Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, de algemene bespreking is geopend.
De heer Van den Heuvel, verslaggever, heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mevrouw de minister, mijnheer de minister, beste collega's, enkele weken geleden hebben we in de commissie het ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 6 februari 2004 betreffende aanpassingen van de waarborgregeling voor kmo's besproken. De waarborgregeling voor kmo's is van kracht sinds de zomer van 2005. Ze wordt waargenomen door de nv Waarborgbeheer, een voor 100 percent dochter van de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV). Eind 2008 waren er ondertussen ongeveer 2400 dossiers afgehandeld. Daar was zowat 250 miljoen euro aan waarborgen mee gemoeid. Op zijn beurt was dat goed voor ongeveer 430 miljoen euro aan kredieten en ongeveer 550 miljoen euro aan investeringen.
In het ontwerp van de Vlaamse Regering worden een aantal aanpassingen voorgesteld om over te gaan tot een soepelere werking van deze waarborgregeling. Ik som ze even op. Men valt nu onder de Europese de-minimisregeling. Er is een differentiatie op het vlak van doelgroepen mogelijk. Er is een uitbreiding inzake operationele en onroerende leasing. Ten slotte is er een andere verdeling mogelijk van het budget onder de waarborghouders.
In januari voelden we echter al aan dat de financiële crisis steeds harder toeslaat en dat de repercussies voor de reële economie toenemen. Half januari werden dan ook een tweetal amendementen ingediend. Een eerste amendement had betrekking op de investering bij IMEC voor een clean room ten belope van 35 miljoen euro. Een tweede amendement liet toe om deze waarborgregeling uit te breiden naar de grote ondernemingen. De waarborgregeling is immers een relatief goedkoop instrument om ondernemingen te ondersteunen en om de kredietverlening te vergemakkelijken.
Er is een kleine contradictie. Enerzijds zeggen de officiële instanties, zoals Febelfin, dat er geen kredietschaarste is. Anderzijds horen we op het terrein dat er een bepaalde kredietrantsoenering, een credit crunch, is omdat de voorwaarden van de banken om krediet te verlenen steeds strenger worden omdat ze een aversie voor risico's hebben. Daarom is er een uitbreiding van de regeling voor de grote ondernemingen.
Deze twee aanpassingen werden besproken in de commissie. Al snel werd duidelijk dat er een consensus was. Niet alleen de meerderheidspartijen maar ook de oppositiepartij Vlaams Belang konden instemmen met dit ontwerp en met de amendementen. De fractie van het Vlaams Belang vroeg wel rekening te houden met de opmerkingen van de SERV. Het ging daarbij vooral om duidelijke criteria bij de differentiëring ten aanzien van de doelgroepen.
De meerderheidsfractie reageerde tevreden op het feit dat de Vlaamse Regering in deze turbulente tijden kordaat en krachtig handelde en dat zij er alles aan deed om iets te doen aan die kredietrantsoenering. In de commissie werden deze amendementen dan ook unaniem aanvaard.
Tot daar, mevrouw de voorzitter, mijn verslaggeving van de bespreking in de commissie. Ik kan hier, denk ik, voortgaan als woordvoerder van de meerderheidsfractie. Daarnet werd een nieuw amendement rondgedeeld. We zijn nu twee, drie weken verder en we moeten spijtig genoeg vaststellen dat de financiële crisis in volle hevigheid een weerslag heeft op de reële economie. We zullen dus een tandje moeten bijsteken. Het wordt steeds duidelijker dat we voor een volle uitdieping staan van deze economische crisis. Vandaag heeft de Nationale Bank nieuwe cijfers bekendgemaakt. Men spreekt daar nu van een negatieve groei van ongeveer 2 percent. Het is nu alle hens aan dek.
De CD&V-fractie is heel blij en tevreden dat deze Vlaamse Regering zeer krachtig en kordaat reageert. Eerst was er de uitbreiding van de waarborgregeling voor de kmo's ten aanzien van de grote ondernemingen. Dan kwam er een versoepeling van de waarborgregeling die in het ontwerp van decreet staat. Nu komt er een derde, tijdelijke pijler: de crisiswaarborgen.
Het amendement koppelt daar heel duidelijke voorwaarden aan vast. Er is een limiet afgesproken van maximaal 1,5 miljard euro voor de nieuw op te richten waarborgvennootschap, die een dochter zal zijn binnen de PMV. Natuurlijk zijn er ook voorwaarden aan gekoppeld, ze staan onder artikel 22.2. Zowel voor de crisiswaarborg als voor de tijdelijk verhoogde crisiswaarborg staan daar voorwaarden opgesomd: onder meer een marktconforme premiebetaling, het indienen van een businessplan, engagementen inzake tewerkstelling en de vereiste dat de exploitatiezetel in het Vlaams Gewest ligt.
Deze tijdelijke regeling is voorlopig vastgesteld op eind december 2010.
We beleven vandaag turbulente economische tijden. Het is heel belangrijk dat de overheid krachtig en kordaat optreedt. Een standvastige Vlaamse overheid kan het verschil maken met andere overheden. Het is heel erg nodig dat we de uitbreiding van de waarborgregeling goedkeuren. Ik vraag dan ook dat het Vlaams Parlement deze nieuwe amendementen goedkeurt. (Applaus bij de meerderheid)