Verslag plenaire vergadering
Actuele vraag over de boosterprik tegen het coronavirus
Actuele vraag over de maatregelen van de Vlaamse Regering tegen de vierde coronagolf
Verslag
De heer Parys heeft het woord.
Collega’s, deze middag hoorde ik op de radio Marc Van Ranst antwoorden op de vraag hoe we deze coronacrisis nu verder moeten aanpakken. Zijn antwoord was: “Ik denk dat we naar korte lockdowns gaan, dat we daarna weer de teugels laten vieren en dat we daarna zullen pappen en nathouden tot aan de zomer.”
Hoop is geen strategie, erger nog, steeds hetzelfde doen en toch een andere uitkomst verwachten, is de definitie van waanzin. (Rumoer)
Dus we moeten stoppen met zwalpen en starten met plannen. We moeten plannen met in het achterhoofd de ongemakkelijke waarheid dat corona hier is en hier zal blijven. Corona wordt een endemisch virus en wij moeten er zo verstandig mogelijk mee leren samenleven. We moeten ervoor zorgen dat we het beheersbaar houden.
Hoe doen we dat? Door voorspelbaarheid aan onze bevolking aan te bieden in de vorm van een nieuw contract met onze samenleving. Dat zal leiden tot minder polarisatie en meer vertrouwen, minister. Wat moet er voor ons in zo’n contract staan? Eerst en vooral moeten we de gezondheidszorg aanpassen aan het feit dat corona hier is en blijft. Dat betekent dat we de flessenhals op intensieve zorgen voor eens en voor altijd moeten aanpakken samen met het structurele personeelstekort. Twee, we moeten de coronapil aanschaffen. Drie, we moeten vooral de derde prik zo snel mogelijk zetten.
We hebben hier twee weken geleden een discussie gehad over de beslissing van de interministeriële conferentie (IMC) dat er daarvoor een plan zou komen. Het is vandaag IMC geweest en toch zal er zaterdag pas beslist worden wie wanneer de derde prik krijgt aangeboden.
Nochtans, als we deze week beslissen, kunnen we dit jaar 750.000 Vlamingen extra een derde prik aanbieden.
Minister, wat ons betreft moet u niet langer wachten. Wat is eigenlijk de reden dat u niet sneller kunt gaan met de vijftigplussers een derde prik aan te bieden? Wie of wat houdt u tegen?
Mevrouw Schryvers heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega's, de besmettingen stijgen momenteel inderdaad ontzettend snel. We kunnen veel maatregelen nemen. Er moeten maatregelen zijn, ook algemene maatregelen, zoals afstand houden, mondmaskers en dergelijke meer. Maar als we zeker zijn dat één ding ons helpt, dan zijn het wel de vaccins. Intussen is wel bewezen dat die echt een dam opwerpen tegen de ziekmakende gevolgen van het coronavirus. Vaccinatie bij iemand die jonger is dan 65 jaar, geeft tot 10 keer minder kans voor opname op intensieve zorgen, en bij mensen boven de 65 jaar, is dat tot 5 keer minder kans voor opname op intensieve zorgen. Hier kan echt niet genoeg op worden gehamerd, minister. Al begin oktober, weken geleden, hebt u opgeroepen om iedereen dat noodzakelijke derde vaccin, of voor de mensen die Johnson & Johnson hebben gehad het noodzakelijke tweede vaccin, te geven, omdat we zien dat de bescherming die de vaccins bieden, na verloop van tijd afneemt.
We zijn ondertussen volop bezig met de toediening van die derde dosis aan bepaalde doelgroepen: bewoners in woonzorgcentra, mensen in de zorgsector, mensen met bepaalde kwetsbaarheden, 65-plussers en ook mensen, vooral jongeren, die een dosis van Johnson & Johnson kregen. Wat betreft de rest van de bevolking hoorden we ook dat er pas zaterdag een beslissing zal worden genomen op de IMC over de manier waarop die derde prik geoperationaliseerd zal kunnen worden voor heel de bevolking.
De Vlaamse Regering heeft al middelen vrijgemaakt om de vaccinatiecentra langer operationeel te kunnen houden. Vele vaccinatiecentra zijn er echt klaar voor. Minister, we mogen nu echt niet meer talmen. Wat zijn momenteel de drempels die nog in de weg staan om echt de versnelling te maken met die derde prik? Wanneer zullen we duidelijkheid hebben en zullen de vaccinatiecentra over de nodige info kunnen beschikken om die derde prik te plannen?
Mevrouw Vandecasteele heeft het woord.
Minister, het protest tegen het falende beleid van de regering in de coronacrisis groeit. We zitten vandaag midden in een vierde golf. Er wordt hier bijna alleen gesproken over vaccineren en coronapasjes. Ik hoor hier over de derde prik, over verplichten, over sanctioneren, zelfs over het ontslaan van mensen die zich niet laten vaccineren. Minister, dat zal ons niet uit deze vierde golf halen. Iedereen heeft de mond vol van die vaccinatie en die derde prik, maar ondertussen wordt er gezwegen over de andere cruciale dijken tegen het coronavirus. Dan gaat het over de contacttracing. Minister, die loopt vandaag helemaal in het honderd. U was blijkbaar van plan om die helemaal af te bouwen in november. De vraag is hoe het daar verder mee zal gaan.
De testcentra zijn volgeboekt. Mensen moeten moeite doen om ergens een testafspraak te kunnen krijgen, simpelweg omdat u testcentra wegbespaard hebt. De labo's kunnen niet volgen met het aantal stalen dat ze moeten verwerken. In de eerste lijn is het echt pompen of verzuipen. In anderhalf jaar is er gewoon nog geen enkele structurele versterking geweest van de eerste lijn.
Daar wordt allemaal niet over gesproken, maar ondertussen zorgt dat er wel voor dat het virus kan blijven rondgaan. Ik sprak gisteren met een arbeider uit een groot chemiebedrijf. In dat bedrijf waren ondertussen bijna honderd mensen besmet. Denkt u dat daar een clusteronderzoek gebeurd is? Denkt u dat daar een algemene testing van de arbeiders gebeurd is? Dat is allemaal niet gebeurd. Niet alle maatregelen worden genomen om de gezondheid van al die werknemers te vrijwaren.
Hetzelfde geldt bij Audi. Daar waren ook heel wat besmettingen en zelfs clusters. Daar hebben de werknemers en de vakbondsafgevaardigden aan de alarmbel moeten trekken en hebben ze de band moeten stilleggen om de directie te dwingen maatregelen te nemen voor de gezondheid van de werknemers.
Hetzelfde bij de scholen, in het onderwijs. Ik sprak ouders van kinderen die in quarantaine zitten omdat de juf corona heeft. Ook daar is er geen testbus gepasseerd en is er geen algemene testing gebeurd. De centra voor leerlingenbegeleiding (CLB’s) lopen helemaal over van het aantal testen dat moet gebeuren. Scholen sluiten.
Minister, wat gaat u doen om die dijken tegen het virus te versterken? (Applaus van Jos D'Haese)
Minister Beke heeft het woord.
Collega's, het virus circuleert ontzettend hevig in ons land en in andere Europese landen. Als we even kijken naar 24 november 2020, precies een jaar geleden, en we kijken naar vandaag, dan hebben we vandaag vijf keer meer besmettingen dan een jaar geleden.
We hebben te maken met een variant die ongelooflijk veel besmettelijker is dan een jaar geleden. Daar worden we allemaal mee geconfronteerd, in binnen- en buitenland. Als we kijken naar het aantal ziekenhuisopnames, dan zien we dat we ongeveer gelijk zitten met vorig jaar, ondanks het feit dat deze variant vijf keer meer besmettelijker is. Het aantal ziekenhuisopnames houdt desondanks gelijke tred met vorig jaar. Dat baart ons inderdaad zorgen.
Als we kijken naar het aantal overlijdens, zien we een heel ander beeld. Ondanks het feit dat we 5 keer meer besmettingen hebben, hadden we toch maar 22 percent van het aantal overlijdens van vorig jaar. Die overlijdens, dat zijn er nog altijd 36, gisteren genoteerd. Veel van die overlijdens waren te voorkomen. Mensen tussen 55 en 64 jaar die niet gevaccineerd zijn, hebben 47 keer – u hoort het goed – 47 keer meer kans dan mensen die gevaccineerd zijn om te overlijden als ze corona hebben. Tussen 65 en 74 jaar hebben ze 25 keer meer kans. Tussen 75 en 84 jaar hebben ze 9 keer meer kans. Mensen van 85 jaar en ouder hebben 7 keer meer kans.
Hoeveel cijfers hebben we nog nodig om aan degenen die vandaag nog niet gevaccineerd zijn, te zeggen: In godsnaam, voor uzelf maar ook voor de ander, laat u vaccineren. Het aantal mails dat ik krijg, zoals van Chris Van den Abeele, van mensen van wie de zorg en behandeling wordt uitgesteld omdat er mensen in de ziekenhuizen liggen die niet gevaccineerd zijn, hoelang moet dat hier nog duren? Wel, doe het niet alleen voor uzelf, doe het voor de ander. Heb maar eens een broer of zus, een vader of een moeder, een zoon of een dochter die in zo’n geval is, gaat u die nog in de ogen durven kijken? Dus, laat u vaccineren. (Applaus bij mevrouw Katrien Schryvers en de heer Peter Van Rompuy)
Laat u vaccineren, dat is van een ontzettend groot belang. Dat is wat we nu inderdaad gaan doen met die derde prik. Er zijn vandaag al meer dan 700.000 mensen in Vlaanderen die een derde prik hebben gekregen. We hebben de ambitie om 2,5 miljoen mensen die derde prik te geven tegen het einde van dit jaar. Collega Parys, we gaan daar niet op wachten.
Maandag alleen al, op één dag tijd, hebben bijna 100.000 mensen een uitnodiging gekregen om zich de komende weken te laten vaccineren. Mensen die het Janssenvaccin hebben gekregen, 65-plussers, mensen met onderliggende aandoeningen, mensen die werken in de zorg, ze worden allemaal opgeroepen om zich te laten vaccineren.
Wat ons betreft, moeten we op die weg voortgaan. We hebben de instructie gegeven en we hebben er inderdaad niet op gewacht, maar we hebben er wel een impliciet akkoord over gekregen, en vrijdag of zaterdag gaan we daar verder over spreken, om ook de groep tussen 60 en 65 jaar uit te nodigen in de vaccinatiecentra die vandaag extra capaciteit hebben om dat te kunnen doen. Dat is een heel goede zaak.
Wat de concrete strategie over het verdere verloop betreft, daar zullen we zaterdag over spreken als we het advies van de Hoge Gezondheidsraad hebben. Dat hebben we nu nog niet. Maar nogmaals, we hebben er niet op gewacht, we hebben alles in stelling gebracht en de uitnodigingen gaan razendsnel de deur uit.
We hebben onze vaccinatiecentra daar nu ook financieel voor geborgd. Meer dan 200 miljoen euro heeft de Vlaamse Regering uitgetrokken om die vaccinatiecentra tussen nu en eind april daar financieel voor te verzekeren, wat een zeer goede, maar ook een noodzakelijke zaak is.
Mevrouw Vandecasteele, vaccineren is de belangrijkste, maar niet de enige zaak. U had het over de contactopsporing. Ik ben vorige week in Duitsland geweest. Daar doet men geen contactopsporing meer. Daar is de contactopsporing beperkt tot, wanneer je besmet bent, zelf je contacten bellen en een lijstje doorgeven aan het Gesundheitsamt. In Nederland, met minder besmettingen, is de contactopsporing in de gracht gereden door het hoge aantal besmettingen.
U weet, en wij weten allemaal, dat die dijk ook onder druk komt te staan als het aantal besmettingen zo hoog is. Dat is natuurlijk zo. Daarom hebben we vandaag in de interministeriële conferentie (IMC) twee beslissingen genomen om de contactopsporing te versterken. De eerste beslissing is dat, als u zelf besmet bent, u de naam, gsm-nummer en e-mailadres van de contacten die u de voorbije dagen hebt gehad, via een online tool doorgeeft zodat er rechtstreeks met hen contact kan worden opgenomen. Dat is niet alleen om de contactopsporing, maar ook om de huisartsen te ontlasten. Die maatregel wordt nu ingevoerd en zal vanaf 2 december operationeel zijn. Dat is geen must, maar dat is wel een extra instrument dat daarvoor zal worden ontwikkeld.
Een tweede instrument is de Coronalert. Een op de drie mensen heeft die app op zijn gsm en ik raad iedereen aan om die actief te gebruiken. Als er een rood signaal oplicht, moet u normaal gezien contact opnemen met de contactopsporing. Vanaf 5 december is het mogelijk dat, als er een rood oplicht, u een CPPC-code (Corona Test Prescription Code) kunt genereren waarmee u rechtstreeks naar het testcentrum kunt gaan. Op die manier hoeft dat niet meer via de huisarts te gebeuren.
We hebben die twee maatregelen genomen om de contactopsporing, waar nu een grote druk zit bij de huisartsen, voor een stuk te ontlasten en er op die manier voor te zorgen dat er een bijkomend instrument wordt gegenereerd om de hoogrisicocontacten van mensen die besmet zijn, snel te kunnen opsporen en een test te kunnen laten doen. Ik hoop dat de testcapaciteit dat verder zal aankunnen, want die botst ook tegen haar grenzen aan, wat logisch is met zoveel besmettingen. Ook daar hebben we vanmorgen over gesproken.
De heer Parys heeft het woord.
Minister, laat u vooral niet tegenhouden door het federale niveau of door de andere regio’s om die 55-plussers ook effectief uit te nodigen. We vragen al sinds mei in dit parlement om die derde prik. Het federale niveau heeft altijd al met zijn voeten gesleept, minister. We hebben daar genoeg tijd verloren. Als u zaterdag naar de IMC gaat, zou ik graag hebben dat na de 55-plussers de leerkrachten, de begeleiders en begeleidsters in de kinderopvang prioritair aan bod kunnen komen om die derde prik te krijgen. Het is zo belangrijk voor onze kinderen en voor de leerkrachten om er effectief voor kunnen zorgen dat scholen en kinderdagverblijven open kunnen blijven. Minister, het is onze consigne om daar werk van te maken.
Ten tweede hebben Australië, Frankrijk, Indonesië, Italië, Japan, Maleisië, de Filippijnen, Singapore, Zuid-Korea, Zwitserland, Thailand, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten samen al meer dan 10 miljoen van een van de vier coronapillen die op de markt komen, besteld. Daar is een positief advies voor van het Europees Geneesmiddelenagentschap. Minister, weet u hoeveel België er heeft besteld? Nul. Ik ben bang dat dat een ‘derdeprikverhaal’ wordt. Dus ik zou zeggen: bestel er. Maak er werk van. Zorg ervoor dat we genoeg coronapillen hebben, minister. Ze verminderen het risico op hospitalisatie en op ernstige vormen van COVID-19 met 90 procent van iemand met symptomen.
Maak alstublieft werk van die twee punten.
Mevrouw Schryvers heeft het woord.
Minister, ik vind het heel goed dat u niet hebt gewacht, maar dat u verder het voortouw neemt en dat u nu al de vaccinatiecentra die er klaar voor zijn, ook mensen tussen 60 en 65 jaar laat uitnodigen voor die derde prik, vooruitlopend op het advies van de Hoge Gezondheidsraad, want we hebben inderdaad geen dag te verliezen. Ik hoop dat ook de andere vaccinatiecentra zich daarvoor kunnen organiseren en dat ook de groep van mensen die AstraZeneca hebben gekregen, ook snel hun derde prik kunnen krijgen want we weten dat dat vaccin ook sterk vermindert in effectiviteit na een aantal maanden.
Ik wil het even hebben over de jongeren, minister, over de 6- tot 12-jarigen. We weten dat het coronavirus heel sterk circuleert onder de jongeren en in de scholen. Voor hun vaccinatie bereidt het Europees Geneesmiddelenagentschap momenteel een advies voor. Kinderen worden minder ziek, maar ze zijn er ook het slachtoffer van als de scholen sluiten, als ze geen vrijetijdsactiviteiten kunnen doen. En bovendien kunnen ze het virus doorgeven aan anderen, die er heel ernstig ziek van kunnen worden. Het is in het algemeen en ook hun eigen belang dat ook de kinderen tussen 6 en 12 jaar gevaccineerd kunnen worden, minister. Hoe wordt die vaccinatie voorbereid?
Mevrouw Vandecasteele heeft het woord.
Minister, het klopt helemaal dat de variant die vandaag de ronde doet, besmettelijker is. Dat is zeer duidelijk. Het klopt dat het vaccin goed beschermt tegen ernstige ziekten. Veel minder mensen die gevaccineerd zijn belanden op intensieve zorgen, krijgen de ziekte zeer hevig door.
Maar het blijft zo dat we moeten vermijden dat het virus zich verspreidt onder de bevolking. Want er zijn ook mensen met een vaccin die toch nog zwaar ziek zijn en op intensieve zorgen belanden. Vandaag is het geen vierde golf van enkel de mensen die geen vaccin krijgen. We moeten ervoor zorgen dat we het virus indijken, en dat kan alleen door volop in te zetten op het testen, op isoleren. En dat mankeert vandaag. U zegt dat u op een app of een systeem op de computer gaat inzetten, zodat mensen meer codes kunnen laten genereren voor een test. Maar ondertussen zitten de testcentra wel vol. Gaat u uw besparing terugdraaien? Gaat u zorgen voor meer testcapaciteit? Want vandaag moeten de mensen zitten te zoeken waar ze ergens een test kunnen krijgen.
Ouders van kinderen die hun kind testen met een zelftest die positief blijkt, moeten zitten te zoeken waar ze een test kunnen krijgen om zelf ook getest te kunnen worden. En voor de contacttracing waren er een jaar geleden 1200 contacttracers actief. Begin deze maand waren het er amper 400. Als u elke keer opnieuw zo afbouwt gaan we er nooit geraken, en gaan we dat virus nooit uit onze samenleving krijgen.
De heer Sintobin heeft het woord.
Minister, ik moet zeggen dat ik het een beetje spijtig vind dat u in het eerste deel van uw antwoord opnieuw de aanval moest inzetten op de niet-gevaccineerden. Ik denk niet dat dat een goede zaak is, maar soit. U doet maar. Maar ik heb toch de indruk dat we met de vragen en de debatten die hier nu aan de gang zijn een beetje terugkeren in de tijd. Ik hoor een aantal vragen die ik vorig jaar ook al gehoord heb. Hoe zit het met het bestellen van pillen? Er zijn geen pillen. Wie gaat ze bestellen? Vorige keer waren het de mondmaskers, nu zijn het de pillen. Over de contactopsporing is er kritiek en wordt er gezegd dat we het opnieuw afbouwen, om het dan weer te versterken.
Wat de prioritaire doelgroepen betreft, en daar ondersteun ik collega Parys, hebben we dat debat ook oneindig lang gevoerd de vorige keer: wie gaan we prioritair vaccineren? We zitten nu volgens velen in die vierde golf, die heel hevig is. En we moeten opnieuw nog het debat voeren over wie prioritair moet worden gevaccineerd? Ik begrijp echt niet waarom dat altijd zo lang moet duren. Neem beslissingen, zorg dat die boosterprik er komt voor sommige doelgroepen. Weet u dat zelfs bepaalde mensen in de zorg pas eind december hun derde prik zullen krijgen? Ik begrijp echt niet waarom alles altijd zo lang moet duren.
De heer Vaneeckhout heeft het woord.
Minister, net voor deze zitting had ik nog contact met een bevriend huisarts. Die zei mij dat hij blijkbaar negen jaar universiteit heeft gedaan om al twee jaar de tekortkomingen van de overheid op te vangen en hun administratie te doen. Hoogopgeleide mensen, minister, zijn vandaag de gaten van ons Vlaams beleid aan het dichtrijden. En ze doen dat niet al een of twee maanden, ze doen dat intussen bijna twee jaar. De limiet is daar totaal bereikt.
En uiteraard moeten we hier een debat blijven voeren over die boosterprik, en uiteraard – ik ben daar zeer sterk van overtuigd, collega Parys weet dat – kan die pil echt een gamechanger zijn, en moeten we mee aansluiten bij de voorhoede daarvan.
Maar daarnaast moet u hier, en ik hoop dat dat eindelijk eens kan, durven te erkennen dat uw systeem gewoon fundamenteel faalt, minister. De meerwaarde van contactopsporing is vandaag niets, en heeft ook de voorbije maanden zijn meerwaarde niet getoond.
Dus hoe zult u, midden in die vierde golf, werk maken van een systeem dat er wel staat in de vijfde golf, en zorgen dat uw beleid wel klaar is om het voorjaar van 2022 op te vangen?
Mevrouw Saeys heeft het woord.
Getalm, getalm, getalm. Ik heb het hier vorige week ook aangehaald. De versnelling van die derde prikken, dat komt stilaan op gang, maar onvoldoende. Het zal inderdaad binnen deze vierde golf nu niet het mega-verschil maken, want daarvoor zullen bijkomende maatregelen nodig zijn. En het is heel duidelijk dat de maatregelen die er nu zijn ons hier niet uit zullen redden, integendeel. Artsen en verpleegkundigen zeggen zelf tegen mij dat er gewoon te veel politieke spelletjes worden gespeeld. ‘Wij staan hier gewoon onze zak af te draaien, al gedurende twee jaar. Wij zitten er mentaal compleet door, maar toch doen wij hier voort, terwijl de politiek gewoon zit te talmen, en geen beslissing durft te nemen.’
Want daar gaat het over: daadkracht, daadkracht! Wij hoeven niet te wachten op het advies van de Hoge Gezondheidsraad. Wij kunnen nu zelf zeggen: “Kijk, wij doen dit en daarmee basta!” (Applaus bij Open Vld)
Mevrouw Van den Bossche heeft het woord.
Minister, het is goed dat u samen met de federale overheid een tweetal digitale oplossingen voorziet op korte termijn, waarbij mensen heel snel aan een code kunnen geraken wanneer zij in contact zijn geweest met iemand die besmet is of waarbij mensen zeer snel zelf andere namen kunnen doorgeven. Dat zal voor een belangrijke groep mensen een manier zijn om ervoor te zorgen dat ze snel kunnen reageren wanneer ze te horen krijgen dat ze met iemand in contact zijn geweest die besmet is, en om ervoor zorgen dat ze dat te horen krijgen. Maar het duurt nog respectievelijk negen dagen en twaalf dagen vooraleer die tools er zijn. Zodra die er zijn, verwacht ik dat de druk op de contacttracers iets lager zal worden. Maar wat zult u in de tussentijd doen? Dag na dag merken we een versnelling op van deze vierde golf. Twaalf dagen zijn een eeuwigheid. Als u er binnen die twaalf dagen in Vlaanderen niet in slaagt om die contactopsporing performanter te maken, om meer mensen te bellen en hen sneller na het contact te bellen en meteen ook een code te bezorgen, dan vrees ik dat we onnodig veel extra besmettingen zullen hebben en dat de zorg volledig dichtslibt. Vandaar mijn vraag: wat gaat u doen in deze tussenperiode, in deze twaalf dagen?
Minister Beke heeft het woord.
Collega Parys, wij gaan niet wachten en we moeten ook niet wachten. We zijn met de verschillende deelstaten en met de federale overheid in ons land overeengekomen dat we die uitnodigingen kunnen versturen. We zullen dat formaliseren op de interministeriële conferentie van zaterdag. Maar inderdaad, we gaan daar niet op wachten en we moeten daar ook niet op wachten.
Ik denk dat die coronapil heel belangrijk is. Ik denk dat we daarop moeten anticiperen. Maar we hebben daar vandaag in de deelstaten geen bevoegdheid toe, dat is een bevoegdheid van de federale overheid. Maar daar zijn uiteraard al wel gesprekken over geweest. Ik denk ook dat men daarrond een aantal initiatieven aan het voorbereiden is.
Collega Schryvers, wat de groep van 5- tot 12-jarigen betreft, wachten wij op het advies van het Europees Geneesmiddelenagentschap (EMA). We zijn dat ondertussen wel aan het voorbereiden. We zijn in overleg met de minister van Onderwijs om te bekijken hoe we dat precies kunnen organiseren. Dus vanaf het ogenblik dat die beslissing genomen wordt – en zo staat het ook in de notificaties van het Overlegcomité –, zullen wij dat wat mij betreft ook uitrollen.
Collega Vandecasteele, u stelt hier de vraag of we het aantal testcentra gaan terugschroeven. (Opmerkingen van Jos D'Haese)
Of we die gaan versterken, collega D’Haese? Ja, dat hebben wij beslist: wij gaan die testcentra versterken. We hebben vrijdag in de Vlaamse Regering inderdaad beslist dat we dat gaan doen. Ik kan u dus voor een keer recht in de ogen kijken en zeggen: “Ja, we gaan doen wat u vraagt. Meer nog, we hebben dat al gedaan.”
Collega’s, voorzitter, wat die contacttracing betreft, is het nog geen twee maanden geleden dat ik hier in dit Vlaams Parlement werd ondervraagd door parlementsleden die me vroegen wat ik zou doen tegen Netflixende contactopspoorders. Daar zitten mensen met hun vingers te draaien. Hoeveel geld kost dat eigenlijk niet aan de Vlaamse overheid? Wat gaat u daaraan doen? Is dat allemaal wel nodig? Dan slaat opeens de vlam in de pan in ons land, in Wallonië, in Brussel, in andere landen. Dan is de vraag: waarom is er niet opgeschaald? Er is opgeschaald. Maar als je met vijf keer zoveel besmettingen zit als vorig jaar, dan moet je ook andere instrumenten in het vuur durven leggen. En dat is wat we vandaag beslist hebben: dat we dat ook gaan doen.
En dat is geen ‘of of’: er zijn mensen die geen smartphone hebben, er zijn mensen die geen gsm-nummer hebben. En dus zullen we die via de gewone contactopsporing – want die opschalingen blijven we doen – benaderen. Dat is vanzelfsprekend. Maar als er een grote groep is die dat op die manier wel kan doen, dan kunnen we ook meer ruimte creëren voor de anderen voor wie dat niet lukt.
Collega Vaneeckhout, ik vind dat u daar een beetje een gemakkelijk spelletje van maakt. De andere deelstaten in ons land, waar uw partijen ook mee aan boord zijn, zitten precies met dezelfde problemen. Nederland, Duitsland en andere landen zitten precies met dezelfde problemen. Als de viruscirculatie zo sterk stijgt op zo'n korte tijd, dan moet je andere instrumenten in handen durven te nemen.
Maar, collega's, ik heb daar een concreet voorstel voor. Ik heb het gisteren besproken in de commissie. Ik heb het ook met mijn collega-ministers eens besproken. Het is een persoonlijk idee dat ik hier nu naar voren breng. Ik vind dat wij ten tijde van een pandemie onszelf toch wel ongelooflijk aan het ‘handicaperen’ zijn. We hebben allemaal een Coronalert. We hebben allemaal een CST op onze gsm. Er zijn andere landen die die twee met elkaar connecteren. Als je een horecazaak of een fitnesscentrum binnenstapt, en je hebt je CST laten zien, en dan blijkt dat er een besmetting is in die horecazaak of in dat fitnesscentrum of andere, dan word je via Coronalert onmiddellijk gealerteerd. Dan moet je een test laten afnemen, of anders wordt je CST geblokkeerd. Dat leidt mensen automatisch van potentiële besmettingen en hoogrisicocontacten naar de testcentra. Bij ons kan dat niet, omdat daar de muur van de privacy tussen zit. Ik heb een zeer groot respect voor de privacy, maar ik vraag mij af of we in tijden van een pandemie en in tijden van zo'n sterke viruscirculatie, toch niet eens moeten durven na te denken over het gegeven dat we ons zelf wel heel veel met handen en voeten aan het vastbinden zijn daarbij.
Ik weet dat ik daar onder mijn collega-ministers bij sommigen gehoor voor heb. Ik vind dat we dat debat moeten durven aan te gaan. Want anders zullen wij in dit soort van situaties, met dermate stijgende besmettingen, de contactopsporing niet verder onder controle krijgen. Dat gaat niet. Dat kun je niet doen als je ziet dat die versnellingen in het aantal besmettingen zo hoog zijn. Ik vind dat we daar eens over moeten durven na te denken. Privacy, patiëntenbescherming, persoonsgegevens: het is ons ontzettend veel waard, maar op dit ogenblik, met een pandemie, ten nutte van het algemeen, is het ook wel iets dat ons op dit ogenblik veel kost.
Collega Saeys, ik neem akte van het feit dat u zegt dat we niet moeten wachten op de Hoge Gezondheidsraad. Maar op het Overlegcomité, waar uw partijgenoot premier is, is wel afgesproken dat we die adviezen zouden volgen. Wat mij betreft, kunnen we ook al zonder. Ik heb daar al maximale druk op gelegd, want anders hadden we vandaag nog niet eens de beslissing genomen om het derde vaccin uit te rollen. De Hoge Gezondheidsraad heeft zich neergelegd bij de beslissing die we genomen hebben.
Van twee zaken één. Ofwel zegt men: ga uw gang, doe uw goesting. Dan zullen wij onze gang gaan en onze goesting doen. Ofwel zegt men op die niveaus waarin men vertegenwoordigd is, dat we die wetenschappelijke adviezen moeten volgen. Maar het gaat niet op om op de ene plaats het ene te zeggen en op de andere plaats het andere te beslissen. Wij hebben zaterdag opnieuw interministeriële conferentie. Ik hoop dat we die adviezen op tijd gaan krijgen, en niet ter zitting, en dat we dan ook heel snel voor de rest van de uitrol van de vaccinatiecampagne beslissingen kunnen nemen.
Intussen, voorzitter, collega’s, zijn onze vaccinatiecentra druk doende om minstens 2,5 miljoen mensen te vaccineren. Artsen, verplegers, vrijwilligers, zorgkundigen: iedereen is opnieuw in de weer om dat met heel veel enthousiasme te kunnen doen. Ik wil vanop deze plaats dan ook een eresaluut brengen aan die mensen die dat op het terrein opnieuw helemaal waarmaken.
De heer Parys heeft het woord.
Minister, u hebt, denk ik, de instemming van heel dit parlement om niet langer te wachten. Maak een plan dat vertrouwen wekt bij onze burgers. Zet die derde prik. Zorg ervoor dat onze leerkrachten en onze begeleiders in de kinderopvang prioriteit krijgen voor die derde prik. Hervorm onze gezondheidszorg, zodat die afgestemd is op corona, een ziekte die sowieso onder ons zal blijven. Last but not least, zorg ervoor dat we ons snel die coronapil aanschaffen. Anders zullen we hier om de zoveel maand Groundhog Day naspelen.
Mevrouw Schryvers heeft het woord.
Minister, het aantal besmettingen stijgt razendsnel. Dat weten we allemaal. De zorgsector staat onder enorme, enorme druk, en heel wat mensen zien noodzakelijke zorg uitgesteld. Kwetsbare mensen kunnen ook nog erg ziek worden, en ook nog altijd sterven aan corona. Ik ben dus heel, heel bezorgd over de huidige situatie. Ik ben ook bezorgd over de effecten van de huidige maatregelen. Ik ben echter alleszins tevreden dat u het voortouw hebt genomen en dat u niet hebt gewacht op de beslissing van de Hoge Gezondheidsraad om de uitnodigingen voor de derde prik voor de groep van de 60- tot 65-jarigen al te laten versturen. Minister, neem verder het voortouw daarin, want elke dag dat die derde prik op zich laat wachten, betekent meer risico’s voor mensen en meer druk op onze zorgsector. We hebben geen dag te verliezen. Elke derde prik kan mee de druk op de zorgsector verlichten.
Mevrouw Vandecasteele heeft het woord.
Minister, ik ben verheugd te horen dat u de besparingen op de testcentra gaat terugdraaien. Ik hoop ook dat dat een moment kan zijn om te zeggen dat u echt structureel gaat investeren in de eerste lijn, want die is vandaag echt aan het verzuipen, wat mee komt door het afbouwen van de contacttracing.
U bent de minister van Volksgezondheid. U bent verantwoordelijk voor preventie. Preventie, dat doe je niet alleen door appjes en onlineformulieren te fabriceren. Preventie is mensenwerk, en dat wordt al jarenlang compleet verwaarloosd. Ik ben het helemaal met u eens dat het niet de taak is van contacttracers om te Netflixen, maar ik vind dat die contacttracers hadden moeten worden ingezet in preventie. Zij hadden kunnen helpen met de vaccinatiecampagnes. Ze hadden kunnen horen wat de drempels zijn voor mensen om zich te laten vaccineren. Zij hadden in de scholen kunnen helpen om de ventilatie in orde te krijgen, om ventilatiemeters in de scholen te krijgen. Die werknemers in de grote bedrijven waarover ik spreek, de leerkrachten in de scholen, we moeten vermijden dat mensen vandaag worden besmet, óók de mensen die worden gevaccineerd. Daarom moet u inzetten op preventie, op testen, opsporen, isoleren en ventileren, en niet enkel op vaccineren.
De actuele vragen zijn afgehandeld.