Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Op 1 januari 2016 werd het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid een volwaardige beleidsafdeling binnen het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW). Het persbericht schreef toen: “De nieuwe afdeling die de beleidsinitiatieven om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen, moet coördineren en de uitvoering ervan opvolgen, krijgt zo een meer zichtbare plaats binnen het departement en kadert binnen een ruimere reorganisatie. Met de oprichting van een volwaardige afdeling voor verkeersveiligheid toont Vlaanderen dat het haar menens is om het aantal verkeersslachtoffers te doen dalen.”
U liet de werking doorlichten en die was niet goed. In het Verkeersveiligheidplan Vlaanderen 2021-2025, gepubliceerd in juli 2021, klonk het vervolgens: “Deze nieuwe structuur, die in de plaats komt van het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid (VHV), wordt voorgesteld als de Alliantie Veilig Onderweg met als missie het aantal dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers in Vlaanderen zo snel mogelijk te herleiden tot nul.”
Wanneer we op vandaag kijken naar de website van het Huis zien we dat er staat “It Works!”, en niets meer. Over de werking van de Alliantie Veilig Onderweg vinden we ook nauwelijks informatie. Het enige uitgebreide artikel vond ik in de Mobiliteitsbrief van het departement, met een logo en enkele persberichten.
Bij de lancering van het Verkeersveiligheidsplan en de Alliantie Veilig Onderweg stond in het toen gepubliceerde persbericht: “Om ze te realiseren is een goede samenwerking met alle partners binnen de Alliantie Veilig Onderweg onontbeerlijk.” Bij de publicatie van de semestriële voortgangsrapportering Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021-2025 uit februari 2022 vond ik geen verwijzing naar de Alliantie.
Minister, wat doet het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid vandaag nog?
Hoe verloopt de werking van de opvolger Alliantie Veilig Onderweg en de samenwerking tussen de partners?
Bent u tevreden over deze werking?
Waarom is deze Alliantie niet zichtbaar?
Minister Peeters heeft het woord.
Het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid, het huis met zijn vier werkkamers met gesloten deuren, zoals we het destijds observeerden – educatie, infrastructuur, evaluatie en handhaving – bestaat niet meer, noch als overkoepelende structuur, noch als aparte afdeling binnen het Departement MOW.
Het team verkeersveiligheidsbeleid dat dat huis bemande werd toegevoegd aan de afdeling Beleid zodat er veel meer synergie tussen de diverse beleidsaspecten kon worden opgezet. De overkoepelende governance werd vervangen door een nieuwe structuur, en die werd ook opgenomen in ons verkeersveiligheidsplan, dat vorig jaar in de zomer werd goedgekeurd, en dat werd voorgesteld als Alliantie Veilig Onderweg.
Hoe verloopt die Alliantie Veilig Onderweg, of die interne samenwerking? Alle leden van de diverse werkkamers van het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid van het verleden werd gevraagd om feedback te geven, om input te leveren, om zeker die kennis en expertise niet verloren te laten gaan. Tijdens die consultatieronde hebben alle partners zich ook geëngageerd om verder te blijven werken voor specifieke maatregelen en specifieke beleidsitems. In de eindredactie van het Verkeersveiligheidsplan werd dan in nauw overleg met de verkeersveiligheidsexperts en de mobiliteitsdeskundigen gewerkt aan een nieuwe governance, en dat is dan de Taskforce Verkeersveiligheid.
Binnen die Taskforce Verkeersveiligheid is er zeer veel structureel overleg over tal van items, ook met heel wat andere stakeholders. Zo hebben we binnen die Taskforce Verkeersveiligheid ons regulier overleg. Dat gebeurt om de twee à drie maanden. Ik heb de voorbije week nog samengezeten, en binnen twee à drie weken zitten we opnieuw samen. We bespreken daar tal van dingen, onder andere het afwegingskader rond de zone 30 en de veilige oversteekplaatsen. Die elementen bespreken we daar allemaal met die experts.
Daarnaast hebben we onze verkeersveiligheidstafels met de lokale besturen en de politiezones, waarbij we op de laatste verkeersveiligheidstafels een analyse maakten van de meest recente verkeersveiligheidscijfers, en een diepteonderzoek deden.
Verder houden we nog een afstemming met de ruime groep van belanghebbenden uit het middenveld. Dat gebeurde onder andere in oktober 2021. Ook met hen gaan we in detail door alle maatregelen rond het Verkeersveiligheidsplan, dit met het oog op de opmaak van het actiejaarprogramma. Daarnaast is er ook de voorbereiding van de Staten-Generaal Verkeersveiligheid.
We hebben zelf ook een actieve deelname aan de Interministeriële Conferentie Mobiliteit, en er is ook nog het maandelijkse overleg tussen mijn kabinet en het team verkeersveiligheid binnen het beleid van MOW.
Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog nauw overleg met zowel de Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA) als de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV). Hetzelfde geldt voor de vervoerregioraden. Op het terrein, qua infrastructuur, hebben we ook nog onze provinciale commissies verkeersveiligheid, die zich mee buigen over de infrastructurele aanpak.
Er is kortom nog altijd een zeer nauw en zeer intens overleg met alle mogelijke stakeholders. Maar dat zit niet geprangd in dat voormalige huis, zoals dat geprojecteerd werd op de website van het Departement MOW. Ik kan u wel meegeven dat ik en alle andere partners heel tevreden zijn over die nieuwe governancestructuur en die interactie die we hebben met heel veel mogelijke partners.
Die alliantie is niet als dusdanig zichtbaar. U ziet dus niet meer dat huis met die vier kamers en met die baseline op de website van MOW maar ik denk dat het vooral veel belangrijker is dat die output wordt geleverd en dat intens wordt samengewerkt met al die mogelijke stakeholders. We hebben dat specifiek gedaan in navolging van het verslag van de Inspectie van Financiën. Uit de doorlichting die we hadden gevraagd van het hele verkeersveiligheidsbeleid bleek dat er nog te veel versnippering was en dat er heel vaak in hokjes werd gedacht terwijl net dat grensoverschrijdende, die interactie tussen al die verschillende beleidsdomeinen van doorslaggevend belang is. Ik ben alleszins zeer tevreden over de huidige governancestructuur en de intense samenwerking die we daar met alle partners hebben.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw uitgebreid antwoord, ik ben er heel tevreden mee. Ik ben op mijn iPad aan het bekijken of er ook een website bestaat over die taskforce veiligheid maar ik ben niet zo sterk in het snel opzoeken van websites. Ik zal dat zeker eens bekijken. Ik heb geen verdere vragen meer.
Ik heb nog een persoonlijke bedenking. Ik vind dat er heel veel instanties bezig zijn met verkeersveiligheid. Uiteraard is dat voor iedereen een absolute topprioriteit. Alleen al in onze steden en gemeenten is daar enorm veel kennis, expertise en ervaring over aanwezig maar het is soms moeilijk om door de bomen het bos te zien. Al die instanties publiceren graag hun cijfers en bevindingen en wij vliegen daar dan op als vliegen op een pot honing om daar dan vragen over stellen. Het gaat echter over heel veel informatie naast elkaar waarbij er soms ook overlap is.
Dat is echter een hoogstpersoonlijke bedenking over een thema dat iedereen uitermate belangrijk vindt. Dat is inderdaad het geval, maar wat ik nu heb uitgesproken, is toch ook iets wat velen met mij zullen delen, met name dat we op dat vlak een heel groot aanbod hebben gekregen. Wij betalen dat allemaal. Wanneer mensen dat op eigen kosten doen, is dat natuurlijk allemaal goed, maar als we alles in rekening zouden brengen wat rond dit thema gebeurt, ook op het lokale niveau, dan zouden we heel veel overlap vaststellen.
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Fournier we hebben niet zozeer een website rond die governancestructuur omdat dat juist binnen het beleidsdomeinen MOW zelf valt, onder alles wat met verkeersveiligheid te maken heeft. We hebben wel een website rond het verkeersveiligheidsplan als dusdanig. Dat vindt u onder MOW. Daar ziet u ook het actieprogramma en de verschillende stappen die verder worden doorlopen.
Mijnheer Keulen, die overlap is er wel. We zitten enerzijds met de federale politie en met VIAS Institute die telkens opnieuw met cijfers naar buiten komen. Daarnaast hebben we de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, de lokale partners, het Agentschap Wegen en Verkeer. (Opmerkingen van Marino Keulen)
Er is inderdaad heel veel overlap maar het feit dat ze allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben, namelijk het faciliteren van de verkeersveiligheid en het zorgen voor een kentering in de slechte veiligheidsstatistieken, is op zich wel een belangrijk verhaal. Wanneer we echter kijken naar wie waar mee bezig is, zou het soms beter zijn om weloverwogen te bekijken of daar niet opnieuw een grote koepel van gemaakt kan worden om dan van daaruit te vertrekken. Er zijn heel veel instanties. Dat is ook de reden waarom wij destijds die audit hebben besteld over de versnippering van het landschap. Dat brengt echter niet altijd alle neuzen in dezelfde richting.
De vraag om uitleg is afgehandeld.