Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Mevrouw Temsamani heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, ik verwijs naar het schriftelijke verslag.
De heer Marginet heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, geachte collega's, het Proeftuinendecreet hebben we destijds niet goedgekeurd omdat we de regering dan te veel een volmacht gaven. Maar in dit op zich zinvol project kunnen we ons meer vinden: een project als proeftuin, dat grondig geëvalueerd zal worden.
Een proeftuin is een geïsoleerde testomgeving, die - indien gunstig geëvalueerd - geprogrammeerd staat om in het gehele veld ingang te vinden. De eerste vraag is dan in welke domeinen de minister deze formule wil toepassen, indien de proeftuin vruchten blijkt af te werpen. Welke domeinen, opleidingen en personen zullen vallen onder de beoogde doelsector van implementatie?
Als ik kijk naar de relatief indrukwekkende omkadering en middelen die ingezet worden voor dit ene proeftuinenproject, vraag ik me af hoe een evenredige ondersteuning en omkadering zal worden vrijgemaakt voor een eventuele volledige implementatie en hoe het hele veld die proeftuin zal moeten overnemen en realiseren zonder die gelijkaardige omkadering en middelen?
Een tweede bedenking is dat het fundamenteel gaat om een modularisering, die door toenmalig minister Vanderpoorten ingevoerd werd als experiment. Intussen is die geruisloos en zonder exclusieve evaluatie als algemeen gangbaar aanvaard. Ik weet dat u deze zomer een rapport van het gemeenschapsonderwijs gekregen hebt, waarin de modularisering geprezen wordt maar waarin ook de knelpunten opgesomd staan. Misschien is het een goed moment om eens een totaalevaluatie te maken van alle modulariseringsinitiatieven die de laatste jaren genomen werden.
Mijnheer de minister, ik wil tot de kern van de zaak doordringen, met name dat modularisering in de eerste plaats een vorm van onderwijs is die erop gericht is om risicostudenten, die moeite hebben met het succesvol overspannen van een heel schooljaar, een gefaseerd, opgedeeld curriculum aan te bieden. Het grote geheel wordt in kleine, verteerbare brokjes opgedeeld, ten gunste van de risicoleerlingen.
Mijnheer de minister, welke kwaliteitsgaranties staan daar tegenover? Drempelverlagend werken via modularisering mag niet leiden tot inhoudelijke verlaging.
De Vlor vraagt opnieuw om het onderwijs aan te passen aan anderstaligen. Mijnheer de minister, u weet dat wij de klemtoon blijven leggen op de omgekeerde beweging.
De heer Penris heeft het woord.
Mijnheer Marginet, kunt u wat luider praten, want ik versta u amper.
Mijnheer Penris, ik denk dat ik de boodschap heb begrepen. Er is inderdaad relatief weinig interesse voor wat door onze fractie wordt gezegd, maar dat zijn we gewoon.
Mijnheer de minister, u weet dat wij de klemtoon blijven leggen op de omgekeerde beweging: anderstaligen inburgeren, zodat zij aangepast zijn voor ons kwaliteitsonderwijs.
De projectoproep wordt uiterlijk op 15 maart 2007 gelanceerd. Mijnheer de minister, u lijkt zich weinig zorgen te maken over de haalbaarheid, maar u moet me er nog altijd van overtuigen dat deze timing realiseerbaar is voor de centra.
Ten slotte hebben we nog steeds onze vragen bij de zin van het schrappen van het artikel waarin staat: "Vlaams ministerie van Onderwijs is belast met de uitvoering van het besluit." (Applaus bij het Vlaams Belang)
Minister Vandenbroucke heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, collega's, een aantal zaken werden besproken in de commissie.
Met betrekking tot modularisering heb ik uitgelegd dat er voor mij een belangrijk verschil is tussen het debat over modularisering in het leerplichtonderwijs, waarvoor ik nog niet aan definitieve conclusies toe ben, en het debat over modularisering in het volwassenenonderwijs, waarvoor we vandaag met een vrij gerust geweten mogen zeggen dat modularisering een goede formule is voor volwassenenonderwijs en ook voor deze opleiding.
Ik heb ook uitgelegd dat met name voor deze opleiding het modulesysteem toelaat om het goed in te passen in stappen die deze mensen later eventueel zetten in een verder opleidings- of onderwijstraject, bijvoorbeeld op weg naar het halen van een getuigschrift voor pedagogische bekwaamheid. Het feit dat we hier zeggen dat het past in een modulaire benadering, is zeer goed uitlegbaar. Het is helemaal niet te vergelijken met het moeilijker debat dat we nog moeten voeren over modulair leerplichtonderwijs.
Er is inderdaad extra omkadering. Ik denk ook dat dat nuttig is, want we starten iets nieuw op en moeten dat ook begeleiden. Het is niet per definitie de idee om later die extra omkadering te veralgemenen. Maar ik wil er wel aan toevoegen dat we vandaag in een overgangssituatie zitten naar een nieuw decreet volwassenenonderwijs. De uiteindelijke vormgeving en omkadering van dit soort opleiding in het volwassenenonderwijs zal moeten bekeken worden in het nieuwe decreet. Mijnheer Marginet, u moet dus een beetje opletten om geen appelen met citroenen te vergelijken.
Ik ben even kwijt wat uw laatste opmerking was.
Mijnheer de minister, ik had het nog over de vraag van de Vlor om het onderwijs opnieuw aan te passen aan de anderstaligen, terwijl wij de klemtoon blijven leggen op de omgekeerde beweging: anderstaligen moeten zich inburgeren, zodat zij aangepast zijn aan ons kwaliteitsonderwijs.
Ik had ook nog een vraag over de haalbaarheid van de datum van 15 maart 2007, wat in onze ogen een zeer korte termijn is.
Ik denk dat het haalbaar is. Daarvoor was het belangrijk dat er vandaag over werd gediscussieerd en gestemd. Daar zullen we in lukken.
Ik ga geen discussie beginnen over het Vlor-advies. Ik ben nu bezig met een discussie over een ontwerp.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter: Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2006-07, nr. 1108/1)
De artikelen 1 tot en met 3 worden zonder opmerkingen aangenomen.De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.