Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Gryffroy heeft het woord.
Ik denk dat we dit debat nog een tijdje zullen voeren, tenzij we ook bereid zijn om cijfers te objectiveren. Om aan te tonen dat de cijfers momenteel zeer moeilijk te objectiveren zijn, heb ik een paar voorbeelden mee van onder meer de ‘fact check’, gebaseerd op cijfers van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG), een paar maanden geleden uitgezonden in De Zevende Dag. Daarin wordt duidelijk vermeld dat bijvoorbeeld de grote industriële intensieve bedrijven beduidend veel meer betalen voor hun elektriciteit en dat gezinnen en kmo’s beduidend minder betalen dan bijvoorbeeld in Duitsland en ongeveer op dezelfde hoogte zitten als in Frankrijk en Engeland.
Als ik naar het recentste rapport van FEBELIEC (Federation of Belgian Industrial Energy Consumers) kijk, zie ik dezelfde tendensen, maar zie ik wel nog altijd verschillen in absolute cijfers. En daarom denk ik ook dat het nodig is, geachte collega’s, om de cijfers te objectiveren. We moeten, zonder concurrentie te voeren tussen een federale regulator en een Vlaamse regulator, duidelijk gaan kijken wat nu exact onze energiepositie is ten overstaan van de buurlanden. Je kunt het flauw vinden of niet, maar als we daar morgen niets aan doen voor de grote energie-intensieve industrie, zullen zij op een bepaald ogenblik hun deuren sluiten.
Daarom is in het regeerakkoord iets opgenomen. Men wil een energienorm opmaken om onszelf te kunnen vergelijken met het buitenland. Voor de kmo’s en de gezinnen is een vergelijking mogelijk via de V-test. Voor de grote industrie is dat nog niet mogelijk.
Minister, kunnen we samen met dit parlement werk maken van deze energienorm, zoals opgenomen in het regeerakkoord?
Minister Turtelboom heeft het woord.
Collega’s, het is absoluut de bedoeling om te werken aan die energienorm. U zegt terecht dat de energie-intensieve bedrijven honderdduizenden mensen tewerkstellen. Ze zijn een heel belangrijke ruggengraat voor de Vlaamse economie. Er staat inderdaad in het regeerakkoord en ook in de beleidsnota dat we zullen werken aan een energienorm om een vergelijking te maken van bedrijven met de buurlanden, van de energie-intensieve bedrijven die in een zeer internationale concurrentiële omgeving werken.
Op dit ogenblik is de dataverzameling door de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) aan de gang en nadien zullen we werk moeten maken van die energienorm. We zullen een benchmark moeten uitvoeren op alle deelcomponenten die er zijn. We zullen een inventaris moeten opstellen van alle maatregelen van alle regeringen die zullen moeten worden vergeleken met de betrokken landen die we hebben gekozen, en daarna zullen we de impact van die maatregelen ook moeten evalueren. Eerst moeten we natuurlijk de data hebben om de noodzakelijke maatregelen te nemen en te kunnen werken aan de energienorm.
Ook het federale parlement is daar intensief mee bezig. Ik zie hier ook voor het Vlaams Parlement een grote rol weggelegd.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik ben blij dat u spreekt over “alle” regeringen. De meesten onder u zullen ook wel het artikel over de NMBS hebben gelezen waarin staat dat de Waalse heffingen worden doorgerekend in alle NMBS-stations. We moeten dus opletten dat we niet enkel een Vlaams verhaal vertellen, maar we moeten ook nagaan wat de federale overheid beslist. Ik vrees dat er op de duur concurrentie zal zijn tussen de federale regulator en de Vlaamse regulator, en dat beide zullen blijven steken in discussies over prijzen: de ene zal die gebruiken als basis om een discussie te voeren en zijn gelijk te halen, de andere zal de andere als basis gebruiken.
Minister, ik zou willen vragen om vanuit Vlaanderen het voortouw te nemen en niet te wachten op wat aan de overkant van de straat gebeurt.
De heer Bothuyne heeft het woord.
Collega’s, het was gisteren een historische dag op de elektriciteitsmarkt. Op de groothandelsmarkt voor elektriciteit werd de laagste prijs ooit genoteerd. Elektriciteit is op de groothandelsmarkt nog nooit zo goedkoop geweest, terwijl hier nog nooit zoveel debatten zijn gevoerd over de kostprijs van energie voor gezinnen en bedrijven.
Dat bewijst dat de prijs, meer dan ooit, bepaald wordt door de overheid, niet alleen door de Vlaamse overheid, maar evenzeer door de federale overheid. Ik ben heel blij met zowel de vraagstelling als het antwoord van de minister: samenwerking is essentieel om de prijs onder controle te houden, objectief te maken zoals de heer Gryffroy zegt. Minister, wij roepen u dan ook op om intensief in overleg te gaan met uw federale collega over het te vormen energiebeleid en eindelijk werk te maken van het Energiepact en zo ook een energienorm in te stellen voor de energie-intensieve industrie, voor die honderdduizenden jobs die we allemaal belangrijk vinden en die we hier willen houden.
Collega’s, we moeten er inderdaad werk van maken. U verwijst naar de zeer lage historische prijzen op de internationale markten. We moeten ook verwijzen naar de energie-efficiëntiedoelstellingen die daarmee kunnen worden gehaald. Vorige week nog hebben we gezegd dat een kmo 1500 euro kan besparen door te veranderen van elektriciteitsleverancier en van gasleverancier. Het is dus ook onze taak ervoor te zorgen dat we op het ideale moment onze energienorm bepalen zodat we de ruggengraat van onze samenleving, onze bedrijven, alle kansen geven om verder te groeien.
Vorige week hebben we gezegd dat we in ons land en onze regio de hoogste tewerkstelling hebben sinds jaren. Dit komt door onze bedrijven en die ruggengraat mogen we niet verloren laten gaan.
Ik sluit me aan bij wat de heer Bothuyne heeft gezegd. De markprijzen liggen momenteel bijzonder laag. Toch ziet de energie-intensieve industrie dat niet, de energie hier kost dubbel zoveel als in de omliggende landen zoals Duitsland. Om in de toekomst subjectieve discussies te vermijden moeten we de zaken objectiveren. Ik wil vragen dat Vlaanderen daarin het voortouw zou nemen en de Vlaamse regulator daarin zijn werk zou laten doen. Daarnaast zijn er flankerende maatregelen zoals structurele maatregelen.
De actuele vraag is afgehandeld.