Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
Mevrouw Ryheul heeft het woord.
Minister, stormvloeden vormen een van de belangrijkste natuurlijke dreigingen in de Noordzeeregio. Om Nieuwpoort en omgeving te beschermen, stelt het Masterplan Kustveiligheid de noodzaak voor de bouw van een stormvloedkering op de monding van de IJzer voorop. Na grondige studies en een architecturaal ontwerp is gekozen voor een horizontale sectorschuif met een doorvaartbreedte van slechts 38 meter.
Zowel de directeur van de Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort, natuurverenigingen, als leden van het actiecomité Havengeul luiden intussen de alarmbel. Uit recente metingen blijkt volgens hen immers dat de snelheid van het zeewater dat door deze geul van 38 meter passeert, kan oplopen tot maar liefst 5 knopen in plaats van de 3 knopen die uw diensten tot op heden steeds voorhielden. Bij dergelijke hoge snelheid wordt het voor kleine pleziervaartuigen en kajakken nagenoeg tot zelfs volledig onmogelijk om onder veilige omstandigheden door deze tot 38 meter versmalde strook te passeren.
Minister, mijn vragen zijn kort en duidelijk. Bent u zich bewust van de negatieve impact op de doorvaart van deze versmalde stormvloedkeringsgeul?
Welke oplossingen ziet u om tegemoet te komen aan deze doorvaartproblemen?
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Ryheul, men is volop bezig met de werken aan de stormvloedkering. Dat zal u zeker niet ontgaan zijn. Maar er is een heel onderzoek voorafgegaan aan die werken, met de hele gunningsperiode. Alle mogelijke bekommernissen die toen werden geuit, zijn mee opgenomen. Er werd toen uiteindelijk bij het finale ontwerp uiteraard een afweging gemaakt tussen enerzijds de kostprijs, maar anderzijds ook de technische haalbaarheid en de hinder die de bouw van een dergelijke stormvloedkering met zich meebrengt.
Datgene wat ik nu zeg, dateert eigenlijk uit de periode van de bouwvergunningsfase of de omgevingsvergunningsfase in 2017. Ook toen heeft de jachtsector een aantal bedenkingen geuit, waarmee op dat moment in de mate van het mogelijke rekening is gehouden bij de omgevingsvergunning.
U vraagt welke oplossingen we nu moeten nemen om tegemoet te komen aan de doorvaartproblemen van de jachtsector.
In het plan werden twee extra doorstroomopeningen opgenomen. Het gaat om de omloopriolen, zoals men ze noemt, met een dwarsdoorsnede van ongeveer 40 vierkante meter. Hierdoor blijft de verwachte stroomsnelheid tot onder de 3 knopen. Dat blijkt alleszins uit de modellering van het studiebureau Arcadis en werd geverifieerd door het Waterbouwkundig Laboratorium.
Indien de stromingsmeter hogere stroomsnelheden meet, door hun getijgebonden en schommelende oorsprong, worden deze vaak kortstondige hoge stroomsnelheden aangekondigd via een applicatie die men kan downloaden op de smartphone. Op die manier kan de pleziervaarder voorafgaand aan of tijdens zijn trip duidelijk inschatten wat de specifieke situatie is als hij weer richting de jachthaven wil gaan of vanuit de jachthaven wil vertrekken.
Vanaf eind oktober is er een update voorzien van die app. Vanaf dan zal iedereen die app kunnen downloaden en staat die ter beschikking van de jachtsector.
Bijkomend moeten we meegeven dat tot op heden de gemeten stroomsnelheid zich altijd onder de 3 knopen bevond. Er zou dus weinig tot geen risico zijn. Maar mocht het in de toekomst nodig zijn, dan kan men dat snel via die app detecteren.
Mevrouw Ryheul heeft het woord.
Minister, u hebt die voorgeschiedenis goed geschetst. Dank u wel voor die uitgebreide en toch wel vrij begrijpelijke uitleg.
De app is alvast een heel goed initiatief. Maar ik heb ook begrepen dat het actiecomité Havengeul de toekomst nogal somber inziet en alles met argusogen verder zal volgen.
In het verleden heeft uw voorganger minister Weyts op regelmatige basis overleg gepleegd met dat actiecomité en ook met diverse andere stakeholders. Minister, ziet u zelf ook een mogelijkheid om verder in overleg te gaan, om die nog resterende ongerustheden verder te bespreken met die mensen en ze weg te nemen? Zo wordt ook nog gevreesd voor extra ongelukken en zijn er bekommernissen over de sluiting van de havengeul in mei, die mogelijk langer zou duren dan twee weken, en dat in het begin van het seizoen.
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Ryheul, ik wil uiteraard altijd met hen in overleg treden. Als zij bekommernissen hebben, zullen ze ons zeker weten te vinden. Mijn deur staat voor hen open. Ik wil zeker een en ander met hen bespreken. Ik zal aan het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) meegeven dat ze contact moeten opnemen en de juiste planning moeten meegeven, zodat de jachtclub maximaal toegankelijk is, ook tijdens de uitvoering van de werken. Ik zal hen de opdracht geven om daar werk van te maken.
Mevrouw Ryheul heeft het woord.
Minister, het is fijn om te horen dat u in overleg zult treden met het actiecomité. Ik zal alvast uw antwoorden meenemen naar onze lokale afdeling in Nieuwpoort, op wiens vraag ik hier vandaag deze vraag heb gesteld.
De vraag om uitleg is afgehandeld.