Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening, Energie en Dierenwelzijn
Verslag
De heer Nevens heeft het woord.
Volgens de resultaten van een studie van A-Tech en Anotec, besteld door Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault, doet de luchthaven van Zaventem niet genoeg om de impact op haar omgeving te beperken. Die impact is immers groter dan bij andere vergelijkbare luchthavens.
Het voorontwerp geluidsactieplan voor de luchthaven van Zaventem is sinds december 2013 beschikbaar. Het werd nader besproken en overlegd met de stakeholders.
Uit uw antwoord op schriftelijke vraag nummer 293 van mevrouw Eerlingen blijkt dat de verdere timing voorzag in de opmaak van een aangepast ontwerp waarover het formele advies van de luchthavenbeheerder BAC en van de Inspectie van Financiën zou worden gevraagd, voor dit ter kennisname zou worden voorgelegd aan de Vlaamse Regering. Tot slot zou een openbaar onderzoek volgen met het oog op een definitieve goedkeuring door de Vlaamse Regering in het najaar 2014.
Minister, overeenkomstig het antwoord op die schriftelijke vraag is het overmaken van het definitief geluidsactieplan voor de luchthaven gepland tegen eind 2014, na de definitieve goedkeuring door de Vlaamse Regering. Kunt u een stand van zaken geven in dit dossier? Door welke knelpunten kon de timing niet worden gehaald? Welke timing hebt u nu voor ogen?
Heeft de studie van A-Tech en Anotec implicaties voor het geluidsactieplan? Brengt deze studie nieuwe elementen aan en zo ja, welke impact hebben deze elementen?
Volgens de studie worden er wel degelijk operationele maatregelen genomen, maar is er geen beleid op het vlak van geluidsisolatie terug te vinden. Is dit een correcte weergave van de realiteit?
Conform de Vlaamse milieuwetgeving publiceert Brussels Airport jaarlijks geluidscontouren die de geluidssituatie weergeven in de omgeving van de luchthaven. Deze contouren worden berekend door het Laboratorium voor Akoestiek en Thermische Fysica van de KU Leuven en worden voor hun juistheid getoetst aan geluidsmetingen op een aantal locaties rond de luchthaven via de gekende meetpunten. Bovenop de VLAREM-verplichting legt de milieuvergunning van Brussels Airport Company extra geluidscontourberekeningen op. Hoe verhouden deze normen zich tot de conclusies uit de geciteerde studie?
De studie focust op een aantal facetten van mogelijke ingrepen om de geluidshinder te reduceren. Een daarvan is geluidsreductie aan de bron, dus aan het vliegtuig zelf. Ook hier scoort Zaventem niet al te best volgens de studie. In tegenstelling tot wat geldt voor de geluidshinder van vliegtuigen in de lucht is Brussels Airport wel bevoegd voor de beperking van de hinder door de grondoperaties. Volgens Brussels Airport worden hier maximale inspanningen rond geleverd. Hoe verhoudt dit zich tot de resultaten van de studie en de conclusies die minister Fremault daaruit trekt?
Minister Schauvliege heeft het woord.
Het klopt dat er een ontwerp van actieplan was, dat is ook tijdens de vorige legislatuur meermaals aan bod gekomen. Er was een versie in december 2013 waarmee we naar de verschillende stakeholders zijn gegaan waaronder ook de besturen van een vijftal luchthavengemeenten. Daar kwamen heel veel reacties op. Op lokaal vlak was er weinig draagvlak voor een aantal beperkende maatregelen inzake ruimtelijke ordening.
Op basis van die imput hebben wij ervoor gekozen om dat actieplan te herzien en daarbij zoveel mogelijk rekening te houden met de opmerkingen die waren gemaakt. Daardoor liep de oorspronkelijke planning vertraging op. Daarnaast is er ook bijkomend onderzoek gebeurd naar de impact van autonome vlootvernieuwing door de operatoren. Verder zijn er ook actualisaties aangebracht om rekening te houden met de inhoud van het Vlaamse en het federale regeerakkoord. Nieuw in beide regeerakkoorden is dat er in beide sprake is van een samenwerkingsakkoord.
Er moet een samenwerkingsakkoord worden afgesloten om een evenwichtig en duidelijk exploitatiekader vast te stellen, waarbij de leefbaarheid van de luchthavenregio wordt gegarandeerd, en de economische ontwikkeling van de nationale luchthaven wordt gestimuleerd.
Er is een nieuwe oriëntatie, waarin de klemtoon veel meer ligt op samenwerking. Een samenwerkingsakkoord is een belangrijke voorwaarde om de maatregelen in de sfeer van de ruimtelijke ordening te kunnen nemen met voldoende rechtszekerheid. Het ontbreken van de afstemming aan de bevoegdheden op verschillende beleidsniveaus komt uit de studie naar voren als een van de verklarende elementen van hoe je naar een meer evenwichtige aanpak kunt gaan, maar dat spreekt voor zich.
Het nieuwe ontwerp van actieplan zal dus naar de Inspectie van Financiën gaan in de loop van 2015, en daarna naar de Vlaamse Regering. Het actieplan zal dan ook in openbaar onderzoek gaan voor definitieve goedkeuring.
We kennen de gegevens van de studie waar u naar verwijst. Het Europese Milieuagentschap publiceert cijfergegevens over de geluidsblootstelling rond Europese luchthavens. Dat wordt gerapporteerd. Het flankerend beleid inzake ruimtelijke ordening is ons bekend. Ik verwijs naar de resultaten van de balancedapproachstudie van 2005, uitgevoerd in het kader van de bijzondere voorwaarden van de milieuvergunning die is verleend in 2004, maar ook naar een algemene inventarisatie die al is gebeurd.
De implicaties van de studies voor het geluidsactieplan zijn veeleer beperkt omdat we dat al wisten. De studie bevestigt de algemene beleidslijnen van het vorige, maar ook van het nieuwe actieplan dat er zal komen. Het moet een evenwichtige aanpak zijn. In het nieuwe actieplan zal nog meer de nadruk worden gelegd op een algemeen samenwerkingsakkoord.
Voor de bouw van nieuwe woningen of andere geluidsgevoelige bestemmingen in de omgeving zijn er geen concrete akoestische isolatie-eisen vastgelegd, behalve een algemene minimumeis uit de akoestische norm in de woningbouw. Dat is een voorzorgsmaatregel die daar van toepassing is. In het kader van de voorbereiding van de gewestelijke actieplannen, goedgekeurd in 2010, werd een onderzoek ingesteld naar mogelijke isolatiecriteria en de toepassing ervan. Het uitwerken van die maatregelen wordt verder bekeken in het actieplan.
De geluidscontouren die in het kader van VLAREM-verplichtingen worden berekend, passen in een algemene rapporteringsverplichting. Het zijn geen specifieke normen. De geluidscontouren zijn een weergave van de gemiddelde geluidssituatie tijdens het voorbije jaar. De te rapporteren geluidsindicatoren zijn conform de indicatoren die zijn voorgeschreven door de Europese richtlijn omgevingslawaai. Dat zijn de indicatoren: Level day-evening-night.
Om de impact van de geluidsblootstelling op de bevolking te evalueren, vraagt VLAREM een bijkomende berekening van het totaal aantal van het potentieel ernstig gehinderden. Dat wordt op het Europese vlak geregeld.
In het kader van een evenwichtige aanpak, zoals is voorgeschreven in de internationale burgerluchtvaartorganisaties en ook bevestigd door de studie, liggen maatregelen van geluidsreductie aan de bron niet binnen het bereik van individuele luchthavens. Het betreft de introductie van nieuwe, stillere vliegtuigtypes, gekoppeld aan de invoering van een aanscherping van internationale geluidscertificatie-eisen. De studie focust niet op het aspect en geeft niet aan dat Brussels Airport op dat aspect slecht zou scoren. Ruimer gezien is lawaaibestrijding aan de bron wel een effectieve maatregel. Dat spreekt voor zich.
Op de luchthaven van Zaventem werden naast courante operationele beperkingen, ook al beslissingen genomen inzake het gebruik van hulpmotor of voorwaarden voor het proefdraaien. Op die manier wordt gezorgd dat de geluidsemissies dalen. Deze maatregelen worden specifiek vermeld in dat ontwerp van geluidsactieplan en worden daar meegenomen. Maar dat ligt binnen de bevoegdheid van de luchthavenuitbater.
Mijnheer Nevens, het is terecht dat u de vraag naar vertraging stelt. Ja, dat heeft vertraging opgelopen. Ik heb de reden gegeven, maar in 2015 moeten we met dat actieplan vooruit en het aan de regering bezorgen.
De heer Nevens heeft het woord.
Minister, als ik het goed begrijp, is het de bedoeling om de bekommernis van de lokale besturen over de luchthavenproblematiek op te nemen in het actieplan 2015. Zo kan het draagvlak voor de luchthaven en de economische activiteiten die daar plaatsvinden, vergroten bij de omwonenden en de gemeenten. Vandaag beleven nog verschillende mensen slapeloze nachten door de activiteiten die op de luchthaven plaatsvinden.
U haalt het proefdraaien aan. Vandaag is er nog altijd geen proefdraailoods aanwezig op de luchthaven van Zaventem. Die zou er kunnen voor zorgen dat het grondlawaai vermindert. Er is ook nood aan meer investeringen.
In het milieurapport 2014 over de luchthaven staat dat er wel een evolutie is van de geluidsimpact van de luchthaven. Door in te zetten op geluidsarme vliegtuigen en door de afname van de nachtvluchten, zijn de geluidscontouren tussen 2000 en 2013 met de helft afgenomen.
Ik hoop dat we verder inzetten op de neveneffecten van de luchthaven en het lawaai in het bijzonder, zodat het draagvlak voor de economische activiteit – een broodwinning voor veel mensen – groter wordt. We moeten een goed evenwicht vinden en verder inzetten op nieuwe technologieën om de geluidshinder te beperken en af te bouwen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.