Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de intunneling van de Krijgsbaan voor een optimale benutting van de start- en landingsbaan van de luchthaven van Deurne
Verslag
Aan de orde zijn de samengvoegde actuele vragen van de heer Penris tot de heer Stevaert, minister vice-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over de intunneling van de Krijgsbaan voor een optimale benutting van de start- en landingsbaan van de luchthaven van Deurne en van de heer Van den Abeelen tot de heer Van Mechelen, Vlaams minister van Financiën en Begroting, Innovatie, Media en Ruimtelijke Ordening, over de intunneling van de Krijgsbaan voor een optimale benutting van de start- en landingsbaan van de luchthaven van Deurne.
Minister Van Mechelen zal op beide vragen antwoorden.
Het verhaal van de luchthaven van Deurne wordt stilaan een slechte soap. Een tiental jaar geleden kwamen we tot de conclusie dat de ondertunneling van de Krijgsbaan een minimumvoorwaarde was om de luchthaven van Deurne leefbaar te houden.
Nu zijn we twee legislaturen verder en er is nog geen vooruitgang geboekt in dit dossier. Bij het begin van deze legislatuur was er zelfs geen luchthavenplan voor Deurne. Bovendien werd een hoopje stenen in het verlengde van de startbaan als monument geklasseerd, uitgerekend door een minister die zichzelf omschrijft als pacifistisch. Het intunnelingsdossier zit dus nog steeds muurvast.
Intussen heeft de privé-sector bewezen dat het haar menens is. Een bedrag van 12,5 miljoen euro werd ingezameld. Ik hoop dat de regering nu ook haar deel zal betalen.
Er werden echter ongunstige signalen uitgestuurd. Onder druk van een kleine regeringspartij die van oordeel is dat deze luchthaven beter ophoudt te bestaan, werd de beslissing verder uitgesteld.
Welke beslissing zal de regering nemen in dit dossier?
Als men de luchthaven van Deurne slaagkansen wil geven, moet de startbaan optimaal benut worden. Dat is gebleken uit diverse studies.
We hebben ons neergelegd bij het feit dat de startbaan niet zal verlengd worden. Op 19 juli van vorig jaar werd beslist de Krijgsbaan te ondertunnelen op voorwaarde dat de privé-sector 12,5 miljoen euro op tafel zou leggen. Nu dat bedrag samengebracht is, worden weer nieuwe voorwaarden gesteld en wordt een definitieve beslissing verder op de lange baan geschoven.
De Antwerpse zakensector wacht op een antwoord van de Vlaamse regering. Wat zullen de volgende stappen zijn in dit dossier? Ik blijf erop vertrouwen dat men tot een oplossing zal kunnen komen.
Dit dossier heeft een lange voorgeschiedenis. In het late voorjaar van 2002 is het in een stroomversnelling terechtgekomen. De enige mogelijkheid om de toekomst van de luchthaven van Deurne te garanderen is een ondertunneling van de Krijgsbaan. Deze oplossing garandeert de veiligheid van de luchtvaart, de veiligheid en de doorstroming van het wegverkeer, een optimaal gebruik van de startbaan en een consolidering en zelfs een groei van de tewerkstelling.
Op 19 juli 2002 is de regering bij haar standpunt gebleven dat de startbaan -conform het RSV- niet wordt verlengd. Het gebruik ervan moet wel geoptimaliseerd worden door de ondertunneling van de Krijgsbaan.
Deurne wordt gezien als een zakenluchthaven. De Vlaamse regering stelde dat de privé-sector minstens de helft van het kapitaal moest inbrengen. De voogdijminister van de Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) werd belast met het voeren van verkennende gesprekken naar de mogelijkheid van PPS in dit dossier.
- De heer Norbert De Batselier, voorzitter, treedt als voorzitter op.
Na besprekingen met de belangrijkste Antwerpse partners is er een voorlopig rapport opgesteld met een advies van de inspectie van Financiën. Dat is al besproken op het kernkabinet van de Vlaamse regering. De privé-inbreng van 50 procent is gegarandeerd, maar er is nog onduidelijkheid over de engagementen van de regionale publieke partners : de provincie, de stad en eventueel het havenbestuur.
Een aantal knelpunten moet nog opgelost worden, maar ik hoop na de krokusvakantie een definitief document te hebben. Daarna kan de vorm van de PPS in een tweede en beslissende fase bepaald worden. De inspectie van Financiën vraagt nog duidelijkheid over de trafiek van de luchthaven en over de projectrisico's.
Na die fase is mijn rol uitgespeeld en zal de minister, bevoegd voor de regionale luchthavens beslissen over de exploitatievoorwaarden. Ten laatste eind maart zal het parlement kunnen oordelen over het dossier.
De definitieve beslissing is uitgesteld. Ik zal de regionale actoren, die in gebreke blijven, ondervragen. Ik ben blij dat er nog geen onoplosbaar politiek conflict is.
Ik dank de minister voor zijn antwoord. Wij hebben het volste vertrouwen in de ministers Van Mechelen en Stevaert voor de verdere behandeling van dit dossier.
Het incident is gesloten.