Commissie voor Onderwijs, Vorming en Wetenschapsbeleid Vergadering van 12/11/2002
Vraag om uitleg mevrouw Brigitte Grouwels tot mevrouw Marleen Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over een onderwijssamenwerking tussen Vlaanderen en Turkije
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg mevrouw Grouwels tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over een onderwijssamenwerking tussen Vlaanderen en Turkije.
Mevrouw Grouwels heeft het woord.
Mevrouw Brigitte Grouwels : Mijnheer de voorzitter, mevrouw de minister, in het kader van het buitenlandse beleid van de Vlaamse regering, heeft de Vlaamse Gemeenschap besloten om de onderwijssamenwerking prioritair af te stemmen op die landen waar Vlaanderen historisch en cultureel een band mee heeft, of waarvan een groot aantal leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs terug te vinden is. Marokko en Turkije werden als nieuwe partners naar voren geschoven voor deze regeerperiode.
Ondertussen is er een bilateraal samenwerkingsakkoord met Marokko inzake onderwijs. Recent heb ik het daar met een aantal mensen van het ministerie van Onderwijs in Marokko over gehad. Mevrouw de minister, wat is de stand van zaken betreffende Turkije?
Tijdens de gedachtewisseling die in deze commissie plaatshad op 16 juli 2001 werd voor een gelijkaardige samenwerking met Turkije, de lente van 2002 als streefdatum naar voren geschoven. Mijn contacten met de Turkse gemeenschap in Brussel leren mij dat de Turken zeker vragende partij zijn voor een dergelijk samenwerkingsakkoord.
Mevrouw de minister, hoe ver staan de huidige besprekingen met de Turkse overheid over dit aangekondigde bilateraal akkoord? Hoe vorderen de contacten? Verlopen de contacten met de Turkse overheid moeizamer dan die met de Marokkaanse collega´? Zo ja, om welke redenen? In welke tijdspanne denkt u dit samenwerkingsakkoord met Turkije te realiseren? Kunt u een planning in dit dossier naar voren schuiven? Wat zal de eventuele inhoud van een raamakkoord met Turkije inzake onderwijs behelzen?
De voorzitter : Minister Vanderpoorten heeft het woord.
Minister Marleen Vanderpoorten : Mijnheer de voorzitter, collega's, de gesprekken met de Turkse ambassade zijn op dit ogenblik in een voorbereidende fase. Na de overeenkomst met Marokko was het onze bedoeling om zeer snel een gelijkaardige overeenkomst met Turkije af te sluiten. Ik heb een aantal pogingen daartoe gedaan tijdens internationale vergaderingen en via de ambassade in België. Dat is heel moeilijk verlopen tot op het moment dat er een nieuwe Turkse ambassadeur is gekomen. Die was veel meer vragende partij dan de vorige. Hij nam zelf contact om aan te sturen op zo'n overeenkomst.
We hebben een uitnodiging ontvangen om dat verder te bespreken in Ankara. Met het oog op de verkiezingen aldaar hebben we dat een beetje afgeremd, want het is moeilijker praten met een ontslagnemende regering. In de loop van de komende weken zullen we dat verder concretiseren.
De inhoud van een akkoord zal in grote lijnen vergelijkbaar zijn met het akkoord met Marokko. In de komende tijd moet duidelijk worden welke lijn het Turkse onderwijsbeleid volgt. Dan zal een uitwisseling tot stand komen. De afspraak is dat wij naar Turkije gaan om het principedocument officieel te ondertekenen. Dat is de stand van zaken.
De voorzitter : Mevrouw Grouwels heeft het woord.
Mevrouw Brigitte Grouwels : Het is duidelijk dat de huidige ambassadeur van Turkije een bijzondere belangstelling heeft voor onderwijs. Hij heeft ook interessante teksten gemaakt. Het Turkse ministerie van Onderwijs volgt de zaken goed op. Ik heb er begrip voor dat u de beleidslijn van de nieuwe regering moet afwachten. We hopen dat de gesprekken zo snel mogelijk worden opgestart en we zullen niet nalaten om hier later op terug te komen.
De voorzitter : Het incident is gesloten.