Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, de algemene bespreking is geopend.
Mevrouw De Lobel, verslaggever, heeft het woord.
Mijnheer de voorzitter, collega's, uw Commissie voor Wonen, Stedelijk Beleid, Inburgering en Gelijke Kansen behandelde dit ontwerp van decreet tot wijziging van het Inburgeringsdecreet op 29 november van vorig jaar.
Minister Keulen lichtte het ontwerp toe. Het betreft een aantal aanpassingen aan het Inburgeringsdecreet die zich opdringen ingevolge wijzigingen aan de federale wetgeving, meer bepaald de federale Vreemdelingenwet en de Opvangwet. Zo is in de federale Asielwet de ontvankelijkheidsfase afgeschaft. Ook werd een subsidiair beschermingsstatuut ingevoerd, bijvoorbeeld voor mensen uit oorlogsgebieden. Voorts is het Opvangdecreet gewijzigd en gelden nu kortere procedures. Aan al deze en andere federale wetswijzigingen wordt het Vlaams Inburgeringsdecreet aangepast door het voorliggende ontwerp van wijzigingsdecreet.
Van de gelegenheid werd ook gebruik gemaakt om een aantal onduidelijkheden in het bestaande Inburgeringsdecreet bij te sturen. Het betreft meer bepaald bepalingen omtrent de meerderjarige nieuwkomers en omtrent de doelgroep van de verplichte inburgeraars die een leefloon trekken. Voor meer details betreffende deze verfijningen verwijs ik naar het schriftelijke verslag.
Ten slotte wees de minister er nog op dat de Raad van State twee opmerkingen had bij het voorontwerp. Het betrof echter kleine technische details. Met de opmerkingen werd rekening gehouden en ze werden verwerkt in de definitieve tekst van het ontwerp.
Bij de bespreking stelde de heer Wim Van Dijck, voor het Vlaams Belang, in het algemeen geen probleem te hebben met dit ontwerp van decreet. Wel vormt het volgens hem een illustratie van het feit dat de twee bevoegdheidniveaus in dit land niet echt parallel lopen. Het zou veel interessanter zijn indien Vlaanderen bepaalde aspecten van de regeling met betrekking tot vreemdelingen en de opvang van vluchtelingen, zelf zou kunnen koppelen aan zijn inburgeringsbeleid. Nu is het nog steeds onmogelijk om een bepaald verblijfsstatuut afhankelijk te maken van de mate van inburgering.
Door het wegvallen van de ontvankelijkheidsfase was een aanpassing nodig van de periode waarna de asielzoeker wordt gevat door het Inburgeringsdecreet. Het ontwerp van decreet stelt nu arbitrair een periode van vier maanden voor. De heer Van Dijck vindt dat geen goede zaak. Volgens hem zou het beter zijn als daarmee gewacht wordt tot de erkenning van de aanvrager als politiek vluchteling. De motivatie voor de vier maanden luidt dat na die periode asielzoekers vaak worden doorgeschoven naar opvanginitiatieven. Het Vlaams Belang is altijd tegen dit aspect van de federale wetgeving geweest, vandaar dat de fractie ook tegen deze aanpassing gekant is.
Bij artikel 4 van het ontwerp verklaart de heer Van Dijck dat er al veel te veel verschillende verblijfsstatuten zijn. Hij vindt het wel goed dat iedereen met een verblijfsstatuut van meer dan drie maanden gevat wordt door de inburgeringsplicht.
Op vraag van de heer Van Dijck preciseert de minister nog dat het bestaande ondersteuningscentrum dat de ondersteuningsopdrachten in het kader van inburgering toegewezen zal krijgen, het Vlaams Minderhedencentrum is.
De betogen vanuit de meerderheidsfracties zullen worden behandeld door de tweede verslaggever, de heer Mahassine. (Applaus bij het Vlaams Belang)
De heer Mahassine, verslaggever, heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, de sp.a-spiritfractie, mijn monde van mezelf, verklaarde de afstemming van het Vlaamse decreet op de federale asielwetten een daad van goed bestuur te vinden. De fractie juicht zowel de uitbreiding van de doelgroep toe, als het wegwerken van de onduidelijkheden in het huidige decreet. Tevens is ze een voorstander van het eerste uur van het verplichten van de inburgering voor een zo groot mogelijke doelgroep en pleit ze ervoor inburgering als positief te beschouwen, zowel voor de nieuwkomer als voor de samenleving.
Namens spirit sloot de heer Roegiers zich bij dat standpunt aan. Hij pleitte er ook voor bijzondere aandacht te besteden aan nieuwkomers zonder kinderen. Namens CD&V wees mevrouw Heeren op het belang van de kennis van het Nederlands. Ze vindt het enorm jammer dat kinderen van allochtonen meestal in het beroeps- en technisch onderwijs terechtkomen. Ook in de politiek zouden allochtonen meer kansen moeten krijgen, aldus mevrouw Heeren.
Mevrouw Guns is verheugd met de aanpassing. Ze vindt het ook een duidelijk voorbeeld van goed bestuur. Ze pleit voor de viermaandenregel om geen tijd te verliezen, als deze mensen eenmaal een verblijfsvergunning hebben gekregen.
Uiteindelijk beklemtoonde de minister dat inburgering een topprioriteit blijft. Migratie zal van alle tijden zijn. We moeten ons hierop voorbereiden om geen talent verloren te laten gaan, aldus de minister.
Bij de artikelsgewijze bespreking werden de artikelen 1, 2, 7 en 8 unaniem aangenomen, terwijl de artikelen 3, 4 en 9 werden aangenomen met 8 stemmen tegen 4 en de artikelen 5, 6, 10 en 11 werden aangenomen met 8 stemmen bij 4 onthoudingen. Het ontwerp van decreet werd aangenomen met 8 stemmen bij 4 onthoudingen.
De heer Van Dijck heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik dank de beide verslaggevers voor hun gezamenlijke inspanning om het commissiedebat zo beknopt en goed mogelijk weer te geven. De eerste verslaggever heeft uitstekend samengevat wat ik namens onze partij in de commissie heb gezegd. Het is inderdaad de, wat mij betreft toch vrij arbitraire, viermaandenregel voor asielzoekers die ons er ook vandaag toe noopt ons te onthouden bij dit toch veeleer technische wijzigingsdecreet.
Mevrouw Guns heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, ook ik wil de verslaggevers feliciteren voor hun verslag. Het is een uitgebreid verslag, zodat we onze uiteenzetting sterk kunnen beperken. Het gaat hier inderdaad over een technisch decreet, genoodzaakt door een aanpassing aan de asielprocedure door de federale regering.
We moeten de minister en zijn kabinet bedanken omdat hij zo snel na die procedurewijziging zijn Inburgeringsdecreet heeft aangepast. Het klopt, zoals bij het Vlaams Belang wordt gesteld, dat wij de asielprocedure niet kunnen bepalen, maar we kunnen er wel op inspelen. Dat is wat de minister zeer goed heeft gedaan. Hij heeft dat ook zeer snel gedaan, zodat we kunnen spreken van goed bestuur. Alle partijen hebben dat benadrukt. Dat de aanvang van de verplichte inburgering op vier maanden na de erkenningsaanvraag van de asielprocedure wordt vastgelegd, vind ik een zeer belangrijk punt. Dat betekent dat de asielaanvrager al begonnen is met zijn inburgeringstraject wanneer hij zijn asiel heeft verkregen. Dat betekent dat hij begonnen is Nederlands te leren. Ook is er het punt van de maatschappelijke oriëntatie op het ogenblik dat hij zich in onze samenleving begeeft. Dat is een zeer belangrijk punt.
Mijnheer de minister, dit is goed bestuur. Het is een snelle aanpassing van het Inburgeringsdecreet naar aanleiding van de federale wijziging van de asielprocedure.
De heer Mahassine heeft het woord.
Ik sluit me aan bij het optimisme over dit ontwerp van decreet.
Ik heb het in de commissie al gezegd: we moeten af van de negatieve geladenheid van die term. Inburgering is een goede zaak. Inburgering zorgt voor meer en grotere betrokkenheid bij de samenleving. Ze biedt meer kansen aan het talent dat hier komt wonen. Ik ben blij dat er telkens snel gereageerd wordt op het federale asiel- of vreemdelingenbeleid zodat we een goed bestuur krijgen. Ik kijk hoopvol naar de toekomst. Ik verwacht dat we nieuwkomers sneller een plaats kunnen bieden in deze samenleving.
Minister Keulen heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, zo positief is men soms zelfs thuis niet voor mij. Ik ben heel blij met de positieve bemerkingen van iedereen. Het gaat inderdaad om een technisch decreet en technische aanpassingen omwille van federale wijzigingen inzake vreemdelingenwetgeving en asielprocedure. Ik wil iedereen bij voorbaat danken voor het geboden vertrouwen.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter: Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2006-07, nr. 1319/1).
De artikelen 1 tot en met 11 worden zonder opmerkingen aangenomen.De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.