Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Keulen heeft het woord.
Er zijn van die vaste waarden in de commissie, Spartacus is daar een van. Op donderdag 22 maart raakte bekend dat de Vlaamse minister van Omgeving, Zuhal Demir, een omgevingsvergunning heeft afgeleverd voor de herinrichting van de Universiteitslaan, de N702, tussen Diepenbeek en Genk, in het kader van de geplande trambusverbinding tussen Hasselt en Genk. Hiermee zal er dan een trambusbedding komen op de N702 tussen Diepenbeek en Genk, waardoor er tijdswinst geboekt kan worden op het traject, wat cruciaal is in de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer. Snelheid, tempo, doorstroming zijn daarin beslissende factoren.
Na zo veel jaren stilstand mag het vooruit gaan, vooral omdat de zeventien elektrische trambussen dit jaar geleverd worden en in 2024 beginnen te rijden. Het klinkt als een cliché, maar het is inderdaad groener om het openbaar vervoer te gebruiken dan de eigen wagen. Ook worden er – dat is een surplus minister – nog eens 109 extra bomen aangeplant in de middenberm.
De meest recente plannen gaven als richtdatum 2025 voor de meer ingrijpende maatregelen, zoals de doortochten in Genk, Maasmechelen en de grote ring in Hasselt.
Hierover had ik de volgende vragen voor u.
Nu de vergunning rond is, kan waarschijnlijk de schop in de grond. Hoe ziet de planning van de herinrichting van de N702 eruit? Gaat deze klaar zijn tegen het moment dat de elektrische trambussen beginnen te rijden?
Na meer dan twintig jaar spreken en discussiëren over Spartacus komt er eindelijk beweging in de zaak. Daar zijn we u heel erkentelijk voor, minister. Maar de meer ingrijpende maatregelen moeten nog een traject doorlopen. Hoe ver staat dit en wat is op dat vlak de meest recente planning?
Is er al meer duidelijkheid gekomen in de discussies die er zijn met onze Nederlandse partners in dit verhaal?
Minister Peeters heeft het woord.
Inderdaad, mijnheer Keulen, het blijft ons, zeker in Limburg, aanbelangen. Het is goed dat we daar regelmatig vragen over krijgen. U weet dat we voor die Spartacus lijn 2 een fase 1 en een fase 2 hadden vooropgesteld. In de uitrol van fase 1 hebben we nu een vergunning voor de herinrichting van de N702, de Universiteitslaan. Daar zal de aannemer starten met de uitvoering van de werken na het zomerbouwverlof. De werken zullen ongeveer een zevental maanden in beslag nemen, wat betekent dat de werken klaar zullen zijn in het voorjaar van 2024. U weet dat inmiddels ook de HOV-bussen (hoogwaardig openbaar vervoer) besteld zijn. We hopen dat in die periode, begin 2024, die bussen geleverd kunnen worden, en ook op die vrije HOV-bedding kunnen rijden.
Na meer dan twintig jaar spreken we inderdaad van beweging in deze zaak. Voor de verdere trajecten – de Grote Ring in Hasselt, de doortocht in Genk en in Maasmechelen, kortom het hele tracé van Spartacus lijn 2 – zijn de startnota’s volop in opmaak en zullen ze in het najaar 2023 voorgelegd worden aan de lokale besturen die er hun zeggenschap over zullen hebben. De bedoeling is dat de startnota’s worden omgevormd tot projectnota’s die in 2024 kunnen worden goedgekeurd. De complexere segmenten zijn vervat in fase 2. Die zullen dus in een latere fase worden aangepakt. Het is vergelijkbaar met het hoogwaardig openbaar vervoer op het Brabantnet, ook daar hebben we de quick wins genomen die we al kunnen uitvoeren om dat hoogwaardige openbaar vervoer reeds te laten rijden, om dat sneller te doen. De moeilijke segmenten doen we later, maar alleszins kan het hoogwaardig openbaar vervoer al operationeel worden, en dat is heel belangrijk.
Ik had gehoopt dat ik op uw laatste vraag meer nieuws kon geven. In maart is er nog overleg geweest tussen onze raadsman en de Nederlandse partners. Er was ook nog een overleg gepland op 31 maart 2023, maar dat is van Nederlandse zijde geannuleerd. Ik vermoed dat de verkiezingen daar voor een stuk mee te maken hebben. Alleszins is er op dit ogenblik nog geen consensus over het verdere verloop van Spartacus lijn 1 of het dispuut met de Nederlandse collega's. We blijven alleszins ‘on speaking terms’.
De heer Keulen heeft het woord.
Ik ben tevreden met de feitelijke informatie. Ik denk dat we vooral het Nederlandse vuur opnieuw moeten oppoken. De Nederlandse provincies zijn opnieuw verkozen, dus ook in Nederlands Limburg met de nieuwe bestendige deputatie. Ik denk dat u moet zorgen dat het daar niet stil valt, laat dat duidelijk zijn.
De vraag om uitleg is afgehandeld.