Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 25/01/2005
Vraag om uitleg van mevrouw Joke Schauvliege tot de heer Kris Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over de elektronische informatieborden aan bruggen, sluizen en veerdiensten en verkeersmanagement
De voorzitter: Aan de orde is de vraag om uitleg van mevrouw Schauvliege tot de heer Peeters, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, over de elektronische informatieborden aan bruggen, sluizen en veerdiensten en verkeersmanagement.
Mevrouw Schauvliege heeft het woord.
Mevrouw Joke Schauvliege: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, de minister hecht veel belang aan verkeersmanagement. Dat is ook gebleken uit de beleidsnota. Een van de aspecten daarvan zijn de elektronische informatieborden die we vinden aan bruggen, veerdiensten, sluizen, enzovoort. Er is heel wat informatie op te vinden, bijvoorbeeld wanneer een brug opengaat of wanneer de veerdienst uitvaart.
Ze zijn dus zeer nuttig, maar op veel plaatsen komt de informatie te laat. Wie voor een brug staat in een wachtrij en aan de brug zelf te lezen krijgt dat ze pas opengaat over 20 minuten, heeft daar niets meer aan. Er zijn echter ook goede voorbeelden, zoals de Zelzatebrug, waar de informatieborden aan de invalswegen zijn aangebracht, zodat het verkeer nog een andere weg kan zoeken om op een aanvaardbaar tijdstip aan te komen.
Mijnheer de minister, wie bepaalt welke informatie op die borden komt? Is dat de dienst zelf die voor de veerdienst of de brug instaat? Of wordt het gecoördineerd door het departement? Wie beslist wanneer de binnenscheepvaart voorrang krijgt op het doorgaand wegverkeer? Zijn er daar instructies voor? Is het inderdaad zo dat bepaalde bruggen tijdens de spits niet worden geopend, zodat het verkeer vlotter kan verlopen en het vrachtvervoer over het water alleen buiten de spitsuren toegelaten is?
Hoeveel informatieborden staan er precies op het Vlaamse grondgebied? Is er al een evaluatie gemaakt van het nut en de plaats van die borden? Zijn er in dat geval knelpunten aan het licht gekomen? Is het praktisch mogelijk de informatieborden voor de kruispunten aan de invalswegen te plaatsen, zodat de informatie die erop verschijnt, en heel nuttig kan zijn, op voorhand door het verkeer geraadpleegd kan worden en er tijdig voor alternatieve wegen kan worden gekozen?
De voorzitter: De heer Deckmyn heeft het woord.
De heer Johan Deckmyn: Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, aan bruggen, sluizen en veerdiensten staan er inderdaad vaak elektronische informatieborden van de Vlaamse overheid. Het probleem is inderdaad dat ze niet altijd optimaal functioneren. Daarnaast zijn er soms vertragingen tijdens de ochtend- of avondspits.
Mevrouw Schauvliege bekijkt dit vanuit de invalshoek van de kanaalzone. Daar moeten we echter niet alleen aan de waterwegen denken, maar ook aan de spoorwegen, waar vaak in combinatie met de problemen op de waterwegen nog grotere overlast optreedt. De vraag is waar bijkomende signalisatie kan worden aangebracht en of die structureel, dan wel occasioneel wordt aangebracht.
Als we naar oplossingen zoeken, moeten we inderdaad denken aan signalisatie, maar moeten we ons ook afvragen of het niet beter is op voorhand alternatieve routes te bestuderen of te creëren. In het voorbeeld van de Meulestedebrug zouden we zeker de nadruk kunnen leggen op de ideeën die al voorhanden zijn omtrent de Sifferdoktunnel. Dat zou op zich de vraag naar signalisatie aan de Meulestedebrug oplossen.
De voorzitter: Minister Peeters heeft het woord.
Minister Kris Peeters: Mijnheer de voorzitter, collega's, het is evident dat proactief handelen heel wat problemen kan voorkomen. Op de vraag omtrent de spoorwegen kan ik nu niet concreet ingaan. Als u daar informatie over wenst, kunt u misschien beter de vraag opnieuw stellen, zodat ik het kan bekijken.
Mevrouw Schauvliege, de informatie op de borden wordt bepaald door de lokale vertegenwoordigers van de waterwegenbeheerder, zijn districtshoofd of de scheepvaartinspecteur. De politie en hulpdiensten kunnen er op eenvoudig verzoek informatie op laten plaatsen.
In de regel heeft de scheepvaart steeds voorrang. Deze regel is evenwel niet absoluut in alle omstandigheden geldig. Normaliter wordt de brug bewogen zodra een schip zich aandient, in de mate van het mogelijke rekening houdend met het zich voordoende wegverkeer. Afhankelijk van de lokale omstandigheden werden soms specifieke maatregelen uitgewerkt. Het Zeescheldebekken is bijvoorbeeld voor een groot deel tijgebonden, en daar is ook de bediening van de bruggen aan gebonden.
Ook worden bepaalde bruggen tijdens de spitsuren niet bediend. Zulke specifieke lokale reglementering wordt steeds in overleg met de plaatselijke overheid, de politiediensten of de hulpdiensten uitgewerkt, met het oog op een vlotte en veilige verkeersafwikkeling.
In Oost- en West-Vlaanderen staan er 48 informatieborden opgesteld. Ik bezorg hiervan een lijst aan het commissiesecretariaat. In de provincies Antwerpen, Limburg en Vlaams-Brabant staan er enkel borden opgesteld in de haven van Antwerpen. Deze borden worden beheerd door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en hebben enkel betrekking op lokale omleidingen die niet in de diepte moeten worden gesignaleerd. Op de andere waterwegen in deze drie provincies zijn er nog geen omleidingsborden opgesteld.
De teksten van de informatieborden, behalve dan in Zeebrugge en Oostende, kunnen door de beheerder aangepast worden in functie van de behoeften en de vaststelling van knelpunten. Er is dus een permanente evaluatie van de verkeerssituatie ter plaatse. De borden in Oostende en Zeebrugge zijn van een type met wentelbare prisma's, die drie mogelijke reiswegen aanduiden. De inplanting van de borden wordt zorgvuldig bestudeerd voor de installatie ervan.
Er zijn me geen knelpunten bekend. Mochten die er zijn, dan zal ik die verder laten onderzoeken. Het is praktisch en technisch mogelijk de informatieborden voor alternatieve wegen aan te brengen. Dit is reeds het geval aan de brug van Zelzate, waar het verkeer wordt omgeleid naar de tunnel van Zelzate, en in Oostende en in Zeebrugge, waar het verkeer naar andere bruggen wordt omgeleid.
De voorzitter: Mevrouw Schauvliege heeft het woord.
Mevrouw Joke Schauvliege: Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik neem aan dat u inziet dat de informatie op die borden heel belangrijk is, en dat u er verder de nodige aandacht aan zult besteden.
De voorzitter: Het incident is gesloten.