten. Bovendien moest de politie nog toestemming geven om de lichten te laten werken, waardoor ze een tijdje op oranje knipperden. Ik word al grijs, maar ik zal nog veel grijzer worden als ik met veel van die dossiers wordt geconfronteerd. Ze zijn hemeltergend. Gelukkig moeten niet al die dossiers in de pers verschijnen voor er iets aan wordt gedaan.
Het Vlaamse Gewest voorziet niet in specifieke subsidiemogelijkheden voor de gemeenten met betrekking tot de aanschaf en de plaatsing van dynamische signalisatie. Gemeenten kregen evenwel de kans om mee in te tekenen op de aanbesteding die het Vlaamse Gewest deed met betrekking tot de dynamische signalisatie, zodat ze op deze manier kunnen profiteren van schaalvoordelen.
Voor de volledigheid moet ik vermelden dat in het kader van module 10 van het mobiliteitsconvenantenbeleid wordt voorzien in specifieke subsidies voor de inrichting of herinrichting van schoolomgevingen langs gewestwegen. Ook schoolomgevingen die zich uitstrekken over gewest- en gemeentewegen komen voor subsidiëring in aanmerking. De tegemoetkoming bedraagt respectievelijk 100 percent van de reële kostprijs voor werkzaamheden op het domein van het gewest, inclusief de studiekosten, en 50 percent van de reële kostprijs voor werkzaamheden op het domein van de lokale overheid, inclusief de studiekosten. Deze module biedt aldus de mogelijkheid om in dynamische bebording te voorzien in de schoolomgeving.
De heer Flor Koninckx: Mijnheer de minister, ik dank u voor uw uitgebreide, correcte en volledige antwoord.
De voorzitter: Het incident is gesloten.