Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 13/12/2005
Vraag om uitleg van mevrouw Dominique Guns tot de heer Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over de juridische betekenis en gevolgen van de nieuwe verkeersborden?zone 50´ en?zone 70´
De voorzitter: Mevrouw Guns heeft het woord.
Mevrouw Dominique Guns: Mijnheer de voorzitter, sinds enkele maanden zien we langs onze Vlaamse wegen steeds meer verkeersborden met de aanduidingen?zone 50´ en?zone 70´ verschijnen. Deze borden zien er hetzelfde uit als de borden waarmee een zone 30 wordt aangeduid. Dit geldt ook voor de borden die het einde van deze zones aanduiden.
Op zich vormen deze borden geen probleem. Ze zijn zonder meer rechtsgeldig. Over de gevolgen van het overschrijden van de aangegeven snelheden bestaat evenwel nog onduidelijkheid. Het KB van 22 december 2003 stelt het overtreden van de maximaal toegestane snelheid in een zone 30 expliciet strafbaar. In dit KB zijn echter geen bepalingen met betrekking tot de borden C34, de aanduidingen van de zone 50 en van de zone 70, opgenomen. Het is met andere woorden de vraag of overtredingen van deze maximaal toegestane snelheden eigenlijk wel kunnen worden gesanctioneerd. De zone 50 en de zone 70 zijn opgenomen in artikel 65, punt 5 van de Wegcode. Blijkbaar heeft de federale overheid dit opgemerkt en besloten met betrekking tot deze zones een nieuw KB te publiceren. Op 20 september 2005 is dit gebeurd en zijn de verkeersovertredingen heringedeeld. Deze nieuwe indeling zal echter pas op 31 maart 2006 in voege treden. Ik veronderstel dat de nieuwe definitie van snelheidsovertredingen als een afzonderlijke categorie het overtreden van de maximaal toegestane snelheid in een zone 50 of in een zone 70 strafbaar zal stellen.
Dit betekent dat we tot 31 maart 2006 met een probleem zitten. Het oude KB, daterend van december 2003 stelt een snelheidsovertreding binnen een zone 50 of een zone 70 niet strafbaar. Volgens mij houdt dit in dat dergelijke overtredingen voorlopig niet kunnen worden gesanctioneerd.
Ik geef even een voorbeeld. Bij de inrit van de parking van een tankstation in Groot-Bijgaarden stond vroeger een bord om de maximaal toegestane snelheid op 50 kilometer per uur vast te leggen. Dit bord is vervangen door een bord dat van heel de parking een zone 50 maakt. Volgens mij kan iemand die hier 120 kilometer per uur rijdt momenteel niet worden gesanctioneerd.
Mijnheer de minister, kent u deze problematiek? Weet u of er momenteel al snelheidscontroles in een zone 50 of 70 worden uitgevoerd? Meent u niet dat de Vlaamse overheid iets te snel met invoering van de zone 50 en de zone 70 is begonnen? Tenslotte worden overtredingen pas vanaf 31 maart 2006 sanctioneerbaar.
De voorzitter: Minister Peeters heeft het woord.
Minister Kris Peeters: Mijnheer de voorzitter, het gaat hier om twee KB´s. Het eerste KB bepaalt de sancties voor overtredingen van de maximaal toegestane snelheid in een zone 30. In het tweede wordt deze regeling uitgebreid. Dit tweede KB treedt pas in maart 2006 in voege.
Aangezien het hier om de interpretatie van KB´s gaat, moet ik me als minister voorzichtig opstellen. De betrokken KB´s zijn niet van mijn hand. Bovendien ben ik het niet eens met de interpretatie van mevrouw Guns.
Het KB van 22 december 2003 slaat onder meer op plaatsen:?waar de maximum toegestane snelheid, hetzij die algemeen van aard is, hetzij die bepaald is door middel van signalisatie of volgens de categorie van het voertuig, overschreden wordt met een bepaalde waarde´. Met betrekking tot de signalisatie wordt een onderscheid gemaakt tussen de verbodsborden C43 en de overeenkomstige zoneborden.
Volgens mij is het op basis van dit KB mogelijk om de naleving van de borden die een zone 50 of een zone 70 aanduiden te controleren. Volgens mevrouw Guns biedt enkel het KB van december 2005 deze mogelijkheid.
De uitvoering van snelheidscontroles valt onder de federale bevoegdheden. Ik kan me hierover niet uitspreken. Ik ga ervan uit dat deze controles plaatsvinden.
Mevrouw Dominique Guns: Het KB van 31 maart 2003 betreft het bord C43 F1A, bedoeld om een zone 30 af te bakenen, en punt 3 en punt 4 van artikel 65 van de Wegcode. De borden om een zone 50 of een zone 70 af te bakenen, staan in artikel 65, punt 5 vermeld. Kunnen we bijgevolg niet beter wachten tot maart 2006 alvorens we de verbodsborden die de snelheid tot 50 kilometer per uur beperken door de zogenaamde zoneborden te vervangen.
Over de juridische afdwingbaarheid moet een rechtbank zich uitspreken. Ik vrees enkel dat we hier een onzekerheid of zelfs een straffeloosheid creëren. We zouden de verbodsborden beter pas vervangen zodra we zekerheid hebben. In het KB van december 2003 staan de borden in kwestie tenslotte wel duidelijk vermeld.
Minister Kris Peeters: Ik interpreteer het KB van 22 december 2003 anders. Op basis van de zin die ik net heb voorgelezen, is het mogelijk de naleving van de maximum toegestane snelheid in een zone 50 of een zone 70 te controleren.
Ik wil uiteraard geen straffeloosheid creëren. Ik zal de bevoegde minister van de federale regering om een bevestiging van mijn interpretatie vragen. Mijn interpretatie laat ons toe de zoneborden te plaatsen en de naleving van de snelheidsbeperkingen te controleren. Ik zal deze week de nodige initiatieven nemen om elke onduidelijkheid weg te werken.
Mevrouw Dominique Guns: Ik wil de minister alvast bedanken. Ik hoop dat we, indien mijn interpretatie juist zou blijken, tot 31 maart 2006 zullen wachten met het invoeren van een zone 50 of een zone 70.
Minister Kris Peeters: Mevrouw Guns, indien uw interpretatie zou kloppen, zal ik hier zeker op terugkomen. Indien de snelheidsbeperkingen niet kunnen worden afgedwongen, heeft het immers geen zin de borden te plaatsen.
Mevrouw Dominique Guns: Dat was mijn grootste bekommernis.
De voorzitter: Het incident is gesloten.