Verslag plenaire vergadering
Verslag
Mevrouw Brouwers heeft het woord.
Minister, ‘Fantastisch nieuws’. Ik heb het persbericht bij van Toerisme Vlaanderen dat zo begint. Wat was het fantastische nieuws dat we vrijdag te lezen kregen? Er komt een ‘Hi Belgium Pass’. Over dat woord kunnen we allicht discussiëren, maar het is wel om buitenlandse toeristen naar België en in de eerste plaats naar Vlaanderen, te lokken. Dat het in het Engels is, daar kun je over discussiëren, maar daar het gaat nu niet bepaald om.
Het is een zeer interessant all-in-one-weekendticket voor mensen vanuit vijftig luchthavens die op Zaventem landen. Hun luchthaventicket heen en terug zit erin, alsook het volledige treinnet van de NMBS en in twee kunststeden naar keuze een museumpas of een ‘experience and city pass’. Het is dus zeer interessant.
Het viel me wel op dat De Lijn en de MIVB niet meedoen. U bent nochtans bevoegd voor zowel toerisme als De Lijn. Het verwonderde me dan ook dat De Lijn niet meedoet. We vragen al lang in beide commissies, zowel Toerisme als Mobiliteit, om aan zo’n toeristenpas te werken. Er is er nu één en De Lijn doet niet mee.
Stel u voor dat ik een Italiaanse mama ben en mijn dochter zit op Erasmus in de prachtige studentenstad Leuven. Ik heb wat last van het legenestsyndroom, wil die dochter natuurlijk controleren en ik koop me zo’n pas. Ik vertrek vanuit Rome en kom aan in Zaventem. Het is slecht weer, maar geen nood: ik pak de trein. Ik moet zelfs niet buiten komen en sta op een kwartiertje in Leuven. Ik kom aan in dat station en het regent pijpenstelen, maar ik kan mijn pasje niet gebruiken om een bus te nemen tot aan het kot. Ik vind dat een beetje spijtig. U ziet het zo voor u.
Waarom doet De Lijn niet mee?
Minister Weyts heeft het woord.
‘Se non è vero, è ben trovato.’ Tot daar mijn Italiaans. (Gelach)
Voor alle duidelijkheid, dit is een privéinitiatief van Brussels Airways waarbij men rechtstreeks naar de NMBS is gestapt en naar Toerisme Vlaanderen. Toerisme Vlaanderen participeert in die zin dat ze contacten hebben gelegd met de kunststeden en dit promoot via de buitenlandkantoren. Verder is het een zuiver privaat initiatief waarbij men De Lijn niet heeft aangesproken.
Toch is De Lijn onrechtstreeks betrokken. Voor sommige steden, zeker in Antwerpen, is er een voucher waarbij men vanuit het buitenland moet aanduiden welke kunststeden men wil bezoeken. In het geval van Antwerpen bijvoorbeeld zit in die 149 euro niet alleen de gratis toegang tot bepaalde musea, maar ook het gebruik van het openbaar vervoer. Ik weet niet of het gaat om een dagpas of een rittenkaart, maar dat maakt in se ook niet uit. Alleszins is het een all-in-one-pakket. Als de Italiaanse ‘mamma’ dan aankomt in Brussel-Noord kan ze alleszins de trein nemen naar Antwerpen. Of het nu regent of niet, die rijden altijd. Ze kan daar afstappen en gebruikmaken van haar pakketje waarin ook het De Lijn abonnement of de dagpas zit waardoor ze een favoriet museum kan bezoeken. Wat Leuven betreft, ken ik de exacte omstandigheid niet. Voor Antwerpen zit die mogelijkheid erin.
Mevrouw Brouwers heeft het woord.
Dat is dan heel mooi voor de mensen van Antwerpen. Ook de horeca in Antwerpen zal tevreden zijn.
De NMBS heeft het zo geregeld dat je een trein kunt nemen in heel België. Het zou toch goed zijn dat er ook een pas voor een paar dagen voor de bus wordt gegeven zodat men overal de bus op kan, bijvoorbeeld ook aan de kust. Als die mensen van Brugge naar de kust willen, dan moeten ze daar de tram op kunnen. Ik zou u toch willen aanmoedigen om daarover met De Lijn in gesprek te gaan opdat ze alsnog nog zouden kunnen aansluiten, zodat het voor iedereen gelijkwaardig wordt.
Trouwens, niet alleen De Lijn is een goed idee. Ik heb nog een tip: verwerk daar deelfietssystemen in zoals Blue-bike en Villo!. Het is een heel interessant concept. Ik wil Toerisme Vlaanderen en u daarmee feliciteren, maar het loopt nog een beetje op één been, en het zou goed zijn dat het nog wat verder wordt uitgewerkt. Dat kan in de toekomst nog gebeuren.
De heer Keulen heeft het woord.
Een pararegionale zoals De Lijn heeft een eigen raad van bestuur. Zij hebben dus recht op hun autonomie. Dit moet vooral geplaatst worden, minister, in het kader van de aanslagen van vorig jaar op 22 maart. Op de luchthaven poogt/poogde men publicitair te recupereren inzake de aantrekking van toeristen en bezoekers aan ons land. Die aanslagen hebben een negatieve impact gehad op het imago van België. Dat men alleen met de NMBS werkt, is jammer, want dan geraakt men niet in Limburg, en dan mist men de helft van de Vlaamse beschaving.
De heer Landuyt heeft het woord.
Collega’s, ik vraag het woord om twee redenen. Ten eerste, er is hier te veel gesproken over Brussel, Antwerpen en Leuven. Men vergeet de voornaamste doelstelling: dat men in Gent geraakt, en dán in Brugge vooral. We zien op de website dat het enige authentieke ook uit Brugge is: de hoofdstad van onze geschiedenis op wandelafstand. Mijn tweede punt is dus volledig zonder eigenbelang. Eenmaal men aan het station van Brugge is, kan men de geschiedenis van Europa wandelend doorlopen. Dus ik pleit hier niet voor de Brugse situatie. Dit gezegd zijnde, vind ik het bijzonder jammer dat De Lijn deze kans heeft laten liggen om ook op dat vlak promotie te maken.
De heer Sintobin heeft het woord.
Voorzitter, het eerste luik van de tussenkomst van de heer Landuyt kan ik ondersteunen als toekomstig inwoner van de stad Brugge, en ook als lijsttrekker natuurlijk.
Ik ben misschien een van de weinige collega’s, minister, die valt over de campagne ‘Hi Belgium’ en de medewerking die Toerisme Vlaanderen daaraan levert. Ik begrijp wel het opzet natuurlijk van Brussels Airlines, maar ik dacht dat de voornaamste taak van Toerisme Vlaanderen was om Vlaanderen internationaal op de kaart te zetten en niet België. We zeggen altijd dat Vlaanderen niet gekend is in het buitenland en internationaal, maar we doen er ook geen inspanningen voor.
Misschien kunt u straks zeggen hoeveel Toerisme Vlaanderen daar financieel aan bijdraagt. Ik vind persoonlijk dat Toerisme Vlaanderen hiermee afwijkt van zijn kernopdracht.
Minister Weyts heeft het woord.
Die bijdrage van Toerisme Vlaanderen bedraagt 0 euro, mijnheer Sintobin. Er wordt gewoon promotie gemaakt. Ik ben niet de bedenker van de titel ‘Hi Belgium’; Brussels Airlines heeft dat ongetwijfeld … Of het nu een ‘Hi Belgium Pass’ of ‘Bye Belgium Pass’ is, als het maar gaat over het aantrekken van toeristen naar Vlaanderen, en dat lukt aardig.
Als u de kunststeden wilt bekijken: aan Vlaamse kant zitten daar Brussel, Leuven, Mechelen, Antwerpen, Gent en Brugge in. Aan Waalse zijde zijn dat Namen en Luik, denk ik. Dat zijn er twee. Dat is een correcte verhouding, zou ik zeggen. Dat draagt bij tot het aantrekken van toeristen.
Men betreurt aan verschillende zijden dat De Lijn daar niet in mee is gestapt. Men heeft de kunststeden rechtstreeks aangesproken.
Sommige kunststeden hebben er een dagpas van de Lijn en een gratis museumbezoek aan toegevoegd. De kunststeden deden dat. Antwerpen deed dat alleszins. Blijkbaar hebben andere besturen niet de noodzaak gevoeld om dat ook te doen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Brugge en Leuven. Antwerpen deed dat wel. Dat kan op de stapel komen te liggen.
Laat me wel wezen: het is 149 euro voor een vliegticket naar een Europese stad, inclusief een gratis museumbezoek. Antwerpen biedt bovendien gratis openbaar vervoer aan. Dat lijkt me niet te versmaden. Ik heb echter alle begrip voor de steden die hebben besloten om geen aanbod boven op de stapel te leggen, want die ene euro extra, die dan een totaal van 150 euro maakt …
Mevrouw Brouwers heeft het woord.
Dank voor het antwoord, minister. Mijn vraag is ingegeven door wat in een van de kranten stond – dat het jammer is dat De Lijn, de MIVB en TEC niet meedoen. Ik ging er dus van uit dat die nergens meededen. Ik ben zelfs niet 100 procent zeker, misschien heeft Leuven ook wel gezegd: voor een euro kan u een dagje rondrijden met De Lijn. Maar in de kranten stond dat De Lijn niet meedeed, vandaar mijn vraag.
Het initiatief ging dus uit van Brussels Airlines. Het is een privé-initiatief, allicht met de bedoeling om de klap die vorig jaar werd geïncasseerd, op te vangen. Het zou toch niet slecht zijn als u, als minister bevoegd voor het toerisme en de mobiliteit, ook eens aan een overheidsinitiatief op dat vlak zou denken. U zou met alle vliegtuigmaatschappijen en alle openbaarvervoeraanbieders van Vlaanderen en België voor een all-in-one toeristenpas kunnen gaan. Ook iemand die met de hogesnelheidstrein bij ons arriveert, zou zo’n pas moeten kunnen krijgen. Wanneer ik naar Rome vlieg, dan krijg ik een pas waarmee ik vier of vijf dagen lang alle openbaarvervoersmodi kan gebruiken. In Vlaanderen bestaat die mogelijkheid nog niet, en dat is jammer.
De actuele vraag is afgehandeld.