Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening, Energie en Dierenwelzijn
Verslag
De heer Ceyssens heeft het woord.
Voorzitter, minister, geachte leden, van leefmilieu naar ruimtelijk ordening is nog maar een kleine stap, en binnenkort, als we het beleidsdomein Omgeving hebben, zal het geen stap meer zijn. Er zijn al dikwijls vragen gesteld in de commissies over de noord-zuidverbinding in Limburg. Waarschijnlijk is dat meer gebeurd in de commissie Mobiliteit, maar vandaag gebeurt het hier: ik zou daar nog eens een vraag over willen stellen.
Ik schets heel kort de voorgeschiedenis. In 2008 was er de keuze voor een westelijk omleidingstracé voor de realisatie ervan. Er was een resem onderzoeken, en heel wat voorbereidend werk. In januari 2011 werd een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) principieel vastgesteld door de Vlaamse overheid. Actiecomités hebben die beslissing aangevochten. In het voorjaar van 2013 werd het GRUP vernietigd. De toenmalige ministers Crevits en Muyters hebben dat arrest toen onderzocht. Ze hebben een nieuw plan-MER uitgewerkt, op basis van de bestaande richtlijnen. Op basis van dat herwerkte plan-MER, dat in februari van verleden jaar werd goedgekeurd, is een herwerkt GRUP opgemaakt, dat voorlopig werd vastgesteld op 4 april 2014. Het openbaar onderzoek, dat op 14 augustus werd afgesloten, heeft 27 opmerkingen opgeleverd. Een deel van die opmerkingen waren weliswaar ondertekend door zeer veel indieners. Er zou nog een half jaar zijn om het GRUP definitief vast te stellen.
Ondertussen is dat half jaar bijna voorbij. Minister, vergeef me mijn ongerustheid. Ik hoop dat u die straks wegneemt. Ik begin echter redelijk ongerust te worden, enerzijds omdat die deadline nadert, en anderzijds omdat ik drie weken geleden in deze zaal tijdens de vergadering van de commissie Mobiliteit mocht vernemen dat men voor de realisatie van dit dossier nog op zoek moet gaan naar 71 miljoen euro voor onteigeningen. Vergeef me, maar als Limburger begin ik dus redelijk ongerust te worden over de prioriteit voor dit dossier.
Minister, zijn er bijkomende problemen opgedoken die de definitieve vaststelling van het nieuwe GRUP in de weg staan? Zo ja, welke? Wanneer denkt u de definitieve vaststelling van het nieuwe GRUP op de agenda van de Vlaamse Regering te kunnen zetten? Immers, zoals gezegd, die einddatum is niet ver meer.
De heer Ronse heeft het woord.
Voorzitter, minister, geachte leden, net als sommige collega’s in onze fractie is enige profileringsdrang ook mij niet vreemd. Daarom durf ik als West-Vlaming zelfs het woord te nemen over een Limburgs dossier. De reden is dat nogal wat Limburgse collega’s nu in een andere commissievergadering aan het discussiëren zijn over het Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat (SALK).
Het is zeer goed dat het GRUP er snel komt, dat men voortbouwt op wat op 4 april voorlopig werd vastgelegd. Mijnheer Ceyssens, ik kan u ook geruststellen: minister Weyts heeft ook in extra middelen uit het Financieringsfonds voor Schuldafbouw en Eenmalige Investeringsuitgaven (FFEU) voorzien om extra te investeren in die onteigeningen. Minister Turtelboom heeft dat trouwens ook bevestigd bij een van de vragen om uitleg van mevrouw Lieten. Voor ons is het zeer belangrijk om in de voorschriften van het GRUP ook rekening te houden met het behoud van fietsverbindingen, de kwaliteitsvolle inrichting van weg en aanhorigheden en de ontsluiting en afstemming van verkeersstromen met polen in de omgeving, zoals het industrieterrein Europark.
Los van het hele dossier van het GRUP voor de noord-zuidverbinding moet er ook werk worden gemaakt van de effectieve realisatie van de groenverbinding tussen het militair domein van Leopoldsburg en dat van Helchteren-Meeuwen.
Ook met de voorlopige vaststelling van het GRUP besliste de Vlaamse Regering op 4 april 2014 om daar een planproces voor op te starten. Wij hopen dat we niet in de oude manier van werken zullen vervallen, namelijk eerst een GRUP-planschade en -kapitaalschade, en daarna de realisatie. Op dat vlak is het belangrijk dat de tools waarin het decreet Landinrichting voorziet, ook worden gebruikt. Vandaar de vraag om in dit dossier ook een geïntegreerde aanpak toe te passen. Wij hebben er alle vertrouwen in dat u op heel korte termijn met een perfect uitgewerkt GRUP-voorstel naar de Vlaamse Regering zult gaan om dat te laten goedkeuren.
Mevrouw Peeters heeft het woord.
Mijnheer Ronse, ik neem er bij dezen akte van dat u profileringsdrang hebt voor de Limburgse dossiers. Alvast dank daarvoor namens de provincie Limburg dat u dit aandachtig mee wilt opvolgen.
Ik wil de bezorgdheid die de heer Ceyssens hier heeft geuit, zeker bijtreden. Er werd initieel altijd aangekondigd dat we de definitieve aanvaarding van het GRUP tegen eind 2014 mochten verwachten. De eerste maand van 2015 is bijna voorbij en de tijdspanne wordt steeds korter. Iedereen weet dat het dossier voor Limburg heel belangrijk is. We kijken met veel verwachting uit naar de komst van dat GRUP. Niet alleen de commissieleden maar ook de lokale besturen in de onmiddellijke omgeving blijven voorlopig op hun honger. Zij weten dat de termijn om bezwaren in te dienen voorbij is: die is geëindigd half augustus.
Er zijn een aantal bezwaren. Zo heeft de Limburgse Milieukoepel expliciet gezegd dat GRUP zonder meer te zullen aanvechten. Dat lijkt me alleszins voorbarig. Toch wil ik graag van u, minister, een definitieve stand van zaken ontvangen. Wanneer mogen we dat GRUP verwachten? Hebt u intussen al overleg gehad met de Limburgse Milieukoepel over hun uitlatingen ruim een maand geleden in de Limburgse pers?
De heer Beenders heeft het woord.
Ik wil graag iets verder gaan dan de timing van het GRUP. Ik hoop dat de regering daar inderdaad in februari over zal beslissen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat de problematiek van de noord-zuidverbinding daarmee is opgelost. Daarmee is een stap gezet waarmee we vermoedelijk opnieuw in een procedure terechtkomen als we de uitspraken van een aantal mensen mogen geloven.
Minister, wanneer u naar de regering gaat met dat GRUP, wilt u dan ook minister Weyts erop wijzen dat we niet zullen wachten met de aanleg van de noord-zuidverbinding en nog vijf of zes jaren in de problemen zullen blijven zitten? We willen dat de tijdelijke maatregelen die ook in het SALK zijn opgesomd, worden uitgevoerd en dat daarvoor in de nodige middelen wordt voorzien. Het gaat over vier tijdelijke maatregelen die we nu al kunnen uitvoeren en die ervoor kunnen zorgen dat de problematiek van de noord-zuidverbinding sneller kan worden opgelost dan wanneer we moeten wachten op de uitvoering van het GRUP.
Ik wil die vier punten opsommen, al weet ik dat het vooral een materie is van de commissie Openbare Werken. Een van de punten is dat er een tijdelijke fietsbrug over de Grote Baan ter hoogte van het oude spoor aan de kmo-zone moet komen. Verder moet de flessenhals ten opzichte van de lichten in Helchteren over een bepaalde afstand op twee rijstroken worden gebracht vanuit het noorden naar het zuiden. Er moet ook een rotonde komen ter ontsluiting van het Europark op Herebaan-Oost. Dat is een gemeenteweg, maar daarvoor zouden middelen worden uitgetrokken via het SALK. Tot slot moet er een rotonde komen ter hoogte van de Meerstraat met een tijdelijk viaduct over de noord-zuidverbinding. Deze tijdelijke maatregelen worden geraamd op 10 miljoen euro en zouden de provincie, de ontsluiting en de industrie ongelofelijk helpen.
Minister Schauvliege heeft het woord.
Wat het GRUP noord-zuidverbinding in Limburg betreft, heb ik goed nieuws. Het is de bedoeling om dat vrijdag op de agenda van de Vlaamse Regering te agenderen. Er zijn geen problemen die een regeringsbeslissing in de weg zouden staan. Het is natuurlijk wel zo dat een aantal groepen openlijk in de pers hebben gezegd dat ze sowieso tegen dat GRUP in beroep zullen gaan. Het is dan ook belangrijk na te gaan hoe we zullen antwoorden op die bezwaren.
Het onderzoek is afgerond in augustus. Oorspronkelijk was het inderdaad de ambitie om daar in december mee naar de Vlaamse Regering te gaan, maar doordat wij een aantal bezwaren en antwoorden goed wilden onderbouwen, heeft dat wat meer tijd gevraagd.
Er is een heel goede samenwerking geweest tussen Openbare Werken, Mobiliteit en Ruimte Vlaanderen. Dat GRUP is samen met die diensten voorbereid. Ik stel ook vast dat het grootste deel van de bezwaren die zijn ingediend, niet over het GRUP gaan. Er waren heel wat opmerkingen over het plan-MER, het voortraject, het natraject, technische uitwerking, financiering enzovoort. We hebben daar allemaal rekening mee gehouden.
Er is me gevraagd of er al specifiek overleg is geweest met de Limburgse Milieukoepel. Vanuit mijn bevoegdheid Natuur heb ik vaak contact met de Limburgse Milieukoepel en met een aantal organisaties die daaronder vallen en die trouwens ook kunnen rekenen op heel wat financiële ondersteuning vanuit de Vlaamse overheid. Ik heb nog geen overleg gehad over hun uitlatingen en bezwaren over dit dossier. Wanneer in een dossier bezwaren worden ingediend in een openbaar onderzoek, dan moeten die correct worden behandeld. Het is ook belangrijk dat we geen procedurefouten maken door een of andere stap te zetten.
Laat ons nu eerst de heel belangrijke procedurele stap zetten waarmee dit dossier vrijdag terug naar de Vlaamse Regering gaat. Laten we het eerst goed uitwerken, dan kunnen we vooruit. De vragen die betrekking hebben op openbare werken en de financiering, behoren natuurlijk ook tot de collectieve verantwoordelijkheid van de Vlaamse Regering. U weet dat voor ons de noord-zuidverbinding belangrijk is. Daarvan zijn we in de Vlaamse Regering overtuigd. Als er nog vragen zijn, zullen we bekijken hoe we ermee verder gaan.
Ik veronderstel, voorzitter, dat ik hier niet op de specifieke vragen en opmerkingen inzake openbare werken moet antwoorden, maar dat ik me mag beperken tot het ruimtelijk uitvoeringsplan. We kijken hoopvol uit naar vrijdag, naar de Vlaamse Regering.
De heer Ceyssens heeft het woord.
Voorzitter, minister, soms wordt een parlementslid ook eens blij van een antwoord op een vraag. Zo ongerust als ik daarnet werd, zo blij ik hiervan word. Alleszins is er nu een duidelijke datum afgesproken.
Ik merk hier ook een grote eensgezindheid op. Ik meen dat het de eerste keer is, mijnheer Ronse, dat een West-Vlaams parlementslid zich uitspreekt over een Limburgs dossier. Ik ben er heel blij mee. Als u mij dat op voorhand had laten weten, dan had ik de vraag zelfs op muziek willen zetten … (Gelach)
Ik denk dat hiermee de steun van N-VA-Limburg heel duidelijk en ondubbelzinnig is in dit dossier.
Minister, nu ik de eensgezindheid hier opmerk, kan de agendering op de ministerraad vrijdag slechts een formaliteit zijn. Het wordt inderdaad hoog tijd om de volgende stappen te zetten. Ook inzake de tijdelijke maatregelen, mijnheer Beenders, maar dat is de bevoegdheid van iemand anders. We zullen te gepasten tijde herinneren aan de afspraken die gemaakt zijn: dat er dit jaar met de werken gestart zou worden.
De heer Ronse heeft het woord.
Eerst wil ik de heer Ceyssens mijn felicitaties overmaken. Met zijn twee vragen om uitleg vandaag, heeft hij aangetoond dat hij een fantastisch gevoel heeft voor de juiste timing.
Uiteraard zal steun aan goed uitgewerkte dossiers vanuit de N-VA altijd gegarandeerd worden. Ik ga ervan uit, mijnheer Ceyssens, dat goede West-Vlaamse dossiers ook door u zullen worden gesteund.
Mijnheer Beenders, ook u kan ik voor een stuk geruststellen. Minister Weyts heeft via het SALK in een aantal middelen laten voorzien voor de tijdelijke situatie van de verkeersdoorstroming.
Minister, ik heb nog een openstaande vraag. Ze staat hier wat los van het hele GRUP-verhaal, maar is wel principieel en belangrijk voor onze ruimtelijke planning. Wanneer er bijvoorbeeld een procesnota wordt opgemaakt voor een apart RUP, zoals deze natuurcorridor, is het belangrijk om op een heel geïntegreerde manier te werken en niet: kleuren en daarna de ontwikkeling afwachten. Of het nu natuur, landbouw of industrie is, het is belangrijk om in grendels te voorzien om de ontwikkeling effectief te garanderen. Zo niet is het hele bestemmingsverhaal niet alleen een nodeloze kost in tijd en inspanning, maar ook een nodeloze kost in planbaten of planschade die moeten worden vergoed. Los van het hele noord-zuidverhaal, heb ik dus de algemene Vlaamse bekommernis om daarmee rekening te houden.
Mevrouw Peeters heeft het woord.
Voorzitter, minister, ik dank u voor het antwoord. We kijken ook uit naar wat vrijdag de definitieve beslissing zal zijn. Ik hoop alleszins dat u de bezwaren, zeker van degenen die zich in het verleden al negatief hebben uitgelaten, namelijk de natuurverenigingen en de Limburgse Milieukoepel, op een afdoende manier kunt weerleggen. Ik hoop, en ik wil u bij dezen al veel succes toewensen, dat ook het toekomstig overleg met die gesubsidieerde verenigingen tot een goed einde zal komen en we eindelijk een definitief zicht krijgen op de effectieve realisatie van de noord-zuidverbinding. Dat is uiteindelijk waarop we allemaal zitten te wachten.
De heer Beenders heeft het woord.
Voorzitter, we moeten toch een beetje voorzichtig zijn. We hebben al veel momenten van euforie gehad als het over de noord-zuidverbinding ging. Regelmatig dachten we dat we er waren, maar uiteindelijk loopt het dossier al acht jaar. Als vrijdag hopelijk het GRUP in de ministerraad wordt goedgekeurd, zal het nog vijf, zes, zeven jaar duren voor we op het terrein resultaten zien.
Ik weet, minister, dat u niet bevoegd bent voor openbare werken en mobiliteit. Ik ben blij dat de heer Ronse namens de N-VA nogmaals heeft bevestigd dat minister Weyts hier werk van wil maken. Ik wil absoluut de nadruk leggen op: timing, timing, timing! We mogen echt geen vijf of zes jaar meer verliezen zonder dat er iets gebeurt. De tijdelijke maatregelen in het SALK staan al een aantal jaar op papier, maar we stellen vast dat ook daar weer vertraging op zit.
Laat ons nu, inderdaad over de partijen heen, voortwerken. Een belangrijke conclusie van vandaag is dat we het er allemaal over eens zijn dat er iets moet gebeuren. Als we opnieuw in een procedure terechtkomen voor dit GRUP, laten we dan allemaal schouder aan schouder staan om de tijdelijke maatregelen versneld uit te voeren zodat de ontsluiting van Limburg, maar ook van de industrie in die omgeving, gegarandeerd is voor de toekomst. Ik wil dit blijven benadrukken. Laten we alstublieft de dossiers niet doorschuiven naar andere ministers, maar laten we allemaal samen het een koppelen aan het ander en het noord-zuidprobleem in Limburg voor eens en voor altijd oplossen.
Minister Schauvliege heeft het woord.
Als Oost-Vlaming begin ik me zorgen te maken over de alliantie die ontstaat tussen West-Vlaanderen en Limburg …
Het is inderdaad zo dat we ervoor moeten zorgen dat er op het terrein kan worden gewerkt. Het is daarom belangrijk dat we vrijdag die stap zetten. Ik ben het ook eens met de vraag en de oproep om zo geïntegreerd mogelijk te werken.
In dit dossier waren er natuurlijk al een aantal stappen gezet. We kunnen er dan ook niet in een-twee-drie voor zorgen dat alles plotseling zomaar geïntegreerd is, maar waar het mogelijk is, is het zeker de bedoeling om dit mee te nemen.
Ook binnen de Vlaamse Regering is iedereen er volgens mij van overtuigd dat dit dossier heel belangrijk is. Dat blijkt ook uit het regeerakkoord. Iedereen zal er vanuit zijn bevoegdheden keihard aan voortwerken.
De vraag om uitleg is afgehandeld.