Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie
Verslag
– Wegens de coronamaatregelen werd deze vraag om uitleg via videoconferentie behandeld.
De heer Claes heeft het woord.
Minister, ik volg dit thema van de oldtimers en hun toegang tot de lage-emissiezone (LEZ) in Vlaanderen al een tijdje op.
Ik heb u in juni van vorig jaar al ondervraagd over de eis van oldtimerliefhebbers om hun wagen – hun hobby – toegang te geven tot de lage-emissiezones van Gent en Antwerpen. Wie een lage-emissiezone binnenrijdt met een niet-toegelaten voertuig of zonder een andere vorm van toelating, krijgt, zoals we allemaal weten, een serieuze boete in de bus. Nochtans, en daar was iedereen hier en zelfs in de plenaire vergadering het over eens, zijn de oldtimers geen grote luchtvervuilers. Aangezien er maar sporadisch mee wordt gereden, hebben ze dus een verwaarloosbare negatieve impact op de luchtkwaliteit. Toch wordt de toegang voor oldtimers tot lage-emissiezones in Vlaanderen geweigerd en krijgen zij geen uitzondering.
Belangengroepen kaarten de toegang van de oldtimers tot de LEZ’s al aan sinds het ontstaan van de LEZ’s, voorlopig dus nog altijd zonder resultaat. Ik zeg het niet graag maar ik moet hierbij toch verwijzen naar het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest waar dergelijke uitzondering al geruime tijd bestaat.
In antwoord op mijn vraag van 2 juni 2021 stelde u: “We hebben duidelijk aangegeven dat we het LEZ-kader grondig zouden evalueren. Dat is ook gebeurd, die evaluatie is grondig gemaakt.” U beloofde daarbij op korte termijn met een oplossing te komen voor de oldtimerliefhebbers: “We zullen dit jaar nog, ten laatste tegen september, een aanpassing doen aan heel het kader.”
Toen ik in oktober – reeds na de aangekondigde deadline dus – bij gebrek aan een wetgevend initiatief van de regering dan maar zelf een voorstel van decreet indiende over de toegang tot de oldtimers tot de LEZ’s, werd door alle partijen opnieuw verwezen naar de aankondigingen van de minister. “De N-VA wil afwachten wat de regering op tafel legt”, klonk het. CD&V liet weten “mijn ongeduld te begrijpen omdat de minister een voorstel voor september beloofde”. Het CD&V-parlementslid stelde echter voor te wachten omdat het voorstel zo ‘goed als klaar’ zou zijn. We spreken over oktober 2021.
Omdat de deadline die u zichzelf opgelegde, minister, inmiddels al lang gepasseerd is, wil ik u vragen wat nu eigenlijk de stand van zaken is. Waarom is de aanpassing van het decretaal kader er nog steeds niet? Waarom is er nog steeds geen beslissing over de toegang van oldtimers tot de LEZ’s? Wat zijn desgevallend de knelpunten? Is er verdeeldheid in de regering? Kunt u dan niet beter de uitzondering voor oldtimers uit de gehele herziening van het kader lichten? Waarom wel of waarom niet? Wanneer zult u eindelijk tegemoetkomen aan de zeer terechte verzuchtingen van de oldtimerliefhebbers? Verkiest u dat er alsnog vanuit het Vlaams Parlement zelf een initiatief genomen wordt?
Minister Demir heeft het woord.
Collega Claes, het is niet zo dat er onenigheid of wat dan ook is over dit dossier. Het is nog niet voorgelegd aan de collega's van de regering.
We hebben inderdaad een beetje vertraging maar dat betekent nog niet dat we het dossier zijn vergeten. Het is belangrijk om goed overwogen de wijzigingen aan te brengen.
Het probleem van de oldtimers is inderdaad een van de elementen; dat heb ik ook in het parlement gezegd. Ik heb ook gezegd dat ik er een oplossing voor wil. U weet dat er een evaluatie was van de lage-emissiezones. Naast de vraag om een aanpassing door te voeren voor oldtimers, waren er ook vragen over de sociale impact van de LEZ, de effectiviteit van de lage-emissiezones. Hierover zijn we in gesprek gegaan met de twee steden die een LEZ hebben uitgerold, zijnde Antwerpen en Gent. De conclusies van deze gesprekken zullen worden meegenomen in de vernieuwing van het LEZ-besluit. Vandaag bestudeert de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) de verschillende voorstellen die zij heeft ontvangen.
Er is nog een bijkomende urgentie gekomen bij de herziening van het decreet en besluit omdat de Raad van State vandaag het Gentse LEZ-reglement gedeeltelijk heeft vernietigd. De Raad oordeelt dat het onderscheid dat in het LEZ-decreet en het besluit uit de vorige bestuursperiode wordt gemaakt tussen oldtimers ouder dan 40 jaar en oldtimers tussen 30 en 40 jaar, niet kan. We hebben dat vandaag gekregen en ook dat zullen we bestuderen, samen met de evaluaties van de twee steden, om vervolgens het decreet aan te passen.
U weet dat ik voor de problematiek van de oldtimers een oplossing wil, maar we moeten het arrest van de Raad van State meenemen. Het is wel de intentie om het decreet aan te passen.
De heer Claes heeft het woord.
Minister, het is positief dat u zegt dat die uitzondering er wel moet komen. Ik zal ook de uitspraak van de Raad van State de volgende dagen bekijken. Ik hoop toch dat die uitzondering snel uit de bus kan komen, want de oldtimergemeenschap is vrij ongeduldig, en ik kan ze dat niet echt kwalijk nemen. Het enige wat men deze legislatuur van deze Vlaamse Regering heeft vernomen, is dat de verkeersbelasting gevoelig omhoog gaat.
Vanuit dat oogpunt is het zeker noodzakelijk dat de uitzondering er snel zal komen.
Voorzitter, zoals gezegd, heb ik nu geen bijkomende vragen. Ik zal het arrest van de Raad van State bekijken.
Minister, ik zal u hier weldra opnieuw over aanspreken.
De heer Vandaele heeft het woord.
Collega Claes, ik wil u geruststellen dat ook de N-VA daar zeker een oplossing voor wil. U hoorde de minister. Het is wel de bedoeling dat het een goed gefundeerde oplossing is, die goed in elkaar zit en de tand des tijds doorstaat. Collega, ik wilde u geruststellen.
Mevrouw Schauvliege heeft het woord.
Collega Claes, ik dank u voor uw vraag.
Minister, u verwijst naar de vernietiging door de Raad van State van de regeling die Gent heeft uitgewerkt. Wat er door de Raad van State is vernietigd, is een bepaling gebaseerd op het Vlaamse kaderdecreet. Minister, zult u dat kaderdecreet aanpassen zodat het de toets van de Raad van State doorstaat?
Ik wil graag even namens mijn fractie tussenkomen.
Ook wij zijn, net zoals collega Claes, heel ongeduldig. Onze fractie vindt dat er zo snel mogelijk duidelijkheid dient te komen over die oldtimers. We hebben nu gehoord dat u effectief wat vertraging hebt opgelopen, dat u eraan gaat werken en dat u de allerlaatste elementen grondig zult bekijken. Het is dan ook onze vraag om er snel mee door te werken – het zomerseizoen komt eraan – zodat we de mensen die een oldtimer hebben – altijd mooi om naar te kijken als je er zelf geen hebt – duidelijkheid kunnen geven en een oplossing kunnen bieden. We kijken ernaar uit en hopen dat u er snel werk van maakt.
Minister Demir heeft het woord.
Collega's, ik kan bevestigend antwoorden. We gaan het arrest goed bestuderen. Het is vandaag pas binnen. We gaan natuurlijk aan wat het arrest zegt over het onderscheid, tegemoet moeten komen om het probleem op te lossen.
De VMM kijkt vandaag naar de input die we hebben gekregen van Antwerpen en Gent. Wat is hun ervaring? Wat betekent het voor de luchtkwaliteit? Wat is de sociale impact? Dat zijn andere elementen dan het element van de oldtimers. Het is de bedoeling om op al die euvels een antwoord te bieden en het decreet in die zin aan te passen.
De vraag om uitleg is afgehandeld.