Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 04/03/2004
Vraag om uitleg van de heer Eloi Glorieux tot de heer Gilbert Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over het ontbreken van een Vlaamse regelgeving over energieaudits
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Glorieux tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over het ontbreken van een Vlaamse regelgeving over energieaudits.
De heer Glorieux heeft het woord.
De heer Eloi Glorieux : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, het energiebesparingspotentieel in onze woningen is heel groot. Via een energieaudit kunnen energieverliezen in huis worden opgespoord en kunnen energieslokoppen worden geïdentificeerd. Op basis van de verworven inzichten kunnen dan ook rendabele energiebesparende maatregelen worden genomen.
Niet zelden kan een energieaudit de aanzet geven tot een reductie van de energiefactuur met 50 percent of meer, louter op basis van eenvoudige maatregelen en rendabele investeringen die op korte termijn kunnen worden teruggewonnen. Die maatregelen beïnvloeden het wooncomfort bovendien alleen maar in de goede zin.
Alhoewel de meeste van die maatregelen voor de hand liggen, zoals het plaatsen van tochtstrips, het aanbrengen van dakisolatie of het gebruik van spaarlampen, bestaat er nog een hele reeks van andere rendabele energiebesparende initiatieven waar vele gezinnen uit zichzelf niet op komen. Veel gezinnen zullen niet spontaan kiezen voor maatregelen als het vervangen van een oude stookketel door een veel energiezuiniger hoogrendementsketel, de plaatsing van superisolerende beglazing, de plaatsing van thermostatische kranen, de aanschaf van een aardgaswasdroger in plaats van een elektrische of de installatie van een zonneboiler, tenzij iemand hen precies eens voorrekent hoeveel ze daar op termijn mee besparen.
Energieauditeurs kunnen de mensen er tevens van overtuigen dat energiebesparende investeringen meestal ook het woon- en leefcomfort verhogen. Het cliché dat energiebesparing betekent dat men nog twee dagen per week televisie kan kijken en een uur per avond een lamp kan laten branden, is absoluut ongepast. Energiebesparende verlichtingsarmaturen bijvoorbeeld geven vaak een betere belichting dan de traditionele armaturen. Het plaatsen van dakisolatie en superisolerend glas zorgt niet enkel voor minder stookkosten, maar ook voor een verhoging van het wooncomfort. In de koude wintermaanden wordt het minder koud in huis, en in de hete zomers blijft het aangenaam koel in huis, zonder dat een airco-installatie nodig is.
Het is dan ook zeer terecht dat de vorige paarsgroene regering een energieaudit in aanmerking liet komen voor belastingvermindering. 40 percent van de kosten van een energieaudit, met een maximum van 500 euro, of 600 euro geïndexeerd, kan bij de belastingsaangifte in rekening worden gebracht. Als de mensen hiervoor in aanmerking willen komen, moet de energieaudit worden uitgevoerd volgens de geldende gewestelijke regelgeving. Deze Vlaamse regelgeving bestaat evenwel nog niet.
In de brochure 'Maak uw huis energiezuinig en betaal minder belastingen' van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap wordt wel publiciteit gemaakt voor het fiscale voordeel van een energieaudit, maar in de praktijk kan nog niemand er gebruik van maken omdat de regelgeving nog niet rond is. Op zich moet de totstandkoming van die regelgeving nochtans niet lang duren. Desnoods moet maar de Nederlandse erkenning voor energieprestatieadvies gewoon in Vlaanderen worden overgenomen - we moeten het warm water niet opnieuw uitvinden.
Elke dag uitstel betekent een gemiste kans om de grote achterstand inzake energie-efficiëntie weg te werken. Het heeft geen zin dat de Vlaamse overheid 2 miljoen euro subsidies aan fotovoltaïsche zonnepanelen ter beschikking stelt, als ze de gezinnen niet tegelijkertijd aanzet om energie niet door ramen en deuren naar buiten te laten stromen. Een energieaudit is een probaat middel om de residentiële sector een bijdrage te laten leveren aan de realisatie van het Vlaams Klimaatplan.
Mijnheer de minister, waarom is er nog steeds geen Vlaamse wetgeving inzake energieaudits? Wanneer zal deze wetgeving er komen zodat gezinnen een deel van de kosten van een energieaudit van hun belastingen kunnen aftrekken?
De voorzitter : Minister Bossuyt heeft het woord.
Minister Gilbert Bossuyt : Mevrouw de voorzitter, dames en heren, hoewel aangekondigd en beloofd voor het midden van 2002, werd het koninklijk besluit dat vanaf 1 januari 2003 de belastingaftrek voor energieaudits regelt, slechts uitgevaardigd op 20 december 2002 en gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 28 december 2002. Dit heeft de Vlaamse regering niet belet om een voorontwerp van besluit inzake de gewestelijke uitvoering van deze regeling reeds een eerste maal principieel goed te keuren op 13 december 2002. De tweede principiële goedkeuring, na MINA-raad en SERV, dateert van 14 maart 2003.
De Raad van State meende echter dat de wettelijke basis voor de uitvoering van deze regeling in Vlaanderen onvoldoende was. In een decretale basis moet worden voorzien via het REG-decreet. Een voorontwerp van decreetsbepaling werd inmiddels voorgelegd aan de Raad van State. De timing voor de uitvoering van de maatregel is gekoppeld aan de inwerkingtreding van deze decreetsbepaling en het vernieuwd advies van de Raad van State inzake een gewestelijke regeling voor energieaudits.
Tijdens de regeling van de werkzaamheden kunnen we bespreken hoe we dat zo snel mogelijk in orde kunnen brengen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.