Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Innovatie en Wetenschapsbeleid
Verslag
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Minister, collega’s, ik heb deze vraag al eens gesteld bij de invoering van het start-up plan dat ik ten volle steun. Het is een federaal plan van minister De Croo – en ik citeer uit het hoofd – om een korting in de personenbelasting toe te kennen aan mensen die investeren in start-ups volgens een Europese definitie.
Ik denk dat men de impact van het plan onderschat. Het kan bijzonder veel middelen mobiliseren. De kunst zal er vooral in bestaan om die toe te leiden naar kwalitatieve projecten. Vlaanderen kan daarin een rol spelen. Ik heb u toen opgeroepen, gesteund door een aantal collega’s, om daarover overleg te hebben met het kabinet van minister De Croo.
Minister, heeft dat overleg plaatsgevonden? Plant u concrete initiatieven om ervoor te zorgen dat we het maximum puren uit dat goede plan dat de federale overheid heeft gelanceerd?
Minister Muyters heeft het woord.
Collega’s, de federale overheid vertaalt het plan nu in koninklijke besluiten om er uitvoering aan te geven. Zoals u weet, wil de federale overheid via de taxshelter voor start-ups natuurlijke personen aanmoedigen om te investeren in startende ondernemingen.
Een investeerder kan genieten van een belastingvermindering in de personenbelasting van 30 tot 45 procent van het geïnvesteerde bedrag. Deze investering kan rechtstreeks worden gedaan, of indirect via een crowdfunding platform of startersfonds. De investeerder is verplicht de aandelen minimaal vier jaar aan te houden. De investeerder mag per jaar maximum 100.000 euro via de taxshelter-regeling investeren, en mag per onderneming voor maximum 30 procent deelnemen in het kapitaal.
Deze en andere voorwaarden worden nu opgenomen in de KB’s die de regeling in detail moeten vormgeven en verder uitwerken. Mijn kabinet volgt deze uitwerking mee op. Zo waren wij zeer recent nog betrokken bij een ronde tafel over de uitwerking van de regeling voor startersfondsen, samen met PMV, vanwege de duidelijke raakvlakken van deze regeling met bijvoorbeeld de ARKimedes-regeling. Zo blijven wij in elk geval nauw betrokken bij de verdere uitwerking.
Mijn kabinet heeft verscheidene contacten gehad met de betrokken raadgevers op het federale niveau. U sprak van minister De Croo, maar het gaat ook over minister Van Overtveldt. Er werd vooral informatie over de regeling uitgewisseld. Raakvlakken met de werking van PMV inzake startersfondsen en de Winwinlening werden bekeken en ervaringen werden gedeeld.
De verschillende maatregelen voor starters worden uitgebreid toegelicht in de specifieke brochures voor starters en uiteraard ook op de website van het Agentschap Innoveren en Ondernemen. Daarnaast is er ook nog een subsidiedatabank van het Agentschap Innoveren en Ondernemen en werken we momenteel ook actief aan een gezamenlijke benadering van de ondernemers vanuit het Agentschap Innoveren en Ondernemen en PMV, waarbij de doorstroom van starters naar elkaars instrumenten wordt geoptimaliseerd. Uiteraard zullen die instrumenten, zodra ze actief zijn, door zowel PMV als het Agentschap Innoveren en Ondernemen worden meegenomen. Dat lijkt mij een zeer nuttig instrument.
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Minister, ik dank u.
Mensen zijn vandaag op zoek naar rendement voor hun geld. Dat rendement zullen ze niet vinden op hun spaarboekje. Die piste zal zeker door heel veel mensen worden bekeken. Ik denk ook dat de banken zullen suggereren dat men op die manier een korting van 30 tot 45 procent via de personenbelasting kan krijgen. Dat is toch wel een interessant element.
Ik denk dat dit een echte ‘ampleur’ kan hebben die nu onder de radar zit, maar wel boven de radar zal komen. De grootste bedreiging voor deze goede regeling is dat men na een tijd vaststelt dat er veel geld gevloeid is naar projecten die niet levensvatbaar of niet goed waren. Dat risico loopt men altijd. Dat is zeker zo.
Ik denk, ten eerste, dat de communicatie daarrond belangrijk is. Ten tweede vraag ik me af of Vlaanderen niet op een of andere manier zou kunnen bijstaan in screening, suggestie of adviesverlening op het vlak van welke sectoren of platformen betrouwbaar zijn. Men kan geen risicogarantie geven. Het gaat over start-ups, dus weet men dat daaraan een risico verbonden is. We hebben dezelfde discussie gevoerd over crowdfunding. Als we willen dat het werkt, hebben we het best niet onnodig veel mislukkingen. Dat is iets dat we vanuit Vlaanderen zouden kunnen bewaken. Ik hoop dat we dat ook zullen doen. Ik ben zeer blij dat er daarover intensief overleg is. Ik geloof echt dat dit een impact zal hebben.
De vraag om uitleg is afgehandeld.