Verslag plenaire vergadering
Verslag
Mevrouw Brouwers heeft het woord.
Minister, CD&V is een van de eerste fracties geweest in het parlement die zeer sterk gepleit heeft voor het invoeren van een trambus in Vlaanderen. Een tweetal jaar geleden ben ik in de Noord-Franse stad Metz met zo’n trambus gaan rijden, met een aantal collega’s van de fractie, en sindsdien zijn wij helemaal verkocht voor dit type bus. Het is een bus met ongeveer dezelfde capaciteit als een tram, maar de helft goedkoper. Alleen dat al was voor ons een belangrijk argument.
We zijn dan ook zeer tevreden dat u vorige week, samen met de mensen van De Lijn, aankondigde dat De Lijn veertien dergelijke trambussen besteld heeft, bij een Vlaamse firma dan nog. Dat is mooi meegenomen. We hebben hier andere, minder goede voorbeelden wat dat betreft. Deze keer is het een mooi voorbeeld, ook wat dat betreft. Die veertien trambussen zullen ingezet worden op het Brabantnet – daar kan ik als Vlaams-Brabander ook alleen maar zeer tevreden mee zijn – op het traject dat uitgetekend is voor de ringtram. Dat is tussen de Heizel en de luchthaven. Dat zou elke dag ongeveer tienduizend chauffeurs van de weg moeten halen. Dat is heel belangrijk. We zijn dus superenthousiast.
Nu is er één adder onder het gras. Die bussen zijn 24 meter lang, en er is nog ergens een of ander KB op basis van de wegcode, het KB voor de technische eisen van voertuigen, een oud KB van 1968, waarvan artikel 32bis, 2.1.3., de maximale lengte van bussen met een vouwbalg bepaalt op 18,75 meter. De Lijn heeft dus bussen besteld, maar de vraag is of die zullen mogen rondrijden tegen het einde van volgend jaar.
Minister Weyts heeft het woord.
Ik deel uw enthousiasme met betrekking tot de trambus, vandaar dat ik ook een beetje verontrust was toen ik uw vraag las. De vraag luidde: “Is De Lijn niet te snel overgegaan tot de aanschaf van trambussen?” Ik dacht: te snel? Ik kan veel kritiek hebben, maar dat men zegt dat ik te snel vooruitga en te snel voor oplossingen zorg op het vlak van mobiliteit, dat is redelijk uitzonderlijk. Complimenten krijg ik wel, maar kritiek in die zin minder.
Ik denk dat die trambus inderdaad een goede oplossing is. Het is een goed alternatief. We plannen daar in de toekomst een tramverbinding, maar we willen sneller gaan door de invoering van een trambus, eenvoudigweg omdat we dan niet moeten wachten tot wanneer we de aanleg hebben gedaan van een bovenleiding, van vaste infrastructuur. Daartegenover hebben we wel het prijsvoordeel en ook nog eens een gelijkaardig comfort dat we kunnen aanbieden. En ook inzake capaciteit kunnen we toch wel wat aanbieden met die trambus. Een lengte van 24 meter en ongeveer 140 plaatsen, dat is vergelijkbaar met een reguliere tram. Qua aanbod zit dat dus wel goed.
Hebben we met de bestelling gewacht op de homologatiediscussie? Neen. Ik heb al medio 2016 een brief geschreven aan collega Bellot met betrekking tot de problematiek van de homologatie. Ik was enigszins behoedzaam, want ik weet dat de collega soms wel een bevoegdheidsdiscussie wil voeren, maar ik was aangenaam verrast door het antwoord. Hij zei dat Vlaanderen in dezen bevoegd is voor de homologatie.
Daarom hebben we zelf in de offerte aan de aanbieders meegegeven dat ze ervoor moeten zorgen dat ze een trambus aanbieden, een gehomologeerde trambus. En wanneer zij dat toestel moeten aanbieden voor homologatie komen zij terecht in een huis van vertrouwen, namelijk bij mij. Onze diensten hebben dan een termijn van twee maanden om ter zake te antwoorden. Die homologatie is dus geregeld. Dat komt in orde.
Momenteel is de keuring gebeurd. Maar we zitten nog in een fabricatieproces. Dat wil concreet zeggen dat de levering is gepland eind 2018. Ondertussen kan ook de homologatie gebeuren. Dat gebeurt bij mijn diensten. Ik denk dat dat op zich geen probleem kan vormen.
Het probleem lijkt dus opgelost. Ik dacht dat dat algemeen reglement op de technische eisen, dat KB, toch nog zou gelden voor de homologatie. Als u zich daar niets van moet aantrekken, lijkt het mij allemaal heel eenvoudig.
Ik heb wel een bijkomende vraag. Die ringtrambus – ik zal hem zo even noemen – zal een klein stukje over het Brusselse grondgebied moeten rijden. Moeten zij dan ook iets doen in die homologatie? Misschien moet u dat dan nog even onderzoeken. Het is maar een vraag. Want ik had dit antwoord niet meteen verwacht, maar ik denk wel meteen: ‘Oei, Brussel heeft dan ook die bevoegdheid om zelf te homologeren.’ Voor die paar honderd meter zullen ze hopelijk niet moeilijk doen. Ik zou het toch nakijken, zodat het allemaal perfect in orde is. Want wij zijn zo enthousiast over die trambus, dat wij echt wel willen dat die eind volgend jaar in proef kan gaan rijden en vanaf 2019 ‘vollen bak’ langs de ring.
Ik ga er natuurlijk van uit dat de Brusselse collega’s en bondgenoten volledig zullen volgen inzake de homologatie.
Ik dank u.
De actuele vraag is afgehandeld.