Verslag vergadering Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken
Verslag
De heer Van Miert heeft het woord.
Minister, het is misschien wel een seizoensgebonden vraag. Het jaareinde nadert en dan is alcohol in het verkeer vaak in het nieuws.
We hebben het de afgelopen dagen heel intensief gezien. Vanmorgen waren de alcoholsloten de hele voormiddag op de radio. We hebben het voorbeeld van de jongeman die zijn sleutels afgaf aan zijn kameraad – hij had blijkbaar een glas te veel op, en werd daar toch nog zeer zwaar voor veroordeeld. We hebben de cijfers gezien van de WODCA-acties in Oost-Vlaanderen. Die cijfers waren wel bemoedigend, van 5 naar 3 procent.
Dan was er nog het onderzoek van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) naar de zelftesters die in de handel verkrijgbaar zijn. Het zijn apparaatjes waarmee men zelf kan testen of men te veel opheeft dan wel of men nog kan rijden. Het onderzoek van het BIVV was vrij vernietigend. De apparaatjes zijn overal te koop bij de lowbudgetretail. De grote baanwinkels hebben ze ongetwijfeld in de rekken, maar ook online zijn ze veelvuldig verkrijgbaar.
Via de webshop bol.com zijn er al zo’n dertig verschillende soorten te verkrijgen, te beginnen vanaf 6,99 euro. Zoals het onderzoek zegt: de kwaliteit is slecht. De mensen gebruiken het, maar dat is geen goed idee, het resultaat is niet betrouwbaar.
Minister, kent u de resultaten van deze BIVV-test?
Ik weet dat dit vooral federale bevoegdheden zijn, maar BOB woont toch in Vlaanderen? De BOB-campagne zit hier, in het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. Dat is een bevoegdheid van u, minister. Ziet u mogelijkheden om binnen uw bevoegdheden hier iets aan te doen of de bevolking toch te sensibiliseren?
Minister Weyts heeft het woord.
Inderdaad, de meeste in de handel verkrijgbare alcoholtests zijn niet zo accuraat. De door de politie gebruikte toestellen zijn vakkundig gekalibreerd. Er is geen veiligheidsprobleem als de toestellen een hoger alcoholpercentage aangeven dan de realiteit. In de omgekeerde richting wordt het wel gevaarlijk. Dat blijkt zich ook voor te doen. Eigenlijk zouden die toestellen niet in de handel mogen komen. Productnormen vallen onder federale bevoegdheid, evenals de handhaving van rijden onder invloed.
Uiteraard is het aangewezen dat enkel voldoende betrouwbare producten op de markt komen. Ik ben niet de grote voorstander van alcoholtesters en nog minder van het verplicht bezit ervan zoals in Frankrijk, omdat dit het signaal doorkruist dat we met onze campagnes willen geven, namelijk dat rijden en drinken niet samengaan.
Als je al zo’n toestel moet gebruiken, en er dus aan twijfelt of de hoeveelheid alcohol die je tot jezelf hebt genomen al dan niet beantwoordt aan de normen, dan rijst er op zich eigenlijk al een probleem. Als je al moet blazen om te testen of je nog te veel alcohol in je bloed hebt, dan ga je per definitie gewoon beter niet achter het stuur zitten. Het lijkt me van belang om de weggebruikers bewust te maken van het belang van het gebruiken van hun gezond verstand. We moeten dus veeleer doorgaan met het meegeven van de boodschap dat je een BOB moet aanduiden, dat het geen probleem is als je gaat feesten, maar dat je ervoor moet zorgen op voorhand de nodige afspraken te maken.
De heer Van Miert heeft het woord.
Minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik ben eigenlijk wel blij met uw repliek. Ik deel ook uw overtuiging dat het eigenlijk de mentaliteit is die ter zake moet veranderen. Het zou eigenlijk een beetje een normale reflex moeten zijn dat als men drinkt, gaat drinken of heeft gedronken, sturen uit den boze is. Het lijkt me belangrijker dat we daartoe komen dan eender welk apparaatje of wetgeving, boetes of sancties die we kunnen opleggen. Ik denk dat het vooral op het vlak van de mentaliteit speelt.
Ik maak me echter toch wat zorgen. Ik merk dat bij de jeugd, bij de nieuwe bestuurders die mentaliteit, die klik er toch al wel is dat er niet kan worden gereden als men pinten gaat drinken, of dat één iemand toch sowieso echt niets zal mogen drinken, ook niet een of twee glazen. Het is vooral onze generatie, die van de ouderen, die daar nog een beetje ‘speelser’ mee omgaat. In die zin is dit toch wel een beetje gevaarlijk, omdat net die jeugd zoveel toegang heeft tot die apparaatjes en vooral de oudere bestuurders daar niet naar grijpen. Maar goed, ik ben in ieder geval heel blij met uw antwoord dat u vooral verder blijft inzetten op die sensibilisering wat de mentaliteit betreft. De andere maatregelen moeten federaal worden genomen. Dan zullen we dat op dat niveau moeten bekijken.
De vraag om uitleg is afgehandeld.