Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer De Roo heeft het woord.
Minister, de havens denken na over hun toekomst in Vlaanderen. Tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge wordt een fusie voorbereid, de haven van Gent fusioneerde tot North Sea Port en lanceerde recent haar nieuw strategisch plan voor de toekomst.
Een actief havenweefsel heeft een belangrijke economische en maatschappelijke meerwaarde, maar heeft daarnaast ook een impact op de leefomgeving. Het opzetten van een goed nabuurschap is daarbij een essentiële voorwaarde.
Vanuit de woonomgevingen en kanaaldorpen rondom de haven van Gent kwamen op dat vlak recent vragen naar boven op een webinar naar aanleiding van de Vlaamse Havendag. Die vragen zijn breder toepasbaar naar de omgeving van alle havengebieden in Vlaanderen. Zo vroegen bewoners er onder meer naar een leefbaarheidsbarometer met continue meting en opvolging op te starten, waarbij zowel bedrijven als bewonersgroepen worden betrokken, milieukwaliteit wordt gemonitord en de impact van nieuwe bedrijven of bedrijventerreinen wordt opgevolgd.
Een basis voor zo’n leefbaarheidsbarometer kan worden gevonden in de meldpunten die North Sea Port en de haven van Antwerpen reeds op vandaag hebben. De systemen verschillen echter tussen de twee havens. De haven van Zeebrugge beschikt momenteel nog niet over een dergelijk systeem, maar zou wel werken aan een apart meldpunt voor omwonenden.
Minister, hebben uw administraties al vragen ontvangen van de havens tot ondersteuning van een/hun meldpunt?
Hoe staat u tegenover het huidige milieuklachtenmeldpunt van de Gentse haven dat Vlaanderen mee ondersteunt? Ziet u potentie in het systeem om dit uit te breiden naar de andere havens?
Ziet u mogelijkheden om het huidige telefonische meldpunt aan te vullen met een online meldpunt? Indien ja, welke rol kan Vlaanderen hierin spelen?
Hoe staat u tegenover het opzetten van een leefbaarheidsbarometer voor de havengebieden in Vlaanderen? Welke rol ziet u in dat geval voor Vlaanderen weggelegd?
Minister Demir heeft het woord.
U verwijst naar het Milieuklachtenmeldpunt Kanaalzone Gent. Dat meldpunt werd opgericht in 2002, en is een samenwerking tussen North Sea Port, stad Gent, provincie Oost-Vlaanderen, gemeente Zelzate, gemeente Evergem en het Vlaamse Gewest. Ik kan u melden dat de betrokken samenwerkingsovereenkomst dit jaar hernieuwd werd. In de huidige koepelovereenkomst tussen Vlaanderen en de havens zijn er verder geen acties opgenomen met betrekking tot klachtenbehandeling. Ook heeft mijn administratie tot nog toe geen nieuwe vragen in dit verband ontvangen.
Het milieuklachtenmeldpunt in de Gentse kanaalzone legt de basis voor een goed overlegklimaat gebaseerd op een open communicatie. Door klachten systematisch en grondig te analyseren, komen de precieze oorzaken van de klachten naar boven. Van klachten kunnen de overheid en de terminaluitbaters leren, en op basis van de geleerde lessen kunnen ze verbeteringen doorvoeren. Dat systeem heeft dus zeker potenties.
Er kan nagedacht worden over een online meldpunt, ik wil dat zeker eens bekijken, maar ik wil ook wijzen op de voordelen van het huidige telefonische meldpunt in de haven van Gent. Een van de voordelen is dat burgers onmiddellijk te woord gestaan worden.
Bij meerdere klachten binnen het uur of klachten die nog niet zijn voorgekomen, zal er onmiddellijk iemand ter plaatse gaan. Dat kan ofwel de havenluitenant zelf zijn, ofwel de scheepvaartpolitie of de bevoegde lokale overheid. Indien wegens de ernst van de hinder of de impact op het milieu onmiddellijk vaststellingen vereist zijn, contacteert de havenkapiteindienst telefonisch de permanentiedienst van de Omgevingsinspectie.
De opportuniteit van een leefbaarheidsbarometer en de eventuele rol voor Vlaanderen wordt nog onderzocht. Ik wacht dit af om daarover een uitspraak te doen.
De heer De Roo heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik zie het als een positief antwoord omdat u nog een aantal dingen open laat en een aantal zaken wil laten onderzoeken.
Ik begrijp uw inschatting van het telefonisch meldpunt. Dat wordt vandaag al frequent gebruikt door omwonenden, zeker in Gent. De mensen geven hun klachten door en krijgen onmiddellijk een antwoord en opvolging. Ze geven echter ook mee dat een aantal klachten frequenter voorkomen. Daarom vinden ze het bijvoorbeeld midden in de nacht voldoende om een melding te kunnen doen zonder daarvoor uit bed te moeten, wetende dat het probleem opgelost wordt. In die zin zie ik daar een evolutie in. Het feit dat het allang bestaat, dat het werkt, dat de problemen zeer goed worden opgevolgd, zorgt ervoor dat de omwonenden gerust zijn. Vandaar mijn vraag naar een online meldpunt. Ik heb gehoord dat dat kan, dat u het laat onderzoeken. Het lijkt me zeer handig en ook goed dat er een signaal komt naar de havens dat ze in uw administratie een partner kunnen vinden voor dat essentiële draagvlak voor de leefomgeving en het goede nabuurschap, zodat ze dat verder kunnen opnemen.
Mevrouw De Coninck heeft het woord.
Voorzitter, minister, ik sluit me aan bij de vraag van de heer De Roo. Minister, hebt u soms weet van gelijkaardige vragen bij buurtbewoners van andere havens in Vlaanderen? Bestaat er internationaal gezien een voorbeeld van een dergelijk systeem?
Minister Demir heeft het woord.
Ik zal dat moeten navragen, collega De Coninck. Ik weet dat niet.
De vraag om uitleg is afgehandeld.