Verslag vergadering Commissie voor Brussel en de Vlaamse Rand en Dierenwelzijn
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw De Vroe heeft het woord.
Het chippen van honden is al jarenlang verplicht in Vlaanderen en sinds november 2017 is een identificatiechip voor katten ook verplicht. Door de strenge Europese privacyregels gebeurt de identificatie van eigenaars van honden of katten niet automatisch. Sinds 1 mei 2021 dienen eigenaars van honden of katten hiervoor expliciet toestemming te geven. Er werd met een bang hart gekeken naar de inwerkingtreding van de nieuwe regels omdat gevreesd werd dat verloren gelopen huisdieren niet meer gelinkt zouden kunnen worden aan hun eigenaar en bijgevolg niet meer met hun baasje herenigd zouden kunnen worden. Bevoegde instanties zoals asielen, politie, dierenartsen of de overheid kunnen deze gegevens gelukkig wel nog raadplegen.
In antwoord op vorige vraagstellingen hebt u, minister, eerder in deze commissie beloofd dat u een campagne zou opzetten om eigenaars aan te sporen de nodige maatregelen te nemen en om hun gegevens te linken aan de chip van hun huisdier. Bij de Mechelse Dierenbescherming hebt u hieraan gevolg gegeven en op dinsdag 11 mei jongstleden de aftrap gegeven van de campagne 'Check je chip'. Eigenaars van honden en katten in Vlaanderen worden opgeroepen om de chip van hun huisdier te registreren via DogID of CatID zodat er meer kans is dat gevonden dieren weer herenigd worden met hun baasje. Natalia en de sportpresentator Karl Vannieuwkerke worden ambassadeur van deze campagne.
Minister, wat is uiteindelijk het concrete opzet en het budget van deze campagne, en de precieze rol die u de bekende ambassadeurs hebt toebedeeld?
Hebben zich sinds 1 mei al eventuele praktische problemen gesteld rond niet-gelinkte chips van weggelopen dieren aan de gegevens van de eigenaar?
Het is niet altijd evident voor sommige mensen die digitaal niet zo wegwijs zijn om met die ID-kaartlezer in te loggen en zich op die manier te registreren. Sommige mensen hebben de middelen of de knowhow niet om dit te doen. Wat is uw visie daarover? Wordt daarbij geholpen? Wordt die mensen een andere piste toebedeeld om toch hun hond of kat te kunnen registreren?
Minister Weyts heeft het woord.
De campagne had eigenlijk een dubbel doel voor ogen. In de eerste plaats is het de bedoeling om honden- en katteneigenaars te wijzen op het belang van een correcte registratie en pas in de tweede orde ook op het openbaar maken van de gegevens. Een hond of kat van wie de gegevens op de chip immers niet juist zijn, zal moeilijker herenigd kunnen worden met zijn baasje omdat men die laatste moeilijker zal kunnen traceren. De gegevens kunnen altijd door onder andere erkende dierenasielen en dierenartsen gecontroleerd worden, dus ook als de gegevens niet als openbaar staan aangeduid. Maar dan nog is het natuurlijk essentieel dat de ingevoerde data correct zijn.
Het budget voor de campagne ‘Check je chip’ bedroeg ongeveer 150.000 euro. De bedoeling van die twee ambassadeurs is natuurlijk de boodschap bij het grote publiek te krijgen. Het zijn ook twee mensen die misschien niet onmiddellijk geassocieerd worden met dieren of met dierenwelzijn. Ik zie dat dat met Karl Vannieuwkerke en Natalia wel gepakt heeft, dat dat wat weerklank gekregen heeft richting een breed publiek.
Het is niet zo dat de dienst Dierenwelzijn sinds 1 mei opvallend meer meldingen zou hebben gekregen over grote problemen met weggelopen dieren waarvan de gegevens niet volledig of niet correct waren. Uiteraard zorgt een aanpassing van de regels en een campagne als deze voor vragen en aanpassingsproblemen maar aangezien dierenasielen en dierenartsen steeds toegang hebben tot alle gegevens, verwacht ik niet dat het percentage van honden of katten dat kan worden herenigd met hun baasje zal dalen. Integendeel, door de campagne zullen meer mensen hun gegevens controleren en aanpassen waardoor er in de toekomst minder lang moet worden gezocht naar de eigenaar.
Voorafgaand aan de campagne is er een overleg geweest met de vereniging van de gezelschapsdierenartsen, SAVAB (Small Animal Veterinary Association Belgium). Mensen die niet over een kaartlezer beschikken en niemand kennen die hen hierbij kan helpen, kunnen een beroep doen op hun dierenarts om de registratie van hun hond of kat te controleren en desgevallend de anonimiteit van de persoonsgegevens aan te passen. Deze werkwijze is op voorhand voorgelegd aan de dierenartsen. Dierenartsen kunnen de baasjes heel concreet bijstaan, bijvoorbeeld bij het toevoegen van het rijksregisternummer aan de persoonsgegevens in de databank DogID. De toevoeging van het rijksregisternummer in DogID maakt het mogelijk dat de baasjes zelf in de databank wijzigingen kunnen aanbrengen, zoals een gewijzigd telefoonnummer of adres.
Dierenartsen kunnen ook bijstand verlenen bij het nagaan van de correctheid van de gegevens in CatID en DogID of bij het opheffen van de anonimiteit van de persoonsgegevens.
Tot slot hebben we ook voor mensen die niet vertrouwd zijn met de digitale wereld de onderneming BEEGO ingeschakeld. Dat is een dienst die zorgt voor de ondersteuning van mensen die niet vertrouwd zijn met de digitale wereld en hen bijstaat bij digitale problemen. Er kunnen mensen concreet ter plaatse gaan om assistentie te verlenen.
Mevrouw De Vroe heeft het woord.
Minister, het is inderdaad belangrijk dat dat gebeurt. Ik ben wat dat betreft zeker heel tevreden met uw antwoord. Mensen die de middelen of de knowhow niet hebben, moeten worden geholpen en bij dezen is dat dan ook geregeld. Dat is een goede zaak.
Ook op sociale media is heel wat aandacht naar dit thema gegaan. Ik ben uiteraard wel benieuwd wat de resultaten zullen zijn van de evolutie in het aantal registraties. Ik weet niet wanneer dit verder zal worden geëvalueerd maar ik denk dat het heel belangrijk is om dit goed op te volgen en nadien te evalueren of de doelstellingen van de campagne worden behaald. Dat is mijn bijkomende vraag aan u, minister.
Minister Weyts heeft het woord.
Wat die evaluatie betreft, hoop ik dat ons terugvindpercentage nog zal stijgen. Ik denk dat we ook voor honden intussen aan een terugvindpercentage zitten van ongeveer 85 procent, wat toch al hoog is. Ik hoop dat met deze campagne dat percentage nog wat kan stijgen. Ik veronderstel dat we dit mogelijk in een evaluatie na ongeveer een jaar zullen kunnen bekijken, dus in mei 2022.
Intussen zijn we vooral ook bezig met de afstemming met de politie. De ICT-diensten van de federale politie zijn in overleg met Zetes, de beheerder van DogID en CatID om te zorgen voor een integratie van de databanken van DogID en CatID in het onlineportaal van de politie zodat ook zij permanente toegang krijgen.
Op dit moment kan elke politie-inspecteur met zijn of haar werkmailadres dat eindigt op @police.belgium.be altijd mailen naar DogID of CatID om gegevens zoals de naam, het telefoonnummer en mailadres van hun honden- of katteneigenaars te krijgen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.