Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Daems tot mevrouw Van Brempt, Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, over verkeersveiligheid en het gebruik van GPS.
Nogal wat woonstraten worden tegenwoordig geconfronteerd met zwaar verkeer. Het actiecomité van Belsele en de burgemeester van Mortsel wijten dat ondermeer aan het gebruik van het GPS-systeem door chauffeurs die op gewestwegen geblokkeerd zitten.
Is de minister bereid de GPS-producenten het routeplanningssysteem, in het bijzonder voor vrachtwagens, te laten verfijnen en hen rekening te laten houden met woonkernen, schoolomgevingen en zone-30? Wil ze daarover met minister Landuyt praten, als het om een gemengde bevoegdheid gaat?
Bij toenemende congestie en tijdsdruk is het gebruik van GPS een hulpmiddel om de weg te zoeken via secundaire en andere wegen. De gemeenten kunnen als wegbeheerder zelf heel wat initiatieven nemen om het vrachtverkeer in woonwijken te ontmoedigen, bijvoorbeeld wijkcirculatie en gerichte signalisatie. Daar heb ik Mortsel en de omliggende gemeenten al op gewezen.
Technologie kan de chauffeurs een bepaald gedrag niet opleggen maar ze kan daar wel bij helpen. Op Vlaams niveau werken we aan initiatieven om de intelligente snelheidsbegrenzer te linken aan extra informatie die we op de digitale kaarten zetten. Die informatie is de maximale snelheid. Ik wil bekijken of het zinvol is om daar andere criteria aan toe te voegen, die te maken hebben met verkeersleefbaarheid.
Ook overleg met de transportsector is belangrijk: het project heeft maar kans op slagen als die zijn verantwoordelijkheid neemt.
De minister zal dus met de GPS-producenten en de transportsector overleggen. De gemeenten zijn inderdaad ook zelf verantwoordelijk voor wijkcirculatieplannen maar zij krijgen vaak geen of te weinig gehoor bij het gewest om bepaalde gewestwegen te ontlasten voor zwaar verkeer. Meer wisselwerking tussen gewest en gemeenten is daarom aangewezen.
Het incident is gesloten.