Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van mevrouw De Wachter tot de heer Keulen, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, over problemen met het statuut van de personeelsleden die naar de gemeenten werden gedetacheerd voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten.
In juni 2003 werd gestart met het project van de elektronische identiteitskaart. In januari 2005 waren er ongeveer 227.000 stuks uitgereikt, tegen de zomer moeten dat er 1 miljoen zijn.
Dit vraagt extra werk van de lokale besturen: de gemeenten zouden hiervoor 722 extra personeelsleden krijgen, gedetacheerd vanuit de autonome overheidsbedrijven. Slechts 487 personeelsleden werden op die manier overgedragen en veel gemeenten vinden geen extra personeel.
Bij die overdracht rijzen een aantal praktische problemen. Sommige personeelsleden lijden financieel nadeel, bijvoorbeeld omdat ze bij Belgacom deels in loopbaanonderbreking waren en daar wegens hun anciënniteit een dubbele premie voor kregen: die premie vervalt omdat ze nu gedetacheerd zijn en onder het ministerie van Binnenlandse Zaken vallen. Bovendien werden de extralegale voordelen - bijvoorbeeld maaltijdcheques - die de gemeenten aan deze gedetacheerden wilden toekennen, door de gouverneur geschorst.
Personeel dat tewerkgesteld is in de lokale overheden, dreigt hierdoor terug te keren naar de overheidsbedrijven. Het is niet meer dan normaal dat alle personeelsleden binnen een gemeente dezelfde voordelen kunnen genieten.
Wat gaat de minister ondernemen om een eind te maken aan deze ongelijkheid? Kan hij de schorsing van de toezichthoudende overheid ten aanzien van de goedbedoelende gemeentebesturen ongedaan maken en de lokale besturen laten weten wat dan wel als tegemoetkoming toegestaan is?
De hele situatie is terug te brengen tot één vraag: wie is de juridische werkgever van deze personeelsleden?
We moeten twee groepen onderscheiden. De mensen van Belgacom zijn voor drie jaar overgedragen aan de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken en hebben er het statuut van stagiair: zij vallen onder het statuut van het rijkspersoneel en zijn federale ambtenaren. Het personeel van de Post, BIAC, NMBS en Belgocontrol blijft personeel van die federale overheidsbedrijven. In geen enkel geval werd de gemeente juridische werkgever. Het betrokken personeel kan dus niet van extralegale en andere voordelen genieten.
De Vlaamse overheid kan niets doen, en is gebonden aan de wettigheidscontrole. Daarbij komt dat het niet om Vlaamse ambtenaren gaat. Er rest niets anders dan deze vraag op het federale niveau te stellen. Overigens zijn ons tot dusver enkel problemen in Kapelle-op-den-Bos bekend.
Ik haalde inderdaad enkel de problemen van één gemeente aan, maar er zijn ook andere gevallen bekend.
Inzake arbeidsorganisatie hebben de gemeenten dan wel weer de bevoegdheid om hun werkuren en reglementen aan het gedetacheerde personeel op te leggen. Is dat niet meten met twee maten en gewichten? Ik vrees dat velen naar de overheidsbedrijven zullen terugkeren.
Wat betreft de arbeidsorganisatie speelt het gegeven van de feitelijke werkgever. Dat is de gemeente.
Het incident is gesloten.