Commissie voor Openbare Werken, Mobiliteit en Energie Vergadering van 29/01/2002
Vraag om uitleg van de heer Eddy Schuermans tot de heer Steve Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de verkeerswisselaar A2-A13 in Lummen
De voorzitter : Aan de orde is de vraag om uitleg van de heer Schuermans tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de verkeerswisselaar A2-A13 in Lummen.
De heer Schuermans heeft het woord.
De heer Eddy Schuermans : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, deze vraag is van regionaal, maar ook van nationaal belang. Iedereen die via de autosnelweg van of naar Limburg rijdt, komt langs de verkeerswisselaar te Lummen. Velen zijn dan ook geïnteresseerd in een oplossing van dat heikel probleem. Een verkeersinrichting met zoveel conflictrijke punten is uniek in Vlaanderen. De statistieken spreken voor zich. De verkeersdrukte neemt enorm toe. Op sommige stroken van die verkeerswisselaar is de verkeersdrukte tussen 2000 en 2001 toegenomen met 7 percent. Dat is gigantisch veel. Er zijn plaatsen waar 27.000 voertuigen per dag voorbijrijden.
Het probleem wordt nog groter. Dagelijks moet men aanschuiven op de stroken voor doorgaand verkeer omdat de afslagstroken onvoldoende lang zijn. In het schemerduister en bij slecht weer is dat levensgevaarlijk. Er doen zich jaarlijks meer dan 20 ongevallen met lichamelijke letsels voor. Het heeft ons getroffen dat in het voorliggende meerjarenprogramma pas grote investeringen worden gepland na 2004, dus in een volgende legislatuur. In de politiek betekent dat een eeuwigheid. Er moet een oplossing komen op kortere termijn als we de ongevallenstatistieken niet drastisch willen zien stijgen.
De voorzitter : De heer Geraerts heft het woord.
De heer Jean Geraerts : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, ik wil me als Limburger en regelmatige gebruiker van die verkeerswisselaar aansluiten bij de vraag van de heer Schuermans. Het klaverblad van Lummen schept met zijn gelijkgrondse kruisingen een zeer gevaarlijke verkeerssituatie. We zouden beter spreken over de rotonde van Lummen, met alle nadelen van een rotonde die ontstaan bij zeer druk verkeer. Ik heb het over de snelle vorming van files op de snelwegen zelf.
Mijnheer de minister, in het Mobiliteitsplan Vlaanderen zijn er, om verkeersproblemen op te lossen, een aantal missing links en knelpunten opgenomen. Ook in het Mobiliteitsplan Vlaanderen worden de verkeerswisselaars beschouwd als nodige capaciteitsuitbreidingen van het hoofdwegennet. Op het vlak van de missing links en de knelpunten wordt Limburg een beetje benadeeld. In de hele provincie staan er immers maar drie projecten op stapel : de omleiding te Neerpelt, de noord-zuidverbinding en de aanpassing van de verkeerswisselaar in Lummen.
Mijnheer de minister, ik wil erop aandringen om sneller werk te maken van de ombouw van de verkeerswisselaar tot een degelijk klaverblad.
De voorzitter : Minister Stevaert heeft het woord.
Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, mijnheer Schuermans, de uitwisseling van het verkeer tussen de autosnelwegen A2 en A13 gebeurt momenteel nog via gelijkgrondse kruisingen. Naast capaciteitsproblemen geeft dit concept elk jaar ook aanleiding tot ongevallen, gelukkig meestal alleen met stoffelijke schade. Medeoorzaak van de problemen is de rechtstreekse aansluiting van de industriegebieden van Lummen en Heusden-Zolder op de verbindingslussen van de verkeerswisselaar.
Een herinrichting van de verkeerswisselaar zou de capaciteitsproblemen moeten oplossen en de veiligheid sterk moeten verhogen. Een herinrichting van de verkeerswisselaar is echter niet mogelijk met behoud van de bestaande aansluiting van de industriegebieden op de verbindingslussen van de verkeerswisselaar. Voorafgaand aan de herinrichting van de verkeerswisselaar dient dus een alternatieve ontsluiting van de industrieterreinen te worden uitgewerkt.
Op 4 oktober 2001 werd een openbare aanbesteding gehouden voor het opstellen van een plan-MER voor de herinrichting van de verkeerswisselaar en de ontsluiting van de industrieterreinen. Voor de verkeerswisselaar zullen twee oplossingen worden onderzocht. Oplossing Ia is een klaverblad. Oplossing Ib is een verkeerswisselaar op drie niveaus.
Voor de ontsluiting van de industriegebieden van Lummen en Heusden-Zolder zijn er ook twee mogelijke oplossingen. Oplossing IIa is de ontsluiting via de A2 te Lummen. Oplossing IIb is de ontsluiting via de A13 te Zolder.
De studie van het MER werd toegewezen aan A+D-Milieu uit Genk. De startnota zal in de loop van februari kunnen worden besproken. Dan kan ook de installatie van de deskundigen gebeuren. Zes maanden later moet de studie voltooid zijn. Nadat dit MER conform is verklaard, kan een oplossing worden gekozen en kan worden gestart met de opmaak van de uitvoerings- en onteigeningsplannen. Voorafgaand aan de werken zullen er onteigeningen noodzakelijk zijn. De kredieten voorzien op het meerjarenprogramma 2002-2004 laten momenteel toe om dit project volgens de voorziene procedures af te werken. Er is reeds in 250 miljoen BEF voorzien. Als de procedures en onteigening goed meevallen en als blijkt dat een hoger bedrag nodig is, dan bestaat de mogelijkheid om in meer geld te voorzien.
De voorzitter : De heer Schuermans heeft het woord.
De heer Eddy Schuermans : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, ik heb er begrip voor dat we gevangen zitten in de procedure. Het blijft echter zo dat het probleem niet vandaag is ontstaan. Eindelijk is er nu een aanzet om iets aan het probleem te doen.
Ik heb nog een opmerking over de aard van de ongevallen, want die beperken zich helaas niet alleen tot stoffelijke schade. Er zijn meer dan twintig ongevallen per jaar met lichamelijke letsels tot gevolg. Een aantal hebben een dodelijke afloop. Het dossier moet dan ook zo snel mogelijk worden afgewerkt.
De voorzitter : Het incident is gesloten.