Verslag plenaire vergadering
Verslag
Oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid 'Toerisme Vlaanderen'
Algemene bespreking
Aan de orde is het ontwerp van decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid 'Toerisme Vlaanderen'.
De algemene bespreking is geopend.
De heer Lauwers, verslaggever, verwijst naar het schriftelijke verslag, omdat hij vanochtend aan een schooldebat moet deelnemen.
Dit ontwerp van decreet is een eerste in een lange rij van ontwerpen die invulling moeten geven aan de principes van beter bestuurlijk beleid. Het valt echter te betwijfelen of Vlaanderen hier effectief een beter bestuur mee zal krijgen. Dit is een slecht ontwerp van decreet. CD&V zal het dus zeker niet goedkeuren.
De toeristische sector wordt met dit ontwerp niet erkend. Dit is een eerste reden waarom dit ontwerp slecht is. Niettegenstaande het feit dat de toeristische sector steeds de sturende en stuwende kracht was van het toeristisch beleid, wordt deze sector, met dit ontwerp, buiten spel gezet. De Vlaamse Raad voor Toerisme wordt afgeschaft. De raad van bestuur van deze raad wordt geëlimineerd. Als klap op vuurpijl worden ook de technische comités, als adviesorganen van de belangrijkste toeristische actoren, afgeschaft.
Dit is geen fraai signaal. Het getuigt van weinig respect voor de toeristische sector. Ikzelf en tal van collega's werden dan ook al aangeschreven door de Vlaamse Vereniging voor Reisbureaus. Deze vereniging keurde trouwens nog, op haar algemene vergadering van 12 februari, een motie goed, waarin zij stelt dat de federale wet van 1965 nog steeds grotendeels van kracht is en dat de ondernemers die deze vereniging vertegenwoordigt toch recht hebben op inspraak bij het intrekken, verlenen, weigeren of schorsen van vergunningen. Ten slotte wijst de vereniging er ook op dat zij een stevige inspanning geleverd heeft bij de gezondmaking van de sector. De Franstalige technische comités worden trouwens niet afgeschaft.
Verder is er ook nog de problematiek rond het comptabiliteitsdecreet. Te elfder ure diende de Vlaamse regering, zoals dit overigens afgesproken werd in de commissie voor Institutionele Hervormingen, een aantal amendementen in zodat alle verwijzingen naar het comptabiliteitsdecreet geschrapt werden. Op aandringen van CD&V en op advies van het Rekenhof werd een overgangsbepaling ingevoegd, waardoor een controle van het Rekenhof opnieuw mogelijk werd.
Bij de bespreking van het ontwerp diende CD&V ook amendementen in om het intern verzelfstandigd agentschap (IVA) te vervangen door een extern verzelfstandigd agentschap (EVA). Bij de bespreking van het kaderdecreet rond beter bestuurlijk beleid wees mevrouw Van Hecke er immers al meermaals op dat een IVA met rechtspersoonlijkheid geen zin heeft als er voor bepaalde activiteiten een verzelfstandiging nodig is. In dit laatste geval wordt er beter geopteerd voor een EVA met een volwaardige raad van bestuur. CD&V dient deze amendementen dus opnieuw in. In het advies van de SERV vinden we trouwens heel wat argumenten om dit te doen. De SERV vraagt immers een volledige participatie van de toeristische sector en stelt dat een IVA hierbij niet de aangewezen bestuursvorm is.
Ook op een opmerking van de Raad van State met betrekking tot de toepassing van de Cultuurpactwetgeving kwam er van regeringszijde geen antwoord. De Cultuurpactwet wordt, mijns inziens, niet gerespecteerd.
Dit is geen goed ontwerp van decreet. CD&V blijft dus bij haar amendementen en hoopt - wellicht tevergeefs - dat dit ontwerp van decreet geen voorafspiegeling is van de wijze waarop de Vlaamse regering haar beter bestuurlijk beleid vorm wil geven. De Vlaamse instellingen, de Vlaamse ambtenaren en het Vlaams Parlement worden immers niet gerespecteerd. Het is betreurenswaardig dat de meerderheid deze werkwijze hanteert. (Applaus bij CD&V).
Dit is het eerste oprichtingsdecreet in het kader van de belangrijke operatie Beter Bestuurlijk Beleid (BBB). Deze operatie is lang, misschien te lang voorbereid waardoor vermoeidheid is ontstaan. Uiteraard roept dergelijke operatie ook de vraag op of het een politieke dan wel een bestuurlijke ingreep is. Ik ben er steeds van uitgegaan dat BBB een bestuurlijke ingreep is. Benoemingen volgen pas na de voltooiing van deze operatie. Met BBB wil de Vlaamse regering de werking van de overheid optimaliseren. In 2003 werden de basisregels decretaal vastgelegd. In 2004 is gestart met de uitvoering van de basisstructuur.
De fundamenten liggen vast in drie kaderdecreten. Het kaderdecreet Beter Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003 bepaalt het organisatiemodel van de Vlaamse administratie op basis van het primaat van de politiek en de beginselen van behoorlijk bestuur om te komen tot meer transparantie en responsabilisering. De taken van de minister, het departement en het verzelfstandigd agentschap zijn duidelijk afgebakend. Er zijn vier generieke agentschapsvormen : intern verzelfstandigde agentschappen zonder rechtspersoonlijkheid, intern verzelfstandigde agentschappen met rechtspersoonlijkheid, publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschappen en privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschappen. Het kaderdecreet bevat alle voorwaarden en basiskenmerken, en veralgemeent de beheersovereenkomst.
De Vlaamse regering keurde op 6 februari 2004 het ontwerp van comptabiliteitsdecreet goed dat een modernisering van de financiële en budgettaire cyclus beoogt. Dit ontwerp van decreet bevat bepalingen betreffende de financiële en budgettaire cyclus, het begrotings- en boekhoudsysteem, de financiële controle en de toekenning van subsidies, prijzen en giften. De BBB-principes worden in de comptabiliteit ingevoerd. Essentieel is de economische boekhouding met een analytische component op basis van één rekeningstelsel. Dit ontwerp van decreet wordt ingediend in het Vlaams Parlement.
Het decreet inzake de strategische adviesraden van 18 juli 2003 herstructureert het adviesstelsel door alle beleidsadviserende instanties te vervangen door één strategische adviesraad per beleidsdomein. De uitgangspunten daarbij zijn het primaat van de politiek, de expliciete erkenning van het middenveld en de inbreng van onafhankelijke deskundigen. Vermenging van advies en overleg in één en hetzelfde orgaan is uitgesloten. Een oordeelkundige organisatie komt de slagkracht van de Vlaamse overheid ten goede.
Elk administratief onderdeel van de Vlaamse overheid moet in de nieuwe structuur ingepast worden. Deze sectorale invulling is nog niet afgerond. Alle Vlaamse bevoegdheden worden in 13 homogene beleidsdomeinen gegroepeerd. Per beleidsdomein wordt één ministerie opgericht. Binnen elk ministerie wordt één departement opgericht. De departementen ondersteunen het beleid. De agentschappen voeren het beleid uit. De meeste agentschappen komen in de plaats van de huidige openbare instellingen. Het Vlaams Parlement en het Rekenhof analyseren en bespreken op dit ogenblik de ingediende ontwerpen van oprichtingsdecreten.
Geen enkele overheid kan zonder een slagkrachtige administratie. Het Vlaams Parlement kan zich daar nu over uitspreken zodat de volgende Vlaamse regering ermee kan werken.
Aan het einde van een regeerperiode zoveel ontwerpen van decreet indienen, doet ons twijfelen of het Vlaams Parlement in staat is alle ontwerpen degelijk te analyseren en bespreken. Het advies van de Raad van State is door deze timing vrij beperkt. Wij hebben voorts juridische bezwaren tegen de IVA's met rechtspersoonlijkheid. Ten slotte verzetten wij ons tegen de volgorde waarin de ontwerpen worden ingediend. Het BBB-decreet implementeren zonder vooraf het ontwerp van comptabiliteitsdecreet goed te keuren, kan niet.
Wij gaan akkoord met de kritiek van CD&V op de timing en de volgorde. Wij delen haar kritiek op de IVA's met rechtspersoonlijkheid niet. We zullen het CD&V-amendement om de IVA met rechtspersoonlijkheid om te zetten in een EVA, dus niet goedkeuren. Het amendement over de technische comités steunen we wel. Het ontwerp van decreet keuren wij niet goed.
We hebben de betrokkenheid van de toeristische sector de afgelopen jaren anders georganiseerd. De SERV beschikt over een bijzonder comité Toerisme dat zich buigt over de socio-economische effecten van het beleid op toerisme.
De technische comités in het vergunningsbeleid moeten op een modernere manier georganiseerd worden. Het decreet van 1998 stelde al dat de betrokkenheid van de sector bij het toekennen van vergunningen wellicht niet de juiste wijze is om onafhankelijke beslissingen te garanderen. Naar aanleiding van dit ontwerp van decreet trekken we de lijn door.
Het toeristisch beleid is meer dan louter economie. Daarom werd toerisme als een aparte bevoegdheid aan de minister toevertrouwd. Doordat de overheidsinstellingen voor toerisme geen mede-eigenschap hebben en er geen sprake is van medebestuur met andere instellingen, zijn er geen argumenten om het agentschap om te vormen tot een EVA. Inspraak van de sector wordt verzekerd door de oprichting van het adviescomité.
Inzake de verhouding met het comptabiliteitsdecreet werden er drie technische amendementen en een overgangsartikel toegevoegd aan het decreet. Gelet op de structuur van een IVA kan het Rekenhof op deze punten tussenkomen. In dat verband geldt dit ontwerp als voorbeeld voor de andere ontwerpen van decreet inzake beter bestuurlijk beleid.
Ik feliciteer de voorzitter omdat hij het enige aanwezige lid is van de meerderheid. Hoewel de minister een belangrijke hervorming aankondigde, is niemand van de meerderheid komen opdagen. Eigenlijk zou men de vergadering moeten schorsen om alle jonge volksvertegenwoordigers op te roepen. De meesten weten niet eens waarover deze bespreking gaat.
Het is pijnlijk, maar u spreekt de waarheid.
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
De voorzitter : Aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid "Toerisme Vlaanderen".
- De stemmingen over de amendementen op de artikelen 2, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15 en 16 en over de artikelen 2, 3, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15 en 16 worden aangehouden.
- De stemmingen over de amendementen tot invoeging van de nieuwe artikelen 7bis, 7ter, 7quater, 7quinquies, 7sexies, 7septies en 16bis worden aangehouden
- De overige artikelen worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks om 16 uur de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.