Verslag vergadering Commissie voor Buitenlands Beleid, Europese Aangelegenheden, Internationale Samenwerking en Toerisme
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Van den Brande heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega's, streven naar het behoud van biodiversiteit is een levensbelangrijke duurzame investering in de toekomst. Diverse ecosystemen spelen een essentiële rol in ons bestaan, onze gezondheid, voedselvoorziening en grondstoffen. Biodiversiteit zorgt ook voor diensten zoals het zuiveren van water en lucht, verkoeling van het klimaat, vruchtbare grond en het binnen de perken houden van plagen, ziektes en overstromingen.
Vanaf 1 januari tot en met 31 augustus 2022 loopt de biodiversiteitscampagne van onder andere Green Key en Blue Flag. Het is een mooi initiatief van Green Key om ook de toeristische sector attent te maken op dit belang.
De campagne ging in januari van start met een biodiversiteitsquiz en biodiversiteitscursussen. Tot juli worden best practices verzameld van Green Key-houders. In maart en april worden webinars met experten georganiseerd en vanaf mei staat er een fotowedstrijd op het programma onder de naam #spottingnature.
Tijdens de uitreiking van dertien nieuwe Green Key-labels eind januari, zei themamanager en directielid van Toerisme Vlaanderen, Vincent Nijs: “Vlaanderen zette al mooie stappen op het vlak van duurzaamheid, maar kent ook nog verschillende uitdagingen. Daarom maakt Toerisme Vlaanderen werk van een ambitieuze visie en wil het op een structurele manier meewerken aan een duurzame en florerende bestemming door in de toekomst de sector nog veel beter te ondersteunen. Daarom willen we initiatieven zoals de Green Key aanmoedigen en ook verder implementeren in ons beleid.”
Minister, op welke manier werken Toerisme Vlaanderen en GoodPlanet samen om deze campagne ook bij Vlaamse logieshouders onder de aandacht te brengen?
Worden er extra initiatieven genomen door Toerisme Vlaanderen om deze campagne nog te verrijken?
Welke communicatiekanalen worden ingezet vanuit Toerisme Vlaanderen om deze campagne te ondersteunen?
Minister Demir heeft het woord.
Collega’s, in januari werd een quiz georganiseerd voor de nationale operators, de organisaties die Green Key coördineren. In Vlaanderen is dit GoodPlanet Belgium.
Het volgende onderdeel, een ‘best practice’-wedstrijd, zal gericht zijn naar de uitbaters. Deze wedstrijd is internationaal nog niet gelanceerd, ook de bijbehorende biodiversiteitslessen zijn nog niet beschikbaar.
Zodra GoodPlanet Belgium meer informatie van Green Key Internationaal krijgt, wordt dit via de nieuwsbrief gecommuniceerd en zullen de 139 Green Key-houders ook de webinars kunnen volgen.
GoodPlanet Belgium en Toerisme Vlaanderen zullen verder afstemmen zodra de planning en aanpak van de campagne van Green Key in Vlaanderen duidelijk is.
Bij deze afstemming horen ook afspraken over de communicatie door Toerisme Vlaanderen en de kanalen die hiervoor gebruikt worden. Grosso modo gaat het over vier verschillende kanalen, die nu reeds worden ingezet om de Green Key in de kijker te zetten. De eerste is de website waarop meer informatie zal worden gegeven. Geïnteresseerde uitbaters kunnen al een handleiding downloaden waarin stapsgewijs wordt uitgelegd hoe zij zich kunnen inschrijven om het label te behalen. Zeker na de jaarlijkse uitreiking van het label deelt Toerisme Vlaanderen een nieuwsbericht op de corporate website met een lijst van de locaties die het label behaalden.
Een tweede kanaal zijn de corporate socialemediakanalen: via Facebook en LinkedIn communiceert Toerisme Vlaanderen over het Green Key-label.
Een derde is de sectornieuwsbrief: relevante informatie wordt opgenomen in de sectornieuwsbrief.
Als laatste is er de perswerking: via perswerking draagt Toerisme Vlaanderen bij aan de brede bekendmaking van het Green Key-label.
Mevrouw Van den Brande heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik ben alvast blij en tevreden dat er wordt ingegaan op de vraag om vanuit Toerisme Vlaanderen dit project actief mee te ondersteunen.
Zoals we weten, doet toerisme biodiversiteit vaak weinig goed, maar toch kan toerisme ook helpen om die biodiversiteit mee een duwtje in de rug te geven. Toeristische ondernemers en toeristen moeten dan wel erg goed geïnformeerd zijn en zich meer en meer bewust zijn van het belang van biodiversiteit voor iedereen en van de nood om ze te beschermen. Een goed geïnformeerde toeristische ondernemer kan op zijn beurt een ambassadeursrol vervullen tegenover de toeristen.
Het is natuurlijk ook geweten dat als bijvoorbeeld natuur voor meer jobs en inkomens zorgt, de neiging vergroot om die natuur te beschermen en er op een duurzame manier mee om te gaan.
Met het thema ‘Vlaanderen Natuurlijk’ wil Toerisme Vlaanderen terecht de troef van natuur internationaal uitspelen. Ook daar is er dus een goede opportuniteit maar ook een grote nood aan het zoeken naar de juiste synergieën tussen biodiversiteit beschermen en de toeristische sector. Ook zou er nauwlettender moeten worden toegekeken dat de draagkracht van de natuur zeker niet wordt overschreden.
De plaats die recreatie in de natuurgebieden inneemt mag het beschermen en het realiseren van een betere natuurkwaliteit nooit in de weg staan.
Tot slot lijkt het me ook opportuun om met het Blue Flag-label, dat eveneens partner is in deze biodiversiteitscampagne, het belang van het ondersteunen van de biodiversiteit in onze kustgemeenten nog eens extra onder de aandacht te brengen. Aangezien deze commissie rijk is aan kustburgemeesters hoop ik hier een beetje op jullie steun. Want ook zelfs strandvakanties hebben proper water nodig dat afhangt van een goed werkend kustecosysteem. Natuurlijke ecosystemen van de kust zoals de duinenvorming bieden ook belangrijke kansen voor de biodiversiteit. Bijvoorbeeld aangespoelde algen op het strand hebben een grote biodiversiteitswaarde. Daarnaast spelen deze vaak een belangrijke rol in het ontstaan van embryonale duinen die op hun beurt een schakel zijn in het natuurlijke duinensysteem. Het niet-machinaal reinigen van het strand kan die natuurlijke dynamiek opnieuw in werking stellen. Aangezien het vaak toeristen zijn die de stranden bevuilen, en ook vanuit de zee komt er natuurlijk heel veel afval toe op het strand, ben ik, minister, bijkomend benieuwd naar uw mening over het gevaar van het machinaal reinigen van de stranden voor de biodiversiteit aan onze kust.
Mevrouw Talpe heeft het woord.
Minister, ik wil verwijzen naar een onderzoek van booking.com. Het was geen onderzoek waaruit bleek dat Ieper de meest gastvrije stad van België was, maar het was een onderzoek naar aanleiding van Earth Day 2021. Daaruit bleek dat reizigers wereldwijd milieuvriendelijkheid en duurzaamheid vragen en eisen als zij op reis gaan. Minister, met uw ‘Reizen naar Morgen’-verhaal sluit u daar met uw beleid bij aan. U hebt dat ook geantwoord op mijn vraag om uitleg in november vorig jaar rond de Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism.
Ik pik daar even op in. Minister, u hebt toen aangekondigd dat Toerisme Vlaanderen een bevraging deed bij een aantal partners zoals Horeca Vlaanderen en de provinciale diensten rond de duurzaamheidsplannen. Daaruit bleek dat er wel visie was, maar dat we wat doelstellingen en acties misten. Daar zou Toerisme Vlaanderen wat verder ondersteunen. Minister, hoe zit het met die duurzaamheidsplannen?
Ik heb nog een punctuele vraag. Collega Tommelein heeft vorig jaar ook een vraag om uitleg gesteld over de Green Key. Toen werd aangekondigd dat er 119 locaties in Vlaanderen waren met het label. Minister, wat is de staat hiervan vandaag?
Minister Demir heeft het woord.
Collega Van den Brande, ik neem uw verschillende suggesties mee, en ook uw bekommernis, want dat is natuurlijk ook mijn bekommernis over natuur en leefmilieu.
Collega Talpe, u vroeg hoeveel houders van het label Green Key er ongeveer zijn. Dat zijn er een 140. De bedoeling is natuurlijk om dat met de nodige bekendmaking nog wat meer in the picture te brengen.
Wat betreft de Glasgow Declaration, Toerisme Vlaanderen heeft het bevraagd bij de sector en me ook een aanbeveling bezorgd. Ik ga die lezen en vervolgens kijken of we al dan niet ondertekenen door Vlaanderen. De bevraging is gebeurd bij de sector. Ik heb ze nog niet kunnen bekijken omdat we nog andere dossiers hadden, maar ik zal het snel doen.
Mevrouw Van den Brande heeft het woord.
Minister, uiteindelijk hebt u niet geantwoord op de – ik kan me dat wel voorstellen – moeilijke vraag over het machinaal reinigen van stranden. Ik wil dat nog iets verder duiden: een machinale reiniging is wel snel maar absoluut niet selectief. Het afval dat verzameld wordt, is er natuurlijk, maar er zijn ook veel hoeveelheden zand en natuurlijk materiaal zoals schelpen, wieren en eikapsels die met het machinaal reinigen verdwijnen. Het bodemleven wordt ook verstoord door de machines die over het strand rijden.
Machines maken het zand ook losser waardoor er veel gemakkelijker erosie ontstaat. Een goed alternatief is het handmatig opruimen. Vaak gebeurt er tegenwoordig ook een combinatie van de twee. Het zou toch heel mooi zijn als dat nader bekeken wordt en dat er vanuit de sector wat meer steun komt voor de kustburgemeesters die eventueel dat handmatige opruimen proberen te stimuleren en in hun beleid op te nemen.
Verder kijk ik vooral uit naar welke concrete projecten rond dit thema verder uitgewerkt zullen worden en welke trekkende rol Toerisme Vlaanderen zal vervullen. Ik hoop op een echt waardevolle rol, bijvoorbeeld stakeholders samenbrengen, de regie van een goed netwerk op zich nemen, de communicatie omtrent het belang van biodiversiteit en toerisme en goede richtlijnen uitwerken.
De vraag om uitleg is afgehandeld.