Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de onrustwekkende Vlaamse begrotingscijfers
Actuele vraag over de verduidelijking bij de huidige verwachtingen met betrekking tot de afsluiting van begrotingsjaar 2014
Verslag
Het antwoord wordt gegeven door minister Turtelboom.
De heer Bertels heeft het woord.
Minister, op 16 december laatstleden, in het kader van de begrotingsaanpassing 2014 en de begroting 2015, hebben we een lange discussie gehad over het toen door de meerderheid gelanceerde al dan niet tekort op de begroting 2014. Dat was geen fictieve oefening in de begrotingsevenwichtsmantra, want dat tekort voor 2014 heeft ook een effect op de begroting 2015. Vandaag zijn we daar.
We moeten dat als Vlaamse parlementsleden vernemen via een omweg, via de Federale Regering die een rapport moet voorleggen aan Europa. We krijgen dan de minister-president, niet de minister van Begroting, die een reactie geeft. Hij zegt: er is een tekort, maar we weten nog niet hoeveel. Daarna begint er een rondje zwartepieten tussen de verschillende regeringen in dit land en een tussen de verschillende ministers van Begroting die de Vlaamse Regering heeft en heeft gehad. Maar de essentie, namelijk wat men ermee gaat doen, daarover valt geen woord. Het is nochtans de essentie van het parlement dat het kan meediscussiëren over een begroting en een begrotingsuitvoering.
Dan, wonder boven wonder, net voor deze plenaire vergadering begint, krijgen we een mail in onze mailbox met het monitoringrapport. De communicatie was eerst dat er nog geen definitief cijfer was. We hebben dat monitoringrapport dan gekregen net voor deze plenaire sessie.
Minister, de oorzaken die erin staan, waren allemaal gekend. Het zijn dezelfde oorzaken als in november en december. U hebt ze alleen niet willen zien. Minister, hoe zult u omgaan met de oorzaken voor het tekort op de begroting 2014 en de implicatie daarvan voor de begroting 2015 en de vervroegde begrotingscontrole?
De heer Rzoska heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, toen ik gisteren mijn vraag indiende, die ik heb gesteld aan minister-president Bourgeois omdat hij heeft gecommuniceerd, kreeg ik van de diensten de mededeling dat minister Homans zou antwoorden. Voor alle duidelijkheid: ik ben zeer tevreden, minister Turtelboom, dat u antwoordt. De regering is normaal gezien één en ondeelbaar, behalve wanneer ik de kranten van vandaag bekijk. Dan weet ik niet goed meer of ze inderdaad nog één en ondeelbaar is, maar dat is een andere zaak.
Minister, langs de ene kant krijgen we vanuit het federale niveau te horen dat Vlaanderen cijfers heeft ingediend en dat het tekort in 2014 oploopt tot 800 miljoen euro. Er vertrekt officiële communicatie vanwege de liberale premier Charles Michel. Die wordt gesteund door zijn collega Brusselse collega Guy Vanhengel, want Sinterklaas is misschien al een tijdje weg, maar de zwartepiet is hier nog altijd gebleven. Minister Vanhengel zet de zwartepiet bij de Vlaamse Regering. Minister-president Bourgeois zegt dat het niet zijn schuld is, maar dat de Federale Regering de verantwoordelijke is. Hij schiet eigenlijk op zijn N-VA-collega federaal minister Van Overtveldt. Op het einde is er federaal minister Kris Peeters. Die zegt als een perfect CD&V’er: enerzijds is het de verantwoordelijkheid van de Federale Regering, anderzijds is het de verantwoordelijkheid van de gewesten. (Applaus bij Groen en sp.a. Opmerkingen van de heer Koen Van den Heuvel)
Dat is zoals in het leven, mijnheer Van den Heuvel. Ik stel alleen maar vast dat communicatie zeer rekbaar is.
Minister, alle gekheid op een stokje, een half uur voor deze plenaire zitting hebben we het monitoringsrapport, dat ik heb opgevraagd, gekregen. Ik heb voor u een specifieke vraag. U hebt aan de Federale Regering een tekort van 800 miljoen euro gecommuniceerd. U hebt die cijfers gegeven.
Vandaag is daar 240 miljoen euro af. Kunt u mij alstublieft dat verschil duiden?
De heer Diependaele heeft het woord.
Minister, de minister-president zit in Davos om onze sociaal-economische belangen te verdedigen. Maar ik zou bijna zeggen: “Geert, kom naar huus want er gebeuren rare dingen”!
We hebben de laatste maanden verschillende cijfers gekregen over het mogelijke tekort van 2014. U weet zeer goed dat wij op u vertrouwen om de juiste cijfers te krijgen. Dat is voor u een belangrijke opdracht. 2014 zou tussen de 800 miljoen euro en de 1 miljard euro in het rood afsluiten. Gisteren hebben we gemerkt dat het cijfer 800 miljoen euro was doorgegeven aan de federale overheid, aan minister Jamar. Daar is die hele discussie ontstaan. Dit is voor Europa zeer belangrijk. Europa houdt ons zeer nauwlettend in de gaten. Het minste dat we moeten doen, is een vertrouwenwekkend signaal sturen naar Europa, zodat ze weten dat ze kunnen rekenen op de juiste cijfers. Vandaag hebben we het tekort zien zakken naar 565 miljoen euro.
Minister, ik weet dat we er allebei van overtuigd zijn dat correcte cijfers zeer belangrijk zijn. Welk cijfer is gecommuniceerd naar het federale niveau? En vanwaar komen al die cijfers? Eigenlijk neem ik aan dat journalisten die dergelijke zaken in de krant schrijven toch controleren of ze min of meer betrouwbaar zijn. Ik hoop dat ik mij daarin niet vergis. Die zuigen dat niet uit hun duim, mag ik aannemen. Dat moet toch komen van een betrouwbare bron? U bent de juiste persoon om ons te laten weten vanwaar die verschillende cijfers komen en welk cijfer er werd gecommuniceerd naar het federale niveau. (Applaus)
Minister Turtelboom heeft het woord.
Voorzitter en beste collega’s, het klopt dat wij in Vlaanderen een tekort zullen hebben voor 2014. Het zal u ook zijn opgevallen dat ik de voorbije dagen en weken nooit cijfers die gecirculeerd hebben, heb bevestigd. (Opmerkingen)
Ook niet gespind, mevrouw De Ridder.
Ik heb dat niet gedaan omdat ik op dat moment wist dat er nog nieuwe ramingen konden binnenkomen, waardoor de cijfers zouden moeten worden bijgesteld. Je hebt natuurlijk een timing die het federale niveau moet respecteren om naar Europa te rapporteren. Dan worden soms, vanuit de administratie, cijfers aan de andere administratie gegeven. Maar vandaag zijn de cijfers bijgesteld. Ik zeg u dat onze cijfers vandaag veel stabieler zijn dan een paar weken of zelfs dan een week geleden. Maar het zijn nog altijd niet de definitieve cijfers voor 2014. Geen enkel bedrijf kan op 21 januari 100 procent zekere uitvoeringscijfers voor 2014 geven. En ja, wij hebben de cijfers vandaag bijgesteld omdat wij nieuwe ramingen hebben gekregen over de inning van de gewestbelastingen via het federale niveau, die doorgestort worden naar Vlaanderen. Ze liggen een stuk hoger, en zijn dus beter voor de begroting, dan een aantal weken geleden werd geraamd. Het is de evidentie zelve dat dit wordt verwerkt in de rekeningen, en het is de evidentie zelve dat we die nieuwe cijfers, op basis van de ramingen van de Federale Regering, doorgeven aan het federale niveau, zodanig dat men ze kan doorgeven aan Europa.
Er zijn drie grote redenen voor het tekort. We hebben enkele lagere federale doorstortingen, voor een bedrag van 37 miljoen euro. We hebben een aantal niet-gerealiseerde verkopen van activa, voor 50 miljoen euro. Hopelijk kunnen we die in 2015 wel realiseren, en dat is ook perfect mogelijk. We hebben ook een betere uitvoering van de begroting. Dat zit vooral bij investeringsdossiers: Waterwegen en Zeekanaal, het Vlaams Infrastructuurfonds en het Financieringsfonds voor Schuldafbouw en Eenmalige Investeringsuitgaven (FFEU). En er zijn ook een aantal eenmalige investeringsuitgaven. Dan wordt het een beetje Kafka. We maken vanuit Vlaanderen een akkoord met Nederland over de sluis in Terneuzen. We willen samen met Nederland een beroep doen op Europese middelen en Europese fondsen. En daardoor duwen we onze begroting iets meer in het rood.
Voor iedereen in dit halfrond is het duidelijk dat het grootste deel van de tekorten die we in Vlaanderen in 2014 zullen hebben, er zijn door investeringen. Eén ding is voor deze Vlaamse Regering geen optie: op een bepaald moment bepaalde investeringen niet uitvoeren.
We kiezen voluit voor scholenbouw. We hebben daar niets afgedaan. We kiezen voluit voor de andere investeringen. En zo hoort het ook, want als je in economisch moeilijke tijden niet de tak wilt afzagen waarop je zit, moet je ervoor zorgen dat je de investeringen die de werkgelegenheid veiligstellen, bewaart. Tenzij voor de sp.a-fractie de sluis Gent-Terneuzen niet zo belangrijk is? Dan moeten we misschien even bellen naar de burgemeester van Gent. (Opmerkingen bij sp.a)
Een beetje ernst. Het verdrag met Nederland is gemaakt in de tweede helft van december. De dading met Noriant, die ervoor zal zorgen dat er vooruitgang komt in het Oosterweeldossier, is gesloten na de vorige begrotingscontrole. We zullen dat debat volgende week in de commissie met alle details voeren.
We gaan dit nu analyseren. Half februari krijgen we de cijfers van het Planbureau, ook voor de economische groei en de inflatie. We hebben met de partners in de regering al beslist om de begrotingscontrole vroeger te doen, omdat we de traditie van een rigoureus Vlaams begrotingsbeleid willen houden. Daarom hebben we het een maand vervroegd. In de schoot van de regering zullen we wat we hieruit kunnen leren meenemen naar het debat voor 2015. (Applaus bij Open Vld)
Minister, u kunt me als een ervaringsdeskundige beschouwen voor het federale monitoringcomité. Cijfers van het departement Financiën die van dag één tot dag twee 250 miljoen euro verschillen heb ik de afgelopen twintig jaar nooit meegemaakt. Dat zal ook vandaag niet gebeurd zijn. (Applaus)
Wij zijn voorstander van investeringen. We hebben er een alternatief traject voor voorgelegd, dat weet u. In uw argumentatie vergeet u één belangrijke zaak: u vermeldt niet dat de oorzaak van het tekort de veel grotere uitgaven zijn op de reguliere posten. Dat staat letterlijk in het monitoringrapport dat wij hebben gekregen. Misschien is dat dan niet het juiste.
Dus ik herhaal mijn vraag, de belangrijkste vraag voor dit parlement en voor de begroting van 2015: hoe gaat u daar nu mee om? Wat gaat u doen met het al dan niet structurele tekort in de begroting voor de begrotingscontrole 2015? Gaat u facturen doorschuiven naar de gezinnen, naar de gezinnen die al geraakt zijn? Gaat u de belastingen verhogen, wat we net hebben mogen vernemen? Of gaat u iets anders doen? Gaat u de economische groei door investeringen, waar u nu zelf prat op gaat, opnieuw fnuiken zoals u dat hebt gedaan bij de opmaak van de begroting 2015 en de controle op 2014? (Applaus bij sp.a en Groen)
Minister, ik wil wel, maar ik heb daarnet de uitdrukking gebruikt, ook al ben ik niet van Antwerpen: met heel Antwerpen maar niet met mij. Ik moet eerlijk zeggen dat uw uitleg nergens op slaat. Wij hebben vandaag een monitoringrapport gekregen, gedateerd op 21 januari 2015. Toevallig vandaag. Ik vraag er al een hele tijd naar, maar goed, ik krijg het. En nu komt u zeggen dat het de normaalste zaak van de wereld is.
Wat ik oorspronkelijk had gevraagd en wat ik opnieuw heb gevraagd aan de voorzitter, is om toegang te krijgen tot de oefening die u bij de federale overheid hebt neergelegd. Ik wil wel eens weten, en ik heb daar geen antwoord op gekregen, wat het verschil is tussen de twee oefeningen.
Gisteren is er officieel gezegd door de Federale Regering, door de premier, dat het gaat om 800 miljoen euro. Er wordt een hele dag over gedebatteerd. En vandaag zegt u dat er 240 miljoen euro af gaat. En dat noemt u normaal, mijn excuses, maar ik koop dat niet! Ik vraag u opnieuw een duidelijke, heldere uitleg. Hoe kan het dat er tussen gisteren en vandaag 240 miljoen euro verdwenen is van het tekort? (Applaus bij sp.a en Groen)
Mijnheer Bertels, aan 2014 kun je niets meer doen. Begrotingstechnisch kun je daaraan niets meer veranderen, en het is maar goed ook, anders zou je met ‘foefelarij’ beginnen.
Minister, ik ben wel tevreden met uw antwoord, heel tevreden zelfs. U hebt bevestigd dat er geen plaats is voor gespin of geknoei. We moeten inderdaad de juiste cijfers brengen en u doet dat ook.
Het is inderdaad zo dat we nog wachten op de definitieve cijfers. In het verleden is het altijd zo geweest dat de oppositie meestal op die vergaderingen afwezig blijft, maar nu er een tekort is, zullen ze er misschien wel zijn. Op die vergaderingen kijken we dan naar de rekeningen van 2014 en naar hoe het jaar uiteindelijk is afgesloten. Ik herinner mij nog discussies waar er geklaagd werd over het feit dat er, bij minister Muyters, een overschot was van 240 miljoen euro. Dat was ook niet goed.
Laat mij als Oost-Vlaming nog één ding bevestigen: wij zijn wel degelijk zeer blij met de sluis in Terneuzen. (Applaus bij de N-VA en Open Vld)
De heer Van den Heuvel heeft het woord.
Voorzitter, ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel een beetje sta te kijken. Wat we absoluut moeten vermijden – we hebben er absoluut geen boodschap aan –, is een rondje zwartepieten. Dat is gisteren verschillende keren gezegd, maar het staat ook, mijnheer Rzoska, als een paal boven water. Daar wint niemand bij: daar wint de Vlaming niet bij, daar wint de oppositie niet bij en daar wint zeker de Vlaamse Regering niet bij. Dat schouwspel is dus beneden alle peil.
Het is duidelijk: er is 560 miljoen euro te weinig. Is dat bedrag een grote verrassing? Eerlijk gezegd denk ik niet dat er vele mensen door verrast zijn. (Opmerkingen)
We hebben een uitleg gekregen. Het is een duidelijke lijn van deze regering om te blijven investeren. Jullie doen er altijd een beetje meewarig over, maar deze regering blijft investeren. De sluis van Gent-Terneuzen is daar een duidelijk voorbeeld van. Het programma van de Scholen van Morgen is daar een duidelijk voorbeeld van. Het is heel, heel duidelijk. De economische groei valt een beetje tegen, maar zo komen we tot dat bedrag van ruim 500 miljoen euro.
Op de vraag naar wat er de voorbije week is gebeurd om van 800 miljoen euro naar 560 miljoen euro te komen, hebben we intussen ook een verklaring gekregen. Er is een extra ontvangst van de registratierechten. Het woonbonuseffect heeft gespeeld in oktober, november en december. De kranten stonden ervan vol. De registratierechten zijn wellicht met meer dan 100 miljoen euro toegenomen. (Opmerkingen van de heer Bart Van Malderen)
Mijnheer Van Malderen, dit gaat over de laatste maanden van 2014, en u vraagt een realistische kijk op de zaak. Wel, ik geef ze u.
Een tweede zaak is een herraming van de herclassificatie rond de Europese regelgeving die ook ongeveer 100 tot 125 miljoen euro bedraagt. En dan zijn er nog scherpere ramingen. Zoals u weet, zijn er in januari nog altijd ramingen die week na week of dag na dag kunnen worden verfijnd. Zo kom je tot het bedrag van ruim 200 miljoen euro.
Er is niets nieuws in vergelijking met andere jaren. Er worden grote woorden gebruikt, maar het begin van 2015 verschilt in niets, maar dan ook in niets, van de andere jaren. Laten we dus ernstig blijven en geen zwartepieten doorschuiven en gewoon bij de les blijven en deze begroting de volgende maanden mee op orde houden.
De heer Somers heeft het woord.
Voorzitter, collega’s, ik sluit me in belangrijke mate aan bij de vorige spreker om de twee onderdelen die hij heeft benaderd.
Ik heb de voorbije dagen en uren heel veel analyses gehoord, de ene al interessanter dan de andere. De realiteit is dat er in Vlaanderen in 2014 een tekort is. Het tekort is kleiner geworden door het effect van de woonbonus, waar we blij voor kunnen zijn. We staan dus voor een grote uitdaging.
Wat ik ook vooral onthoud, is dat ik hier de voorbije weken en maanden, vooral vanop de oppositiebanken, kritiek heb gehoord op de noodzaak om te besparen en te saneren. Wij gaan in de begroting 2015 voor 1,2 miljard euro structurele bezuinigingen uitvoeren. Dit tekort toont nog maar eens aan en bewijst hoe noodzakelijk die zijn. We gaan waarschijnlijk zelfs nog meer inspanningen moeten doen.
In Nederland is er de voorbije maanden een boeiend debat geweest over zwarte piet. Zwarte piet mocht daar geen zwarte piet meer zijn, maar moest rood of groen of geel of oranje zijn. Mijn voorstel zou zijn dat we dat debat aan de Nederlanders laten. De Vlaamse Regering staat voor grote problemen maar pakt de problemen collegiaal, eensgezind en krachtdadig aan. Dat is wat de Vlaming van deze Vlaamse Regering verwacht en dat is waar onze fractie zich voor inschrijft. (Applaus bij Open Vld)
De heer Janssens heeft het woord.
Voorzitter, minister, de Vlaamse Regering klopt zich voortdurend op de borst vanwege het zogenaamde behaalde of na te streven begrotingsevenwicht om de toekomstige generaties niet te belasten. Maar dat laatste is precies wat nu gebeurt met uw begrotingstekort. Ja, deels heeft dat te maken met de elementen die u hebt aangehaald. Deels heeft dat wellicht te maken met de pps-constructies, voor de regering tegenvallende belastingopbrengsten en dergelijke.
Maar, en dat wordt door de meeste partijen verzwegen of liever niet aangehaald, het heeft nog veel meer te maken met het afromen van de Vlaamse welvaart naar Wallonië en het heeft veel meer te maken met de uitvoering van de voor Vlaanderen nadelige zesde staatshervorming, die in de praktijk een federale besparing was op de kap van Vlaanderen. Daardoor worden niet alleen de vorige en de huidige generatie maar ook de toekomstige generaties belast. Wat dat betreft, zijn het schuldig verzuim, dames van de regering, van deze Vlaamse Regering en de verantwoordelijkheid van de N-VA, mijnheer Diependaele en minister Homans, verpletterend en zeer te betreuren. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Wat gaan we ermee doen in 2015? Daarvoor hebben we de begrotingscontrole een maand vervroegd. We zitten nog altijd in economisch moeilijk vaarwater. We krijgen half februari de nieuwe parameters op het vlak van groei en inflatie. Dan zullen we met de Vlaamse Regering dat debat aangaan. Ik wil benadrukken dat we al 1,2 miljard euro structurele besparingen hebben gedaan. Dat is een sterke prestatie, dat moeten we doorgeven aan Europa. Daar maakt men de analyse van de uitvoeringscijfers van 2014 en van de begrotingscijfers van 2015. Daar heeft Vlaanderen gekozen, niet voor eenmalige maatregelen, maar voor structurele. We zijn dus streng geweest. Alle betalingen zijn op elk moment doorgegaan, volgens de traditie bij de Vlaamse administraties.
Tot slot, de voorbije jaren, ik heb het nog eens opgezocht, werden de begrotingscijfers telkens pas overgemaakt aan het parlement, eind januari. Dat deed men omdat er gewoon nog zoveel fluctuatie is in de eerste weken van januari. De redenen waarom er ten opzichte van het vermeende bedrag van 800 miljoen euro nu minder is, komt door een nieuwe federale raming in verband met de inning van de gewestelijke belastingen ten gevolge van de woonbonus. Door een maatregel van de Vlaamse Regering zijn nog meer woningen ‘geschreven’. Er blijven nog inkomsten achter. De federale overheid heeft één tot drie maand tijd om dat geld door te storten. Het is dan ook logisch dat men die ramingen bijstelt. Met de nieuwe maatregel is het gewoonweg moeilijk om een goede prognose te maken.
In verband met de ESR-consolidatiekring is er een aanpassing gebeurd, ook in positieve zin. Ik zal dat volgende week in de commissie allemaal gedetailleerd uitleggen. Dit is geen gegoochel met cijfers. Het is de taak van de minister van Begroting om elk nieuw cijfer dat hij of zij binnenkrijgt, te integreren in de documenten. Het zou echt wel idioot zijn om op een bepaald moment, bij een herraming, meer inkomsten en lagere kosten niet door te spelen aan Europa en niet op te nemen in de verslagen. Dat zou pas onverantwoord zijn.
Voor mij is vooral van belang dat het tekort dat we jammer genoeg hebben, een tekort is dat voor een groot deel toe te schrijven is aan investeringen. We zijn er met deze Vlaamse Regering altijd prat op gegaan dat we niet besparen op investeringen. (Applaus)
Ik doe drie frappante vaststellingen. Eén, eind december spraken wij over een mogelijk tekort op basis van cijfers die van elders kwamen. We werden toen beschreven als fantasten. Nu hoor ik dat dat normaal is en dat niemand verrast is.
Twee, we worden beticht van onrust zaaien. Tja, als we niet meer mogen voortgaan op cijfers van officiële instanties zoals de Federale Regering, dan wordt het redelijk moeilijk. Wat moeten we dan nog wel doen?
Drie, minister, wij zijn vragende partij – we hebben het al gevraagd, u hebt dat deels toegezegd – voor een vervroegde begrotingscontrole. We willen daar serieus over discussiëren met een investeringsprogramma dat we verdedigd hebben.
Maar laat ons hopen dat u niet afkomt met dezelfde oplossingen die u al hebt gebruikt, namelijk het doorsturen van facturen. Soms noemt u het facturen, soms belastingen. Schuif het alstublieft niet meer alleen door naar de Vlaamse gezinnen die al getroffen werden. (Applaus bij sp.a en Groen)
Minister, u ‘flipflopt’ met cijfers dat het een lieve lust is. U moet zelf eens even de chronologie bekijken. In december hebt u een begrotingsaanpassing voorgelegd voor 2014 met een overschot van 2 miljoen euro, ondanks het feit dat iedereen weet dat er eigenlijk een tekort zit aan te komen. Dat zijn dingen die u al weet sinds september en die u niet bijstuurt. Een maand later gaan we, op twee dagen tijd, van een tekort van 800 miljoen euro naar een tekort van 563 miljoen euro. U ‘flipflopt’ dat het een lieve lust is.
Ik zal u zeggen: het grote project van deze regering en de vorige regeringen was om mordicus naar een begroting in evenwicht te gaan. Wat uw rekening 2014 overduidelijk bewijst, is dat dat politieke project eigenlijk een mythe was en enkel bestaat op papier. Want er is een tekort en er is geen begroting in evenwicht, wat door de vorige regeringen en deze regering constant naar voren werd geschoven.
Minister, ik vraag nogmaals de federale oefening op, want een minister van Begroting die op die manier omgaat met cijfers wekt weinig vertrouwen.
Er wordt gezegd dat de zwartepiet voor Nederland is. Minister, niet de oppositie heeft de zwartepiet uitgedeeld, maar uw eigen coalitiepartners zijn daarmee begonnen. Ik sluit mij aan bij de heer Diependaele: ik hoop dat minister-president Bourgeois snel terugkomt, want zijn huis staat in brand en het wordt tijd dat de ploeg op orde wordt gezet. (Applaus bij sp.a en Groen)
Minister, niemand verwacht van u dat u een waarzegster bent. (Opmerkingen van de heer Bart Van Malderen)
Waarzegster, iemand die in de toekomst kan kijken.
Iedereen die de begroting een beetje opvolgt, weet heel goed dat die cijfers inderdaad fluctueren en dat we daarover pas na verloop van tijd zekerheid hebben.
Nu, ik ben blij dat we hebben afgesproken dat we die cijfers dan ook correct moeten houden, zonder gespin of geknoei.
Een tweede punt is veel belangrijker. Want dat vergeten de collega’s: het feit dat we die investeringen al hebben gedaan, zal de inspanningen voor 2015 voor een deel verlichten.
Ik wil daarbij een oproep doen om die begrotingsevolutie van dichtbij in de gaten te houden. U doet nu een vervroegde begrotingscontrole. Ik hoop dat we ook nadien, bij de verdere uitvoering van de begroting, de vinger aan de pols houden en, net zoals u in oktober een begrotingsaanpassing hebt gedaan, opnieuw kunnen bijsturen zodra het nodig is. Dan hadden we dat in 2014 misschien kunnen vermijden. (Applaus bij de N-VA)
Collega’s, ik heb een opmerking in verband met de mededeling over de cijfers van de begroting 2014. Ik heb gisteren een vraag gekregen van de heer Rzoska. Ik heb een keurige brief gestuurd naar de kabinetschef van minister-president Bourgeois en die van minister Turtelboom. Ik heb vandaag nog eens aangedrongen en heb die bundel gekregen, zoals het andere jaren trouwens ook gebeurt. Voordat het Rekendecreet in werking trad, kregen wij die bundel altijd eind december, maar door het Rekendecreet krijgen wij die nu rond 20 januari. U hebt dus gewoon de cijfers gekregen zoals wij die gevraagd hebben. Niet meer of niet minder.
De actuele vragen zijn afgehandeld.