Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 01/02/2005
Vraag om uitleg van mevrouw Cathy Berx tot de heer Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over de veiligheid voor fietsers en voetgangers tijdens werken aan gewestwegen
De voorzitter: Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Berx tot de heer Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over de veiligheid voor fietsers en voetgangers tijdens werken aan gewestwegen.
Mevrouw Berx heeft het woord.
Mevrouw Cathy Berx: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, ik heb een korte vraag over de verkeersveiligheid op werven van openbare werken.
Niemand betwist dat werken op openbare wegen noodzakelijk zijn, maar ze brengen soms wel gevaren met zich mee. Ze hebben ook gevolgen voor de verkeersveiligheid. Een nieuwe verkeerssituatie is vaak onoverzichtelijk voor de weggebruiker en het werfverkeer op zich kan risico's meebrengen.
Een aantal jammerlijke voorbeelden hebben zich voorgedaan tijdens de werken aan de Antwerpse Leien. De verkeerssituatie is er behoorlijk onoverzichtelijk en op een aantal plekken bijzonder gevaarlijk, namelijk daar waar veel fietsers komen of vlakbij scholen.
Ik geef een concreet voorbeeld. Op 21 december is er een fietsster aangereden door een werfvrachtwagen. Het ging blijkbaar om een klassiek dodehoekongeval. De maatregelen die in de overeenkomst met de aannemer staan, schrijven echter voor dat de vrachtwagens moeten zijn uitgerust met dodehoekspiegels.
Mijnheer de minister, welke maatregelen worden er genomen bij openbare werken aan gewestwegen om de verkeersveiligheid te garanderen en aan maximale risicobeheersing te doen? Ik verwees er al naar dat de contracten met aannemers een aantal bepalingen op vlak van veiligheid bevatten. Wordt er voldoende toegezien op de effectieve toepassing van deze maatregelen? Wordt er ook voorzien in speciale maatregelen op die plekken waar heel veel zwakke weggebruikers komen, zoals bijvoorbeeld in de buurt van scholen? Hoe wilt u in de toekomst vermijden dat dergelijke ongevallen zich voordoen? Ik weet dat het niet mogelijk is om een absolute veiligheid te garanderen maar we moeten wel maximale inspanningen doen om dergelijke risico's onder controle te houden. Ik geef u het voorbeeld dat er aan kruispunten wordt gewerkt. Ze blijven dan half afgewerkt liggen en er wordt al gestart aan een volgend kruispunt, dat ook weer half afgewerkt blijft liggen.
De voorzitter: Minister Peeters heeft het woord.
Minister Kris Peeters: Mevrouw Berx, ik stamp een open deur in wanneer ik zeg dat iedereen, en zeker de minister van Openbare Werken, zeer bezorgd is voor de veiligheid bij openbare werken.
Openbare werken zijn per definitie werken die de veiligheid wat in gevaar kunnen brengen. Ik heb hier op papier een aantal elementen staan waaruit blijkt dat we die inspanningen doen. Ik zal u dit overmaken. De gegevens hebben betrekking op het standaardbestek 250, een signalisatieplan enzovoort. Van belang is dat zo'n signalisatieplan wordt goedgekeurd door de burgemeester.
Elk ongeval bij dergelijke werken is een ongeval te veel. We moeten maximale inspanningen doen om dit te voorkomen. Het ongeval op de Leien is ons bekend. Mijn kabinet heeft erop aangedrongen de nodige zorg te besteden aan de veiligheid op de Leien en alle andere openbare werken. Alles moet worden gedaan wat betreft signalisatie, bestekken enzovoort om de veiligheid van iedereen, en zeker de zwakke weggebruiker, te maximaliseren. U vraagt naar toezicht op de veiligheidsmaatregelen. Elke aannemer of leverancier die werken uitvoert of leveringen verricht op tijdelijke en mobiele bouwplaatsen moet zijn uitgerust met een zichtverbeterend systeem, dus ook de zogenaamde dodehoekspiegel of -camera. Dit moet worden gecontroleerd door de werftoezichter en de werfleider. Tevens stellen veiligheidscoördinatoren tijdens de ontwerpfase een veiligheids- en gezondheidsplan op. Er bestaan heel wat instrumenten, maar de vraag is of dit systeem werkt op het terrein en of er voldoende aandacht aan wordt gegeven.
In mijn beleidsnota Openbare Werken wordt de nodige nadruk gelegd op minder hindermaatregelen en veiligheid. Ik zal dit de volgende weken en maanden blijven benadrukken. Een ongeval, en er is zelfs sprake van een dodelijk ongeval, kan niet. Er is op die bewuste vrijdag geprotesteerd. Ik ben hier zeer gevoelig voor, en ik ben niet de enige. Als minister van Openbare Werken beschik ik wel over heel wat instrumenten en we moeten nagaan of die goed werken.
U vraagt naar bijkomende maatregelen op specifieke plaatsen zoals in de buurt van scholen. Op die plaatsen worden inderdaad bijkomende maatregelen getroffen ter bescherming van de zwakke weggebruikers. Voorbeelden zijn hekken die verschillende weggebruikers fysisch van elkaar scheiden, een aanpassing van de lichtenregeling en de belijning enzovoort.
Ondanks deze grote inspanningen om de veiligheid op de werf te verzekeren en deze bijkomende maatregelen te nemen, stel ik spijtig genoeg samen met u vast dat er toch nog ongevallen gebeuren. Natuurlijk is ook het menselijk falen een factor waar we rekening mee moeten houden.
U vraagt of we in de toekomst hier verder de nodige zorg aan zullen besteden. Dat is evident. In de beleidsnota ontwikkelen we verder initiatieven in het kader van de minder-hindermaatregelen. Het is zeker mijn betrachting, en niet van mij alleen, om het aantal ongevallen tot een minimum te herleiden bij dergelijke openbare werken.
De voorzitter: Het incident is gesloten.