Verslag plenaire vergadering
Verslag
Voorstel tot spoedbehandeling
Dames en heren, vanmiddag heeft de heer Matthias Diependaele bij motie van orde een voorstel tot spoedbehandeling gedaan van het voorstel van decreet van Nadia Sminate, Koen Van den Heuvel, Marnic De Meulemeester, Bert Maertens, Bart Dochy en Sofie Joosen houdende wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, van de decreten van 4 mei 2018 over het samenvoegen van welbepaalde gemeenten, van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 en van het Provinciedecreet van 9 december 2005.
Ik heb begrepen dat mevrouw Sminate ons ervan gaat overtuigen dat we moeten overgaan tot de spoedbehandeling.
Mevrouw Sminate heeft het woord.
Voorzitter, het voorstel dat wij hier vandaag graag ter bespreking zouden willen voorleggen, betreft een aantal wijzigingen, voornamelijk technische wijzigingen, aan het decreet Lokaal Bestuur, maar ook aan het Fusiedecreet en aan het Provinciedecreet. Door de goedkeuring van die wijzigingen zullen we aan de lokale besturen, maar ook aan de provinciebesturen rechtszekerheid bieden voor een aantal problemen waarmee ze vandaag worden geconfronteerd of eventueel in de toekomst zullen worden geconfronteerd.
Bovendien zullen we via dit voorstel van decreet ook vermijden dat men in de provincie Limburg een aantal maanden voor de provincieraadsverkiezingen nog een nieuwe gedeputeerde zal moeten aanstellen. We worden zeer binnenkort immers geconfronteerd met de situatie dat een gedeputeerde daar ontslag zal nemen, en volgens de huidige bepalingen zou het provinciebestuur binnen de twee maanden een nieuwe gedeputeerde moeten aanduiden. We willen hun de kans te geven om dat niet te hoeven te doen. Daarom vragen we hier de spoedbehandeling van dit voorstel.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
Is het parlement het eens met dat voorstel tot spoedbehandeling? (Instemming)
Dan stel ik voor dat het voorstel van decreet van Nadia Sminate, Koen Van den Heuvel, Marnic De Meulemeester, Bert Maertens, Bart Dochy en Sofie Joosen houdende wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, van de decreten van 4 mei 2018 over het samenvoegen van welbepaalde gemeenten, van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 en van het Provinciedecreet van 9 december 2005 onmiddellijk wordt behandeld.
Is het parlement het daarmee eens? (Instemming)
Het incident is gesloten.
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het voorstel van decreet van Nadia Sminate, Koen Van den Heuvel, Marnic De Meulemeester, Bert Maertens, Bart Dochy en Sofie Joosen houdende wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, van de decreten van 4 mei 2018 over het samenvoegen van welbepaalde gemeenten, van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011 en van het Provinciedecreet van 9 december 2005.
De algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Sminate heeft het woord.
Dit voorstel van decreet wijzigt een hele reeks bepalingen, de meeste zijn van technische aard. Ik zal mij dus voornamelijk concentreren op die wijzigingen die de grootste impact hebben op de lokale en provinciale besturen.
Een eerste wijziging gaat over de hersamenstelling van de raden van bestuur van de IGS. Om ervoor te zorgen dat de continuïteit verzekerd blijft, zal tijdens de overgangsperiode tussen 1 januari 2019 en 31 maart 2019 de oorspronkelijke samenstelling van de raad van bestuur kunnen blijven functioneren.
Een tweede gaat over de openbare ziekenhuisverenigingen. Zij krijgen participatiemogelijkheden in andere rechtspersonen en mogelijkheden voor overdracht van personeel. Die bepalingen treden in werking op 1 januari 2019, maar op vraag van de sector zouden we de ziekenhuisverenigingen vandaag al de mogelijkheid geven. De wijziging gaat dus onmiddellijk in.
Een derde wijziging gaat over het lokaal en provinciaal Kiesdecreet, waar een bepaling in staat die ervoor zorgt dat het vanaf de komende gemeenteraadsverkiezingen onmogelijk wordt om de achternaam van de echtgenoot of echtgenote te vermelden op de kieslijst. Er werden heel wat signalen ontvangen dat die vraag wel nog degelijk bestaat, vandaar dat die mogelijkheid bij deze wijziging hersteld wordt.
Een laatste en misschien meest opvallende wijziging gaat over de wijziging van het Provinciedecreet. Daarin staat dat de provincieraad binnen twee maanden na het openvallen van een mandaat van gedeputeerde moet overgaan tot de verkiezing van een nieuwe gedeputeerde. We worden binnenkort geconfronteerd met een dergelijke situatie in de provincie Limburg. Wij zijn van mening dat de provincie de mogelijkheid moet krijgen om zelf te beslissen of ze dat mandaat al dan zal invullen. Zeker op dit moment lijkt het al te gek om enkele maanden voor de provincieraadsverkiezingen nog iemand te laten inwerken. Eén ding is duidelijk: de keuze moet gemaakt kunnen worden door het provinciebestuur zelf, niet door ons. Dat wordt met deze bepaling geregeld. Door die wijziging van het Provinciedecreet krijgen de provinciebesturen meer autonomie, zodat ze beter kunnen inspelen op concrete wijzigingen die zich kunnen voordoen in de loop van de bestuursperiode.
Al deze wijzigingen dragen bij tot meer autonomie en een grotere rechtszekerheid voor lokale en provinciale besturen, vandaar dat wij ze vandaag met enthousiasme willen goedkeuren. (Applaus bij N-VA)
De heer Van den Heuvel heeft het woord.
Onze fractie zal dit voorstel van decreet, aansluitend op wat mevrouw Sminate zojuist heeft gezegd, ook met enthousiasme goedkeuren. Ze heeft de aanpassingen al vermeld en naast de technische aanpassingen, zijn er ook een aantal wijzigingen die vanuit de lokale besturen werden gesuggereerd.
Ik denk dat het goed is om ook daarin voldoende pragmatisme en flexibiliteit aan te houden, zodat lokale besturen tijd genoeg krijgen om zich daaraan aan te passen. De mogelijkheid dat gehuwden of wettelijk samenwonenden ook nog de naam van hun partner kunnen gebruiken, ligt in lijn met de Vlaamse en de federale verkiezingen. Het is goed dat daar voor de kandidaten geen onduidelijkheid over is, dus dat dit gelijk getrokken wordt met de Vlaamse en de federale verkiezingen. Het is een normaliteit.
Tot slot, over de samenstelling van de bestendige deputatie ga ik straks het woord aan de heer Ceyssens geven om dit nog eens vanuit onze mooie Limburgse provincie te duiden. Er zijn dus argumenten genoeg om dit voorstel van decreet met het nodige enthousiasme goed te keuren. (Applaus bij CD&V)
De heer De Meulemeester heeft het woord.
Het voorliggende voorstel van decreet bevat een reeks aanpassingen aan enkele belangrijke decreten over het lokaal bestuur, zoals het nieuwe decreet Lokaal Bestuur, het Fusiedecreet en het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet. Veel van deze aanpassingen zijn technisch van aard of wijzigen de inwerkingtreding van sommige nieuwe bepalingen. Het zijn vaak vragen die we kregen vanuit het veld en die we als Open Vld ondersteunen. Ik sta kort stil bij drie van deze vragen in het bijzonder.
Vooreerst is er de vraag van sommige openbare ziekenhuizen om nu al de mogelijkheid te krijgen om deel te nemen aan ziekenhuisverenigingen met andere ziekenhuispartners en hun personeel desgevallend over te dragen of ter beschikking te stellen. In het decreet Lokaal Bestuur werden hun mogelijkheden daartoe verruimd. Dat was nodig om de openbare ziekenhuizen ook de kans te geven om te komen tot succesvolle ziekenhuisnetwerken. Volgens het decreet Lokaal Bestuur zou men dat echter pas vanaf 1 januari 2019 kunnen doen, terwijl men nu al die zekerheid nodig heeft. Met dit decreet komen we tegemoet aan deze vraag en zal men al vanaf 1 juni van dit jaar de nodige stappen kunnen zetten.
Daarnaast geven we de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden iets meer tijd om zich voor te bereiden op de nieuwe, striktere regels uit het decreet Lokaal Bestuur. Concreet zullen de bestaande raden van bestuur tot uiterlijk 31 maart 2019 als zaakwaarnemer kunnen optreden. Tegen dan moeten de nieuwe gemeentebesturen hun nieuwe vertegenwoordigers hebben aangeduid. Het gaat om een praktische oplossing. De intercommunales blijven hoe dan ook verplicht om nog dit jaar hun statuten aan te passen, met onder meer de vermindering van het aantal leden van de raden van bestuur tot maximaal vijftien.
Tot slot sta ik nog even stil bij een derde vraag die we kregen vanuit het veld, namelijk de vraag van heel wat lokale kandidaten om toch de naam van hun partner mee op de kieslijst te laten vermelden. Tot verrassing van velen was dat vanaf 1 januari dit jaar niet meer mogelijk. Verrassing, want dit was goedgekeurd in ... 2011. Zeven jaar geleden dus, waardoor velen het uit het oog hadden verloren. Die afschaffing is echter niet logisch. Ze werd immers enkel afgeschaft voor de lokale verkiezingen, niet voor de parlementsverkiezingen, en dat terwijl het gebruik van de naam van de partner juist vooral op lokaal vlak een meerwaarde betekent. Het zorgt voor een maximale herkenbaarheid van de lokale kandidaat. Ik had daarom voorgesteld om de afschaffing van 2011 ongedaan te maken en ik ben blij dat de collega’s van de meerderheid mijn voorstel steunen.
Het betekent dat op 14 oktober heel wat lokale kandidaten weer de naam van hun partner op de kieslijst kunnen zetten. Het gaat zowel om mensen die gehuwd zijn als om zij die een wettelijk samenlevingscontract hebben opgesteld. Bovendien geldt het voor partners die nog leven of die al overleden zijn.
Dit voorstel van decreet bevat veel kleinere aanpassingen, maar lossen wel heel wat belangrijke praktische problemen op. Ik hoop daarom dat we dit voorstel van decreet zo dadelijk kunnen goedkeuren. Onze fractie zal dat alvast met veel overtuiging doen. (Applaus bij de meerderheid)
De heer Ceyssens heeft het woord.
Voorzitter, heel kort het positieve geluid vanuit het oosten van Vlaanderen. Al op 6 maart heb ik minister Homans hierover ondervraagd, want in Limburg was er al enige tijd de wil om de vertrekkende gedeputeerde niet meer te vervangen zo kort voor de provincieraadsverkiezingen. Ik heb toen mijn bezorgdheid aan de minister geuit of daaromtrent een wettelijk voorstel nodig was. De minister heeft toen al de intentie meegegeven dat ze volledig achter het feit zou staan mocht men hier gaan voor een gedeputeerde minder en dat ze alleszins niet zou optreden. Ik heb toen toch uitdrukkelijk mijn bezorgdheid geuit inzake de rechtsgeldigheid van de beslissingen, mocht iemand het in zijn hoofd halen om beslissingen van de deputatie gerechtelijk aan te vechten. We zijn daarom blij dat we met dit voorstel van decreet elke mogelijke vorm van rechtsonzekerheid kunnen uitsluiten en dat men in Limburg met een gerust hart met een gedeputeerde minder kan besturen vanaf 1 juni.
Mevrouw Pira heeft het woord.
We zijn niet contrair maar constructief. We zullen dit spoedvoorstel van decreet dan ook goedkeuren, al is het met minder enthousiasme dan de leden van de meerderheid. Dit is er echt wel doorgeduwd. Om 12 uur kwamen wij te weten dat dit voorstel van decreet op de agenda stond. We moesten toen nog alle teksten lezen en het gaat toch wel over een aantal wijzigingen.
We herinneren ons nog december, toen het decreet werd goedgekeurd en op welke korte tijd de definitieve teksten erdoor moesten worden gejaagd. We konden voorspellen dat er op korte tijd aanpassingen en wijzigingen nodig zouden zijn – bij dezen.
En er zijn er nog. Ik ben daarnet verwittigd door de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) toen ik contact met de vereniging heb opgenomen. Zo is het binnenkort voor de colleges niet meer mogelijk om aanvullende reglementen op het wegverkeer goed te keuren, maar zal men telkens naar de gemeenteraad moeten gaan wegens een vergetelheid in het decreet Lokaal Bestuur. Die wijziging staat ons ook nog te wachten.
Zoals gezegd, keuren we dit voorstel van decreet goed. We zijn er zeker van dat de leden van de meerderheid onze constructieve houding goed kunnen maken met een of andere wederdienst. (Gelach)
De heer Janssens heeft het woord.
Voorzitter, wij zullen dit voorstel van decreet niet goedkeuren, maar we zullen ons onthouden. Het klopt dat dit een technisch voorstel van decreet is, maar het is ook een wijzigingsdecreet, dat verwijst naar reeds andere goedgekeurde decreten waar we toen niet helemaal of helemaal niet mee akkoord gingen. Ik verwijs onder meer naar het decreet aangaande de intercommunales, maar ook en vooral naar dat inzake de provincies.
Nu is het voorstel dat de deputatie van de provincies uit maximum vier gedeputeerden zou bestaan. Wij zijn, zoals u weet, voor de afschaffing van het provinciale niveau. We zijn dan ook van oordeel dat het aantal van vier gedeputeerden voor de resterende provinciale bevoegdheden nog altijd te hoog is. We zijn immers van oordeel dat zeker een maximum van drie zou moeten volstaan.
En bovendien verandert de afslanking van de provinciale niveaus die hier ook al eerder is goedgekeurd, niets aan de overbodigheid van diezelfde provinciale niveaus.
Verder staan in dit inderdaad technische voorstel van decreet ook zaken waar we wel akkoord mee kunnen gaan. Ik verwijs dan onder meer naar het herstel van de mogelijkheid om de naam van echtgenoot of echtgenoten op de kieslijst te laten vermelden of naar de verstrengde tuchtregeling tegen de voorzitter van de gemeenteraad, en mijnheer Ceyssens, inderdaad ook naar de niet-vervanging van de afscheidnemende Limburgse gedeputeerde.
Als gevolg van de eerder genoemde principiële redenen zullen wij ons zo dadelijk bij de stemming onthouden.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het voorstel van decreet. (Zie Parl.St. Vl.Parl. 2017-18, nr. 1592/1)
– De artikelen 1 tot en met 27 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het voorstel van decreet houden.