Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Hopelijk lukt het nu? Ik heb ook mijn iPad in de aanslag voor als u mij niet verstaat. Dank u wel om mijn vraag even te willen uitstellen, voorzitter.
De tijdelijke coronamaatregel om gratis je fiets mee te nemen op de trein was een groot succes. Dat heeft minister van Mobiliteit Georges Gilkinet woensdag in de Kamercommissie Mobiliteit gezegd. Van juli tot december vorig jaar zijn 335.000 gratis fietstickets afgeleverd. Minister Gilkinet liet weten dat hij met de NMBS wil samenwerken aan een degelijke fiets-treinstrategie voor de zomer van 2021.
De redenering is goed te begrijpen, want de kans is groot dat we ook de volgende zomer nog niet ver op reis kunnen gaan. Daarnaast zijn veel Belgen eraan gewend geraakt om in eigen land te reizen en de fiets is hét vervoersmiddel van de vrije tijd geworden. We hebben het daar al uitgebreid over gehad.
Als ik op de website van de Lijn de regels rond het fietsen lees, zie ik toch tegenstrijdige berichten. Men stelt de vraag of men zijn (vouw)fiets of step mag meenemen op de bus of tram. Het antwoord lijkt duidelijk. Je mag gewone fietsen niet meenemen op de bus of tram. Als je de andere reizigers niet hindert, mag je wel gratis een opgevouwen vouwfiets of step meenemen. Uitzonderingen zijn de Kusttram: hier mag je wel een gewone fiets meenemen. Je moet een fietsticket op de Kusttram of aan de ticketautomaat kopen. Er mogen twee à drie fietsen per Kusttram mee. Ook op de Ringtrambus mag je gratis een gewone fiets meenemen, maar ook daar mogen slechts twee fietsen buiten de spitsuren per voertuig mee.
Op de website staat ook een antwoord op de vraag: “Mag je fiets mee op de Kusttram?” Het antwoord is dat dat mag als de chauffeur ermee akkoord gaat en als het niet te druk is. Er mogen maximaal twee voertuigen op de Kusttram. Kort gezegd: twee à drie fietsen worden plots twee voertuigen, maar de chauffeur moet akkoord gaan. Als kers op de taart staat er dan ook nog dat als het heel druk is en je niet op de tram mag, men het biljet niet terugbetaalt.
Ik begrijp uiteraard wel dat het niet evident is om fietsers toe te laten als de Kusttram vol zit, maar het is toch een vreemde regeling en toont vooral aan dat de fiets nog zijn plek moet veroveren bij De Lijn. In de bespreking van het fietsbeleid hadden we het over de noodzaak van fietsinfrastructuur bij onder andere De Lijn. In het verleden hadden we het ook over Bluebikes, fietsenstallingen enzovoort.
Welke verwachtingen koestert u op het vlak van fietsvriendelijkheid bij De Lijn?
Zult u De Lijn opdracht geven om een fiets-bus- of fiets-tramstrategie uit te werken voor de zomer van 2021?
Minister Peeters heeft het woord.
Dank u voor de aandacht die u hieraan besteedt.
De communicatie die u schetst, is wat ongelukkig en tegenstrijdig. De regels die gelden, zijn diegene die terug te vinden zijn op de website van De Lijn, maar ze zijn inderdaad niet echt uniform of heel duidelijk. Bovendien kun je je de vraag stellen wat je moet doen als je met meerdere mensen tegelijkertijd aankomt met je fiets. Wie heeft dan voorrang?
Zoals u weet zetten wij in ons beleid ten volle in op fietsen en we trekken volop de kaart van de combimobiliteit. Dat moet en zal een succes worden. Uiteraard moeten we rekening houden met de technische mogelijkheden van onze toestellen. Een bus en ook een tram is iets anders dan een trein, waar men meer mogelijkheden heeft. Ik wil wel verwijzen naar wat er in de beheersovereenkomst van De Lijn duidelijk vermeld staat. Ze hebben een operationele doelstelling die volop de kaart trekt van de combimobiliteit. Er staat duidelijk te lezen dat De Lijn de mogelijkheden onderzoekt die reizigers hebben om een eigen (plooi)fiets mee te nemen in de bus en tram en wat de operationele impact hiervan is op het capaciteitsbeheer, de veiligheid, de toegankelijkheid en het type voertuigen.
Naar aanleiding van deze operationele doelstelling heeft De Lijn een onderzoek verricht naar de mogelijkheden om het gebruik van de fiets op het openbaar vervoer te versterken. De resultaten van dit onderzoek heb ik vandaag nog niet. Men wil dat onderzoek eerst laten valideren door het directiecomité en de raad van bestuur van De Lijn. Ik neem aan dat we dat zo snel mogelijk zullen weten en dat we naar aanleiding van dat onderzoek specifiek een duidelijk beleid kunnen uittekenen rond de fietsvriendelijkheid van tram en bus.
Ik denk dat dit dossier nog wel opnieuw aan bod zal komen. Het is een goede zaak, mevrouw Fournier, om daar de nodige aandacht aan te geven. Dank u.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Dank u, minister, voor uw antwoord. Ik ben heel tevreden dat u het probleem echt wel meeneemt en dat De Lijn dit in de beheersovereenkomst onderzocht heeft. Het is natuurlijk wel wat jammer dat we nu nog geen resultaten hebben. Ik hoop ook dat dat niet te lang duurt, want zoals ik ook al zei in mijn vraagstelling, nemen steeds meer mensen de fiets. Men gaat ook vaak op vakantie in eigen land. Het is ook wel plezanter als je je eigen fiets kunt combineren met het openbaar vervoer tijdens je vakantie.
Minister, ik vraag of men dit zo snel mogelijk kan valideren en stappen kan ondernemen om dit mogelijk te maken. Het is geen evidentie om de fiets mee te nemen op de bus, maar misschien is het voor de Kusttram wel mogelijk om, zoals bij de trein, speciale wagons te ontwerpen om de fiets makkelijker mee te nemen.
Bedankt voor uw aandacht hiervoor en ik hoop toch wel heel snel een vervolg te krijgen en te horen op deze problematiek.
Mevrouw Lambrecht heeft het woord.
Mevrouw Fournier, beste collega, ik ben heel blij met uw vraag. Ik heb daar aan de kust al veel actie rond gevoerd. Het is inderdaad heel vreemd. We zijn een fietsregio en Vlaanderen wil fietsvriendelijk zijn, maar oh wee als je een dag met vriendinnen op stap bent aan de kust en als je dan een deeltje met de Kusttram wilt doen. Als je met vijf vriendinnen bent, dan mogen er maar twee met de fiets op de Kusttram en de drie andere moeten wachten. Als je er al op mag. Dat is een heel gekke situatie. Vergelijk dat bijvoorbeeld met Kopenhagen, waar je met je fiets aankomt en in een apart compartiment op de bus of tram kunt zitten. Dat gaat daar zeer vlot.
Minister, ik heb daar ook al vragen over gesteld en mijn ervaring tot nu toe is dat ik altijd duizenden redenen krijg waarom het niet zou kunnen. We zullen mensen storen, de fiets staat in de weg of zal omvallen. We moeten anders denken, want er zijn duizend redenen om juist die fiets wel op de Kusttram te zetten. Het houdt mensen echt wel uit de auto en minder vaak in de auto, het is een winst voor de autorijder zelf. Bovendien is het heel aangenaam om een trip te maken als je je fiets op de Kusttram kunt meenemen.
Ik hoor dat men het in de beheersovereenkomst van De Lijn zal onderzoeken en dat men daar wel voor openstaat. Het gaat dan eerder over plooifietsen. Fietsen is echter fietsen, zegt men wel eens, het gaat hier niet alleen over plooifietsen, maar ook over andere fietsen. Mevrouw Founier zegt heel terecht dat als je een apart compartiment hebt, dat perfect te organiseren is, maar de wil moet er ook zijn.
Ik hoop toch echt dat het hier weer geen verhaal is van ‘ja, we willen wel, tof, we zullen het onderzoeken’. Die legislatuur duurt nog maar een paar jaar en als u wilt vooruitgaan, dan moet u echt gas geven.
Minister, is er een mogelijkheid dat u het fietsbeleid op de Kusttram zelf wat duwt?
Is er daarnaast een mogelijkheid dat u de commissie spontaan brieft als u nieuws hebt over het plan? Ik denk dat iedereen daarin interesse heeft. Zal die fiets op de Kusttram of de bus kunnen of zal het nooit kunnen en leggen we ons er dan maar bij neer dat het niets wordt?
Ik vind dit een zeer goede vraag, mevrouw Fournier, u hebt mijn volle steun.
Minister Peeters heeft het woord.
Mevrouw Fournier, bedankt voor uw vraag. Ik wil de bal wat terugkaatsen naar mevrouw Lambrecht. Bij mijn weten is het de eerste keer dat ik de vraag hier krijg en het is de verdienste van mevrouw Fournier om ze hier te stellen.
Ik heb de communicatie gezien en ik vind dat inderdaad geen gelukkige communicatie. Dat heb ik al gezegd. De Lijn is op dit ogenblik bezig met een onderzoek naar wat kan. We willen inderdaad volop inzetten op de fiets en combimobiliteit. Ik hoop dat ik zo snel mogelijk de resultaten van dat onderzoek via de raad van bestuur van De Lijn kan hebben. Dan wil ik dat zeker hier spontaan melden.
Mevrouw Lambrecht, u doet hier een klein beetje alsof u continu aan de alarmbel trekt, maar voor mij is dat de eerste keer dat die vraag hier gesteld wordt en het antwoord is heel duidelijk. De Lijn is ermee bezig. Mevrouw Fournier, ik kan niet garanderen dat dat voor de zomer is, maar ik zal er zeker op aandringen dat we snel een reactie krijgen.
Mevrouw Fournier heeft het woord.
Ik heb hier niets meer aan toe te voegen. We zullen op de resultaten wachten en dan zullen we in de commissie waarschijnlijk wel de discussie verderzetten. Dank u wel, minister.
De vraag om uitleg is afgehandeld.