Commissie voor Economie, Landbouw, Werkgelegenheid en Toerisme Vergadering van 05/12/2002
Vraag om uitleg van de heer Eloi Glorieux tot de heer Renaat Landuyt, Vlaams minister van Werkgelegenheid en Toerisme, over de hertewerkstelling van ex-Sabéniens
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Glorieux tot de heer Landuyt, Vlaams minister van Werkgelegenheid en Toerisme, over de hertewerkstelling van ex-Sabéniens.
De heer Glorieux heeft het woord.
De heer Eloi Glorieux : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister, geachte collega's, in november 2001 viel definitief het doek over de nationale luchtvaartmaatschappij Sabena. Hierdoor werden in één klap 7.361 mensen werkloos. 3.945 of 53 percent hiervan wonen in Vlaanderen en voornamelijk in de provincie Vlaams-Brabant. Om zoveel mogelijk mensen opnieuw aan een baan te helpen, werd een tewerkstellingscel-Sabena opgericht en is de VDAB ook zelf op zoek gegaan naar geschikte jobs voor de werklozen.
Een jaar na het faillissement zou volgens de statistieken van de VDAB die in de pers gepubliceerd werden, zo´ 67 percent van de in Vlaanderen wonende ex-Sabéniens opnieuw een job gevonden hebben. Dit betekent dat nog 1.129 ex-werknemers werkloos zijn. Volgens de coördinator van de tewerkstellingscel- Sabena wordt verwacht dat binnen het jaar zo´ 80 percent van de werklozen een andere job gevonden zal hebben.
In de regio's Brussel en Wallonie zou het hertewerkstellingspercentage van gewezen Sabenapersoneel lager liggen dan in Vlaanderen. Het feit dat heel wat allochtonen grote moeilijkheden ondervinden op de arbeidsmarkt zou aan deze situatie niet vreemd zijn.
Mijnheer de minister, een paar dagen geleden stond in de krant dat SN Brussels Airlines, de opvolger van Sabena, een zeventigtal vacatures had voor stewards en stewardessen. Tot grote verbazing van deze maatschappij boden zich zo'n 400 kandidaten zich aan. Deze grote belangstelling bewijst dat er nog heel wat cabinepersoneel is dat nog steeds op zoek is naar een job.
Mijnheer de minister, hoe lang blijft de tewerkstellingscel Sabena nog actief? Er is nog werk aan de winkel, hoewel we in het algemeen gewag mogen maken van een goed resultaat. Welke extra middelen zullen worden aangewend om de 33 percent resterende werkloze ex-Sabéniens aan een nieuwe baan te helpen? Is de door de VDAB vooropgestelde doelstelling om het hertewerkstellingspercentage op te trekken tot 80 percent niet te laag gegrepen, gezien de vele niet ingevulde vacatures in Vlaams-Brabant en de luchthavenregio in het bijzonder? Of beschouwt men dit als het maximaal haalbare? Wat is het relatieve aandeel van allochtonen onder de 67 percent Vlaamse ex-Sabéniens die opnieuw een job hebben gevonden vonden en onder de 33 percent die nog steeds werkloos zijn?
De voorzitter : Minister Landuyt heeft het woord.
Minister Renaat Landuyt : Mijnheer de voorzitter, geachte leden, er is niet één tewerkstellingscel. Er zijn er verschillende, namelijk in Zaventem, Leuven, Rumst en Gent. De vier cellen blijven in principe actief tot eind november 2003. We hebben dus nog één jaar tijd om zoveel mogelijk mensen van Sabena aan werk te helpen.
Mijnheer Glorieux, op 12 november 2002 had 71 percent van de ex-Sabéniens werk gevonden. Er is dus nog steeds een positieve evolutie. De specifieke middelen zijn die van het Herplaatsingsfonds voor de kosten van de begeleiding. Het gaat in totaal om 6,282 miljoen euro.
U vroeg me of het hertewerkstellingspercentage van 80 percent niet te laag is ingeschat. De VDAB heeft als doelstelling iedereen tewerk te stellen. Als er al over een streven naar 80 percent wordt gesproken, dan gaat het om de specifieke tewerkstellingsmogelijkheden binnen de luchtvaartsector. We schatten dat 80 percent van de mensen binnen de luchtvaart kan worden tewerkgesteld. Velen blijven zoeken binnen die sector. Dat is ook hun recht. Er zijn een aantal piloten die werk hebben gevonden bij andere maatschappijen, zij het dat het loon er lager ligt.
Uw vierde vraag ging over het aandeel van de allochtonen. Van de 67 percent is 1,2 percent allochtoon. Van de resterende 33 percent is dat 2,3 percent. Ik weet niet of die percentages voldoende hoog zijn om er conclusies aan te verbinden. Het ligt wel in de lijn der verwachtingen dat het aandeel allochtonen dat werk vond, kleiner is dan het aandeel dat nog werk zoekt. Ik durf daar echter geen conclusies aan te verbinden, wetende dat de luchtvaartsector een internationaal gerichte sector is.
De voorzitter : De heer Glorieux heeft het woord.
De heer Eloi Glorieux : Mijnheer de minister, ik dank u voor het accurate antwoord. Is de doelstelling van 80 percent hertewerkstelling op de luchtvaartsector gericht?
Minister Renaat Landuyt : Inderdaad.
De heer Eloi Glorieux : Betekent dit dat de tewerkstellingscellen geen jobs buiten de luchtvaartsector zoeken?
Minister Renaat Landuyt : De VDAB wil zoveel mogelijk ingaan op de wensen van de werkzoekenden. De tewerkstellingscellen zijn erop gericht om mensen te helpen waar ze geholpen willen worden. Vanuit hun kwalificatie is er uiteraard een voorkeur voor de luchtvaartsector. Dat is hun wens, maar zeker niet die van ons.
De voorzitter : Het incident is gesloten.