Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 18/02/2003
Vraag om uitleg van de heer Eddy Schuermans tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over het klaverblad in Lummen
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Schuermans tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over het klaverblad in Lummen.
De heer Schuermans heeft het woord.
De heer Eddy Schuermans : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, collega's, ik heb al de aandacht gevestigd op de verkeerswisselaar in Lummen. Het is een uniek kunstwerk in het wegenlandschap in Vlaanderen met veel conflictrijke punten en veel ongevallen op jaarbasis. De maatschappelijke kost die eraan verbonden is, werd berekend door de Kamer voor Handel en Nijverheid. VOKA heeft dit punt opgenomen in haar lijst van 15 prioritaire werken, wat aangeeft dat er een probleem is.
Mijnheer de minister, ongeveer een jaar geleden hebt u gezegd dat er een aanzet tot oplossing is. Het probleem is complex. Tegen augustus vorig jaar moest het MER zijn afgerond. Dat is echter niet gebeurd. Het ziet ernaar uit dat de werken, op basis van de indicatie in het meerjarenprogramma ten vroegste eind 2005, begin 2006 kunnen worden aangevat. Dat is nog lang.
Daarom zijn we verrast door het initiatief dat genomen werd door de korpschef van de politiezone West-Limburg, de heer Grootaers, die uiteraard bekommerd is om de verkeersveiligheid, en stelt dat er wellicht een oplossing mogelijk is door de constructie van twee bruggen over de E313. Dit zou met zich meebrengen dat er vrij snel een oplossing zou zijn.
Mijnheer de minister, wat is de stand van zaken in het lopende dossier? Hoe staat het met het MER? Wat is de timing op dit ogenblik? Wat is precies het voorstel van de heer Grootaers waarvan de administratie zegt dat het misschien als een oplossing kan fungeren voor een voorlopige circulatie tijdens de uitvoering van de herinrichting? Is van deze - al dan niet tijdelijke - oplossing de haalbaarheid onderzocht?
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mijnheer Schuermans, volgens de MER-cel van Aminal mag de conformiteitsverklaring van het haalbaarheids-MER binnen enkele weken verwacht worden. Na deze conformverklaring moeten nog volgende stappen uitgevoerd worden : het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan, wat minstens een jaar in beslag neemt ; het opstellen van een project-MER, wat ongeveer 6 maanden duurt ; het opstellen van een uitvoeringsplan, onteigeningen en een bouwtoelating, wat minstens 12 maanden duurt, en ten slotte de uitvoering.
Het opstellen van een project-MER en van de uitvoeringsplannen kan gedeeltelijk parallel verlopen. De start van de werken op het terrein kan dus verwacht worden eind 2005, begin 2006. Een snellere uitvoering is onmogelijk aangezien de te doorlopen procedures wettelijk bepaald zijn en gerespecteerd moeten worden.
Het voorstel van de politiechef lijkt op het eerste gezicht een aantrekkelijke oplossing, want ze lijkt eenvoudig, snel en goedkoop. Het is echter niet te verkiezen als definitieve oplossing omwille van het omrijden en de vele weefbewegingen. Deze oplossing kan ook in geen enkel geval sneller worden uitgevoerd. Voor deze oplossing zowel als voor alle andere mogelijke oplossingen moeten alle nodige wettelijke stappen gezet worden zoals hierboven beschreven.
Deze oplossing is als definitieve oplossing ook niet goedkoper als we alle kosten rekenen en de kostprijs meerekenen van de omrijbewegingen die dagelijks door alle voertuigen moeten gebeuren. Het voorstel van de politiechef wordt daarom dan ook niet in aanmerking genomen als oplossing voor de herinrichting van de verkeerswisselaar van Lummen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.