Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer De Meyer heeft het woord.
Mijn vraag is een schriftelijke vraag die omgezet is in een vraag om uitleg. In het kader van een goede ruimtelijke ordening is het belangrijk dat rooilijnen regelmatig geactualiseerd worden zodat de rooilijn rekening houdt met de heersende visie met betrekking tot het wegbeeld van de gewestweg. Op veel plaatsen zijn er immers rooilijnen die in de jaren 60 en 70 nog bij koninklijk besluit vastgelegd zijn en die in zeer brede steenwegen voorzagen, wat vandaag de dag niet meer actueel is.
Minister, kunt u meedelen welke rooilijnen langs gewestwegen in de provincie Oost-Vlaanderen nog dateren van voor 1980 en nog niet werden geactualiseerd? Bestaat er een overzicht van de rooilijnen langs gewestwegen in de provincie Oost-Vlaanderen waar volgens u een actualisatie nodig is? Kunt u dit meedelen? Ik ontsla u uiteraard van het voorlezen van deze overzichten. Dank u omdat u mij deze daarnet reeds bezorgde. Hoeveel rooilijnen langs gewestwegen werden de voorbije vijf jaar geactualiseerd? Welk beleid inzake actualisatie van rooilijnen langs gewestwegen wenst u te voeren?
Minister Weyts heeft het woord.
U weet dat een rooilijn bindend is. Voor de gewestwegen waarvoor geen rooilijn bestaat, valt men terug op algemene richtlijnen uit een KB van 1936, die ook minimale wegbreedtes opleggen. De mogelijkheid bestaat evenwel voor het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om daar individueel per casus van af te wijken. AWV heeft een oefening gedaan waarbij werd gekeken bij welke wegen het meest wordt afgeweken van het rooilijnplan of het KB. Voor deze wegen zien zij een actualisatie als nuttig. Het blijkt dus uit de feiten dat dat misschien zinvol zou zijn. Deze lijst heb ik u daarnet bezorgd (zie bijlage).
Mijn administratie onderzoekt momenteel hoe de procedure tot opstellingen of wijzigen van rooilijnen eenvoudiger en sneller kan. Vandaag is deze procedure nogal log en zwaar: er moet een voorlopige vaststelling gebeuren door de Vlaamse Regering, een openbaar onderzoek en opnieuw een definitieve vaststelling door de Vlaamse Regering. Dat zijn heel wat stappen die moeten worden gezet.
Hoe dan ook vind ik het belangrijk dat een wijziging van de rooilijn in goed overleg met de lokale overheden gebeurt. Vanzelfsprekend wil ik die rooilijnen behouden omdat zij een reservatiestrook zijn voor onder andere fietspaden, zodat we die later zouden kunnen aanleggen. U weet dat wij nu al heel veel geld spenderen aan onteigeningen, net in functie van de fietspadeninfrastructuur. Het principe zelf van de rooilijn wil ik zeker behouden.
De heer De Meyer heeft het woord.
Minister, dank u voor uw antwoord en voor de overzichten. De procedure zoals ze vandaag verloopt, is toch wel een beetje een processie van Echternach. Dat er overleg moet worden gepleegd met steden en gemeenten, is voor mij een evidentie. Maar ik heb daarnet reeds opgemerkt dat ik toch wel de indruk heb dat hier de voorbije jaren geen of weinig werk van gemaakt is.
De vraag om uitleg is afgehandeld.