Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 7 mei 2004 tot oprichting van het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding.
De algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Peeters heeft het woord.
Ik was in de commissie verslaggever. Ik zal kort verslag uitbrengen van wat er in de commissie is gezegd.
Het reglement bepaalt dat, wanneer u verslag wilt uitbrengen, u dat voor de aanvang van de vergadering kenbaar moet maken aan de voorzitter. U mag wel het standpunt van uw fractie naar voren brengen.
Ik zal het standpunt van onze fractie geven. Onze fractie staat positief ten aanzien van dit ontwerp van decreet, dat ervoor moet zorgen dat de ontwikkeling van de competentieportfolio volop in actie kan komen. Het is een belangrijk element in de ambitie om elke werknemer tegen 2020 een recht op een persoonlijk ontwikkelingsplan toe te kennen.
In tijden van economisch onweer is het van groot belang om werkzoekenden, maar ook werkenden alle mogelijke tools ter beschikking te stellen voor hun loopbaanontwikkeling. Vanuit liberaal oogpunt willen we erop hameren dat ervoor wordt gekozen dat ieder individu eigenaar zal blijven van zijn competentieportfolio en het systeem dermate te ontwikkelen dat het flexibel en performant is voor de gebruikers.
We staan ten volle achter dat ontwerp van decreet, maar we hebben enkele bezorgdheden, waarvan we er al een aantal hebben geuit in de commissie. Op enkele kregen we antwoorden, maar op andere bleef men het antwoord schuldig. Daarom wil ik die meegeven in deze plenaire vergadering.
Een eerste bezorgdheid is dat de uitbreiding van de universele basisdienstverlening van de VDAB zonder meer is toe te juichen, zolang ze niet ten koste gaat van de arbeidsbemiddeling en activering. De CD&V-fractie heeft ook gevraagd aan welke prijs deze competentieportfolio zal worden onderhouden door de mensen van de VDAB, want de VDAB krijgt geen extra budget. We hebben ook de vraag gesteld hoeveel personeelsleden zich daarover zullen ontfermen. De minister heeft gezegd dat de VDAB zijn plan moet trekken en het nodige moet doen binnen de uitgevoerde beheersovereenkomst. De VDAB krijgt alsmaar minder volk, meer taken, meer klanten, meer werklozen, dus vandaag blijven we die bezorgdheid uiten.
Een tweede bezorgdheid heeft betrekking op het gebruik van de competentieportfolio. Als we die dan toch aanleggen, moet die ook optimaal worden gebruikt. We kregen geen antwoord op de vraag of de werkzoekende zelf kan zien hoe vaak zijn persoonlijke competentieportfolio door de VDAB wordt gecontacteerd. We kregen ook geen antwoord op de vraag wat er gebeurt als een werkzoekende weigert mee te werken aan een competentieportfolio. Wordt dat zonder meer gezien als een weigering van activering? Heeft het tot gevolg dat er een transmissie naar de RVA en dus een sanctie zal volgen?
Een derde bezorgdheid is het verhaal van de betrouwbaarheid van de inhoud van de portfolio. Mevrouw De Craene, beleidsadviseur van de VDAB, die aanwezig was in de commissie, heeft zelf al aangegeven dat ze de intentie had om te evolueren naar een certified cv. Vandaag is dat er nog niet. We denken dus dat er ten volle moet worden gewaakt over betrouwbaarheid en juistheid van wat straks in de e-portfolio zal zitten.
Een vierde bedenking is dat laaggeschoolden vaak niet wegwijs zijn in vele technologische toepassingen, computergebruik enzovoort. De heer Van Malderen had het in de commissie over het mattheuseffect. Daarover moet serieus worden gewaakt.
Wij steunen dit ontwerp van decreet alleszins, maar we willen toch graag onze bezorgdheden meegeven.
De heer Laurys heeft het woord.
Voorzitter, minister, collegas, de meeste bedenkingen heeft de verslaggever al geformuleerd.
Het lijkt een onbelangrijk ontwerp van decreet, maar dat is het niet. Het heeft vooral tot doel een soort elektronisch platform te creëren voor werkzoekenden. Het is noodzakelijk om het basisdecreet op de VDAB uit te breiden opdat het loopbaantraject wordt opgenomen in de basisdienstverlening van de VDAB. Dat zal de werkzoekenden ten goede komen in hun loopbaanbegeleiding en zeker bij de sollicitaties.
Ik heb een paar bekommernissen die gelijklopen met die van mevrouw Peeters. Mijn fractie steunt dit ontwerp van decreet uiteraard volledig. Om een mattheuseffect te vermijden moeten we erover waken dat er niemand uit de boot valt. Wie niet vertrouwd is met de pc of minder ICT-ervaring heeft, moet blijvend worden ondersteund door de VDAB. Het is immers net die groep die zich het minst kan redden op de arbeidsmarkt.
Schending van de privacy blijft een risico. Dat wordt gedeeltelijk voorkomen in het ontwerp van decreet. De privacy moet voldoende gewaarborgd blijven. Er moeten sluitende afspraken worden gemaakt met de werkgever, of na toelating van de werknemer, over de gegevens die op het portaal consulteerbaar zijn.
Afspraken met het onderwijs zijn natuurlijk belangrijk. Gegevens in verband met de studieloopbaan en diplomas moeten ook kunnen worden verwerkt. Indien er een intern bedrijfssysteem mogelijk is, zou het heel interessant zijn dat ook die gegevens daarin worden opgenomen.
We moeten erover waken de minister heeft het al bevestigd in de commissie dat het andere ambitieuze project binnen Werk, namelijk het persoonlijk ontwikkelingsplan, binnen één en dezelfde digitale omgeving kan worden ondergebracht.
De heer Janssens heeft het woord.
Het is niet omdat het verslag hier niet kort en bondig wordt gebracht dat we de discussie uit de commissie volledig zouden moeten overdoen, dus ik hou het kort.
Ik denk dat het ontwerp van decreet gericht is op twee bijzonderheden: de universele dienstverlening uitbreiden en de juridische gronden om een elektronisch platform aan te bieden, formeel inschrijven in de decreetswijziging.
Ik sluit me aan bij de goedkeurende woorden van de collegas. Onze fractie zal het ontwerp van decreet dan ook goedkeuren.
Minister Muyters heeft het woord.
Ik dank u voor alle steun.
Mevrouw Peeters, ik ga niet in op de vragen over het personeelsbeleid van de VDAB en wat er ter zake gaat veranderen. De VDAB heeft een beheersovereenkomst en een raad van bestuur. Het is duidelijk wie welke rol waar moet vervullen. De minister moet de taak van de raad van bestuur niet overnemen en de beheersovereenkomst nog eens controleren. Ik herhaal dat steeds. Volgens mij zijn de beheersovereenkomst en de raad van bestuur verantwoordelijk voor die inzet. De dag dat er een probleem is en de beheersovereenkomst of het jaaractieplan niet kan worden uitgevoerd, verwacht ik dat Fons Leroy, als gedelegeerd bestuurder, of Jef Roos, als voorzitter van de raad van bestuur, mij op de hoogte brengt, en dat we dat dan kunnen bespreken. Dat lijkt mij de juiste manier van werken. Anders moeten we er een IVA van maken, dan hebben we geen raad van bestuur nodig. Dan kan het op een andere manier. Ik denk dat dit de goede werking is.
Dit is een belangrijk ontwerp van decreet omdat we nu een stap verder kunnen gaan. Dat kwam al aan bod bij de actuele vraag over competenties. Ik hoop dat we de combinatie van competentiemanagement en het elektronisch aanbod van het loopbaanproject kunnen invullen. Ik apprecieer de steun zoals die ook in de commissie naar voren is gebracht.
Minister, u verwijst inderdaad altijd naar de beheersovereenkomst. Maar wij mogen toch onze bezorgdheid uiten? De VDAB krijgt meer klanten en meer taken en moet het doen met minder middelen. Bij de aanvang van deze legislatuur werd er 23 miljoen euro geschrapt. Er komt ook nog een personeelsreductie. Wij willen onze bezorgdheid uiten. Zal het allemaal nog lukken binnen de beheersovereenkomst? We zullen de jaaractieplannen mee opvolgen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2011-12, nr. 1720/1)
De artikelen 1 tot en met 15 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We gaan onmiddellijk over tot de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet.
Hoofdelijke stemming
Dames en heren, aan de orde is de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet.
Stemming nr. 1
Het resultaat wat betreft de gemeenschapsaangelegenheden is als volgt:
110 leden hebben aan de stemming deelgenomen;
110 leden hebben ja geantwoord.
Het resultaat wat betreft de gewestaangelegenheden is als volgt:
105 leden hebben aan de stemming deelgenomen;
105 leden hebben ja geantwoord.
Dientengevolge neemt het Vlaams Parlement het ontwerp van decreet aan. Het zal aan de Vlaamse Regering ter bekrachtiging worden overgezonden.