Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Verheyden heeft het woord.
Collega’s, minister, de Antwerpse haven wil bij renovatie alle wegen standaard uitrusten met het zogenaamde asfalt van de toekomst. Nadat een proefproject dat enkele jaren geleden begon, positief werd geëvalueerd, nam het Antwerpse Havenbedrijf die beslissing. Het opzet van het proefproject bestond erin om het gebruik van duurzame asfaltsoorten in de haven te testen.
Reeds drie jaar geleden, in de zomer van 2019, werd een samenwerking voor het betreffende proefproject opgezet tussen Port of Antwerp, de Universiteit Antwerpen en wegenwerker Colas. Men begon met korte stukken van 75 meter ter hoogte van het Bevrijdingsdok op Rechteroever. Bij 'slim asfalt' zijn er vakken voorzien met sensoren die elke vervorming in het wegdek monitoren. De wegbedekking is ook beter bestand tegen extreme belasting door havenverkeer.
De evaluatie van het project toont volgens het Havenbedrijf duidelijk aan dat het ontwikkelde asfalt aan alle vooropgestelde eisen voldoet. Bij alle renovatieprojecten in de toekomst zullen die eisen nu opgelegd worden. Het project is daarmee echter niet ten einde. De komende jaren zal er een analyse in de diepte van de asfaltmengsels lopen. Daarmee wil men de verdere ontwikkeling, verbetering en verduurzaming van het mengsel dat tot stand is gekomen tijdens dit project, verderzetten.
Ik heb een aantal vragen voor u in verband met dit project.
Bent u op de hoogte van de resultaten van het proefproject in de haven?
Ziet u in het gebruik van het ‘asfalt van de toekomst’ ook een toekomst weggelegd voor de aanwending ervan bij wegenwerken buiten de haven, met andere woorden bij de aanleg of renovatie van gewest- en snelwegen in Vlaanderen? Zo ja, zal dit asfalt op al dan niet korte termijn gebruikt worden bij de wegenwerken door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV)? Zo neen, waarom niet?
Het asfalt in de haven dient aan extreme belasting door havenverkeer te voldoen. Bent u van plan om de kwaliteitseisen van het asfalt voor renovatie en aanleg van wegen door AWV af te stemmen op de kwaliteitseisen van het Havenbedrijf Antwerpen? Ook de Vlaamse gewest- en autosnelwegen krijgen immers te maken met extreme belasting door transportverkeer.
Minister Peeters heeft het woord.
Bedankt, mijnheer Verheyden, voor uw vragen. Onze administratie, de afdeling Wegenbouwkunde bij het Agentschap Wegen en Verkeer, is betrokken bij dit onderzoeksproject en naar aanleiding van uw vraag, hebben wij inmiddels ook de rapporten gekregen van dat onderzoeksproject. Dus wat dat betreft, wil ik u zeker al danken.
De asfaltmengsels die in dit onderzoeksproject ontwikkeld werden, zijn variaties op de reeds bestaande asfaltmengsels die in het standaardbestek 250 voor de wegenbouw zijn voorgeschreven. De wijzigingen hebben vooral betrekking op het gebruikte bindmiddel. Bij de volgende herziening van het standaardbestek, zo zegt mijn administratie mij, zal zeker gekeken worden of men deze mengsels daarin kan opnemen. Eenmaal ze daarin zijn opgenomen, kunnen ze gecertificeerd en geregistreerd worden, en kunnen ze ook voorgeschreven worden. Men adviseert dan vooral voor toepassingen op autosnelwegen. Men zegt mij ook dat ze iets minder geschikt zijn voor andere gewestwegen, omdat de kosten hoger liggen. U verwijst zelf naar het havengebied, waar er een zwaardere belasting van de wegen is. Als men de kosten afweegt ten opzichte van de baten, zijn de asfaltmengsels minder geschikt voor gewestwegen, toch niet daar waar er geen zwaar vervoer op zit. Ze zouden eerder interessant zijn voor autosnelwegen.
Wat betreft de kwaliteitseisen: die hebben opnieuw te maken met dat asfaltmengsel zelf, en niet zozeer met de keuringen die achteraf uitgevoerd worden. Wat dat betreft hoeft er verder niets meer afgestemd te worden. Zodra het standaardbestek 250 aangepast wordt, kan dit meegenomen worden. Ik denk dat we, wat dat betreft, dus ook weer een stapje vooruit kunnen gaan.
De heer Verheyden heeft het woord.
Bedankt, minister, voor uw antwoord. Ik ben alvast tevreden met het feit dat er in dit onderzoeksproject is meegegaan, dat de resultaten nu ook bekend zijn en dat ze ook zullen worden opgenomen in eventuele toekomstige werken. Onze wegen, en vooral dan onze snelwegen, hebben immers inderdaad te lijden onder zwaar verkeer. We zijn tenslotte een transitland. Het is goed dat de kwaliteit van onze wegen gevoelig zal verbeteren door dit project en de resultaten die eruit naar voren gekomen zijn. Ik kan dit alleen maar toejuichen, en ik denk dat de collega’s allemaal op dezelfde golflengte zitten. Ik heb geen bijkomende vragen meer.
De vraag om uitleg is afgehandeld.