Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de eventuele intunneling van de Krijgsbaan ter hoogte van de luchthaven van Deurne
Verslag
Aan de orde zijn de samengevoegde actuele vragen van de heer Penris
tot de heer Sauwens, Vlaams minister van Binnenlandse aangelegenheden, Ambtenarenzaken en Sport over de rol van Fort III in het dossier van de luchthaven van Deurne en de heer Caluwé tot de heer Dewael, minister-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Buitenlands Beleid en Europese Aangelegenheden, over de eventuele ondertunneling van de Krijgsbaan ter hoogte van de luchthaven van Deurne.
Er is onduidelijkheid gerezen over het lot van het Fort III, dat tijdens de oorlog van 1870 nauwelijks een rol heeft gespeeld, tenzij voor het ontstaan van de voorlopers van het Vlaams Blok, de Meeting-partij. (Samenspraken) Minister Stevaert zegt dat het Fort zal worden beschermd, terwijl zijn collega Sauwens dat in twijfel trok en een verband legde met de ondertunneling van de Krijgsbaan. Minister-president Dewael ontkende dat er een koppeling bestond tussen de twee dossiers, maar vezerkerde wel dat er een ondertunneling komt. Wat is nu de stand van zaken eigenlijk in dit dossier?
Ik wordt tureluurs van de discussie. Ik stel verschillende stellingen vast ten opzichte van de beslissing van de Vlaamse regering van 23 februari 2000. Daarin is beslist dat Fort Borsbeek beschermd wordt en dat de ondertunneling van de Krijgsbaan zal bekeken worden in het kader van de studie van de rentabiliteit van de luchthaven van Deurne. Hoe zit het nu met die beslissing van 23 februari? Heeft de ministerraad een nieuwe beslissing genomen?
Ik wil de heer Caluwé erop wijzen dat het dossier van de luchthaven van Deurne zo eenvoudig is dat de vorige regering er nooit in geslaagd is een oplossing te vinden. Het gaat voorts over een beslissing van 3 maart en niet van eind februari, waar reeds een ruim parlementair debat is op gevolgd. Samenvattend leg ik de beslissing nog eens uit. Ten eerste wordt de startbaan van de luchthaven van Deurne niet verlengd. In het kader daarvan worden eventuele beschermende maatregelen onderzocht en genomen. Ten tweede zal aan een private manager opgedragen worden een studie te maken over de toekomstige exploitatie van de luchthaven. In dat kader wordt een PPS-constructie, waarbij de privé-sector en de publieke sector samenwerken, voor de ondertunneling van de Krijsgbaan onderzocht. Er is geen koppeling tussen de twee delen van de beslissing.
Ik heb opdracht gegeven aan mijn diensten om de procedure voor de bescherming voor te bereiden. Probleem is dat een aantal delen van Fort III beschadigd zijn en we moeten bijgevolg onderzoeken wat beschermingswaardig is. Daarnaast zal ook het probleem van de veiligheid bestudeerd worden. Fort III ligt immers in het verlengde van de startbaan en hiermee moeten we rekening houden, om de bestaande infrastructuur veilig te kunnen gebruiken. Met dat laatste is immers iedereen het eens. Definitieve bescherming is pas mogelijk als over deze twee aspecten duidelijkheid bestaat. Volgende week start ik evenwel met procedure voor de voorlopige bescherming.
De bescherming is veel meer dan een mogelijkheid. Aangezien de tunnel wel niet meer is dan een mogelijkheid, is ook het behoud van de luchthaven niet meer dan een mogelijkheid.
De dubbelzinnigheid blijft bestaan. De beslissing zal blijkbaar afhangen van het verslag van de manager en van het onderzoek tijdens de komende maanden. Ondertussen staat het iedereen vrij om te zeggen wat hem goed uitkomt.
Het incident is gesloten.