Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de uitvoering van het Kyoto-protocol en de lastenverdeling tussen de gewesten en de federale overheid
Actuele vraag over de bestuurskracht van de Vlaamse regering
Verslag
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heer Van Hauthem tot mevrouw Ceysens, Vlaams minister van Economie, Buitenlands Beleid en E-government, van de heer Holemans tot de heer Somers, minister-president van de Vlaamse regering, en van de heer Van Rompuy tot de heer Somers, minister-president van de Vlaamse regering, respectievelijk over de verklaringen van de minister betreffende het federale Kyoto-plan en de weerslag ervan voor Vlaanderen, over de uitvoering van het Kyoto-protocol en de lastenverdeling tussen de gewesten en de federale overheid en over de bestuurskracht van de Vlaamse regering.
De minister-president zal antwoorden op de drie vragen.
De commotie die gisteren binnen de Vlaamse meerderheid is ontstaan naar aanleiding van een aantal uitspraken van de Vlaamse minister van Economie, begrijp ik niet zo goed.
Het Kyoto-protocol als dusdanig werd niet in vraag gesteld, wel het voorstel van federaal minister Van den Bossche voor een verdeelsleutel tussen de gewesten en de federale overheid. De kritiek van de minister van Economie was vooreerst dat het voorstel geen rekening houdt met de afspraken die in september werden gemaakt binnen het Overlegcomité. In ruil voor de Vlaamse budgettaire solidariteit zou Wallonië solidair zijn in het nakomen van de Kyotoverplichtingen. Van Waalse solidariteit is nu echter geen sprake meer.
De minister is het niet eens met het plan van minister Van den Bossche omdat de gewesten een procentuele bijdrage moeten leveren en de federale overheid niet. Er is ook geen sprake meer van de omgekeerde solidariteit van Wallonië opdat deze maatregelen geen Vlaamse jobs zouden kosten. Aan Waalse kant wordt dus woordbreuk gepleegd. Welke actiemiddelen hebt u nog om het standpunt van de minister, dat ik beschouw als het standpunt van de hele Vlaamse regering, door te drukken?
Eigenlijk begrijp ik de commotie binnen de regering wel. Er is nog nooit zoveel wantrouwen geweest binnen de regering als nu.
Kyoto wijkt voor jobs. Dat is een correcte omschrijving voor een foutgelopen debat : men blijft ervan uitgaan dat het halen van de Kyotonormen jobs moet kosten. Nochtans zijn er heel wat studies die aantonen dat het streven naar de Kyotonorm net jobs kan opleveren. Duitsland en Engeland hebben plannen om de uitstoot op lange termijn met 40 tot 60 procent te reduceren. Daarom moeten we in België de reductie van de uitstoot met 7 procent aangrijpen als een kans om jobs te creëren.
Daar gaat het precies om. We moeten het Kyoto-protocol als een uitdaging voor jobcreatie beschouwen.
Uiteraard is Groen! tevreden dat de Vlaamse regering gisteren een correcte beslissing nam. Dit wordt trouwens nog eens bewezen door het feit dat minister Van Den Bossche al verklaard heeft dat ze tegemoet wil komen aan de eisen van de gewesten.
Het is in het belang van alle burgers dat de normen, opgelegd met het Kyoto-protocol, zo snel mogelijk gehaald worden.
Ik wil eindigen met een oproep. De minister-president verklaarde in een 11 juli-toespraak dat milieutechnologie voor hem een topprioriteit is. Minister Ceysens verklaarde in een kranteninterview dat de regering werkt aan een systeem eco-efficiëntie. De Vlaamse regering moet echter nog meer inspanningen doen om ervoor te zorgen dat Vlaanderen nog sneller een factor 10-regio wordt. Daar gaat het om : een gelijke welvaart en levensstandaard door gebruik 10 maal minder gebruik te maken van energie en grondstoffen. Het is mogelijk. Alle bedrijven moeten echter gesteund worden, er moet een actieplan opgesteld worden en alle ministers moeten dit plan steunen. Dit alles wordt trouwens ook vermeld in het pact van Vilvoorde.
De minister-president verklaarde dat de ministers zich pas enkele dagen voor de verkiezingen met de verkiezingen zullen bezig houden. De Vlaamse regering moet dan ook in haar innovatie en economisch beleid bijkomende inspanningen leveren om de bedrijven die werk willen maken van eco-efficiëntie sterker te steunen.
Ik wil het over de bestuurskracht van de Vlaamse regering hebben. Het minister-presidentschap gaat immers, dag na dag, meer op een soap lijken. De verklaringen en incidenten stapelen zich op.
Vorige week convoceerde u de pers nog en verklaarde u dat er grote onenigheid was in de schoot van de regering over de nachtvluchten. Groen! en Spirit zouden zich, in tegenstelling tot uzelf, niet kunnen vinden in een toename van het aantal nachtvluchten.
In verband met het behalen van de Kyoto-normen beschuldigde minister Ceysens haar federale collega Van Den Bossche ervan dat ze duizenden jobs op de helling zette. Elke dag worden er in Vlaanderen honderden mensen werkloos. Ondertussen legt deze Vlaamse regering allerlei verklaringen af, convoceert ze perslui en geeft ze interviews.
De chemische nijverheid weet niet of ze al dan niet moet verder investeren. Men weet immers nog niet welke inspanningen er allemaal zullen gevraagd worden.
Ik begrijp het allemaal niet meer. De komende maanden zullen waarschijnlijk uitsluitsel brengen.
Deze namiddag zullen er twee moties gestemd worden over de toekomst van DHL. De ene is van de hand van CD&V. De andere is afkomstig van de VLD, sp·a-Spirit en Groen!. In een artikel van de krant Le Soir staat vandaag dat als men DHL in Zaventem wil houden, men 34.000 nachtvluchten zal moeten toestaan.
De toegekende milieuvergunning stipuleert dat DHL zich moet ontwikkelen binnen de vastgelegde grens van 25.000 nachtvluchten. Wat is de houding van de Vlaamse regering ten opzichte van deze moties? DHL wil immers dat er 34.000 nachtvluchten komen.
CD&V wil weten wat de Vlaamse regering met DHL afgesproken heeft. Indien de Vlaamse regering dit parlement ernstig neemt, houdt zij zich aan het richtsnoer van de 25.000 nachtvluchten. DHL heeft er echter al mee gedreigd om, indien men niet tegemoet komt aan de door gestelde eisen, zelfs te verhuizen naar het buitenland.
De 25.000 nachtvluchten zijn voor CD&V bespreekbaar indien het spreidingsplan van federaal minister Anciaux wordt ingetrokken en er een rechtvaardige spreiding van nachtvluchten voor de hele regio komt. Brussel moet dus ook een inspanningen leveren. De draagkracht van de regio is immers afhankelijk van het aantal vluchten waarmee elke inwoner wordt geconfronteerd.
Is de Vlaamse regering bereid om de voorliggende motie te steunen? Er kan, zoals dit voorzien wordt in de motie van de heer Vermeiren, enkel over een toename van het aantal nachtvluchten gesproken worden indien er een rechtvaardiger spreidingsplan komt.
CD&V steekt zijn nek uit maar is het beu om geconfronteerd te worden met een Vlaamse regering die geen besluiten neemt terwijl er duizenden jobs in het gedrang zijn. Bij rechtsonzekerheid investeren bedrijven immers niet.
CD&V wil over beide moties praten. Het standpunt van het Vlaams Blok in dit alles is hypocriet en totaal irrelevant. Deze fractie moet zich enkel bekommeren om de heer Weyts en mevrouw De Schepper. (Samenspraken)
De Vlaamse regering moet zich uitspreken over het standpunt van de DHL-directie. De speeltijd is voorbij. We vragen een klare uitspraak. Dit is immers van het grootste belang voor het leefmilieu en de werkgelegenheid van de regio. Men heeft lang genoeg met de toekomst van deze regio. Ik vraag dan ook een duidelijk antwoord. (Applaus bij CD&V)
Ik zal zowel de vragen over het Kyoto-protocol als het DHL-dossier beantwoorden.
De Vlaamse regering nam gisteren een duidelijk standpunt in over het Kyoto-protocol, onderstreepte haar engagement van de afgelopen twee jaar en wil de doelstellingen van dit protocol onverwijld en volledig implementeren. Ecologisch gezien is dit protocol immers van doorslaggevend belang voor de leefbaarheid van Vlaanderen. Dit is een eerste element.
De Vlaamse regering wil actief meewerken aan een snelle afwerking van de besluitvorming inzake.
De deelregeringen werd via een ambtelijke nota van de voorzitter van de klimaatcommissie gevraagd hun kritiek en hun bedenkingen te formuleren. De Vlaamse regering heeft haar reactie hierop ook aan de federale regering doorgegeven, die terzake haar standpunt zal bepalen. De klimaatcommissie aldaar heeft vanmorgen reeds vergaderd maar nam nog geen besluit. Het geheel moet eindigen in een akkoord in de schoot van het overlegcomité, waar het formele akkoord van Vlaanderen en van de Vlaamse regering vereist is om tot een volledig afgewerkt implementatieplan te kunnen komen. De positie van de Vlaamse regering is dus cruciaal in de definitieve besluitvorming.
De Vlaamse regering blijft bij haar standpunt waarbij de solidariteit tussen Wallonië en Vlaanderen belangrijk is. Maar zij wijst er tevens op dat de federale regering een aantal belangrijke instrumenten in handen heeft en dus een belangrijk deel van de verantwoordelijkheid op zich moet nemen.
Het is nu aan de federale ministers om deze opmerkingen te integreren in een concreet voorstel en een akkoord te laten tot stand komen.
Wat DHL betreft wil de Vlaamse regering zich samen met de federale regering, Biac en DHL zelf zich actief inzetten om het bedrijf op middellange en lange termijn in Zaventem te houden. De eigenlijke problemen zullen zich pas voordoen in 2007/2008. Pas dan zal de omvang van de DHL-activiteiten met de huidige milieuvergunningen botsen. Wij vinden echter dat er steeds moet uitgegaan worden van het vastgestelde maximum van 25.000 nachtvluchten. Ten slotte wijst de Vlaamse regering erop dat onderhandelen een dynamisch proces is.
Er is van onduidelijkheid geen sprake. DHL zelf heeft zeer positief gereageerd op de klare houding van de federale en de Vlaamse overheid. In dat kader gaan wij nu met DHL aan de onderhandelingstafel zitten om te kijken hoe wij de economische uitbreiding kunnen verzoenen met de ecologische afwegingen. (Applaus bij VLD)
De minister doet nu alsof er niets aan de hand is. Maar waarom is dan zo'n commotie? Het kan toch niet dat het lot van duizenden werknemers gekoppeld wordt aan de verkiezingen! De cohesie binnen de meerderheid is nog nooit zo klein geweest, en het wantrouwen bij de coalitiepartners nog nooit zo groot.
Wat wij vragen is duidelijkheid. Wat is het standpunt van de minister betreffende de voorliggende motie waar in staat dat de uitbreiding van DHL moet rekening houden met het maximum van 25.000 nachtvluchten?
De minister antwoordde niet op de vragen die ik daarnet stelde. Hij zei alleen dat hij het probleem vooruit zou schuiven tot 2007 of 2008. Maar dat wisten we al. Zoals de minister de zaken nu formuleert blijft alles vaag. CD&V acht het geheel slechts bespreekbaar op één voorwaarde, met name dat er een herziening komt van het plan-Anciaux.
Ik herhaal wat ik zopas zei ; ik dacht dat het duidelijke taal was. De Vlaamse regering zal er samen met de federale regering en Biac alles aan doen om DHL in Zaventem te houden. Bij de onderhandelingen starten wij vanuit de politieke context van 25.000 nachtvluchten, maar wij gaan ervan uit dat onderhandelen een dynamisch proces is. DHL vindt deze houding positief.
Het incident is gesloten.