Verslag vergadering Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Innovatie en Wetenschapsbeleid
Verslag
De heer Bothuyne heeft het woord.
Voorzitter, minister, collega’s, begin februari was er een highlevel bankenoverleg. De ondernemersorganisaties, financiële instellingen en de Vlaamse overheid zetten zich samen om onder andere de engagementen van het bankenplan van 2013 te bespreken. Op dit overleg kwamen verschillende zaken aan bod, zoals de situatie op de kredietmarkt, het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI), crowdfunding, beleidsrelevant onderzoek enzovoort. Belangrijk is dus dat niet alleen het aanbod vanuit de financiële instellingen aan bod kwam, maar ook dat van de Vlaamse overheid, namelijk het instrumentarium van de ParticipatieMaatschappij Vlaanderen (PMV). Dat laatste is namelijk nog te vaak onbekend, waardoor het potentieel ervan voor een stuk onbenut is en blijft.
Verder werd in het overleg naar voren geschoven om meer studies te doen naar crowdfunding, wat voor sommigen in voornamelijk de private sector ‘gevaren’ inhoudt voor particulieren, en naar de mogelijke samenhang met de Winwinlening. Anderen zetten dan weer liever studiewerk in op het toenemende belang van e-commerce. Beiden zijn uiteraard van groot belang voor onze toekomst. Verder overleg werd in het vooruitzicht gesteld.
Dat verslagje had mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Minister, wat zijn voor u de belangrijkste resultaten van dit overleg met betrekking tot het bankenplan van 2013? Hoe evalueert u dit? Welke zijn de concrete cijfermatige resultaten ervan na ongeveer drie jaar werking?
Over de bekendheid van de verschillende instrumenten: op welke manier kunnen we het PMV-instrumentarium nog meer bekendmaken bij het groot publiek? Samenwerking met de financiële instellingen is hiervoor nodig, maar ook met bijvoorbeeld de ondernemersorganisaties of boekhouders en accountants. Zullen hierrond nieuwe initiatieven worden genomen? Zo ja, welke?
PMV is als promotor voor EFSI aangeduid in Vlaanderen. Ook dit is weinig bekend bij ondernemers. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ook kmo’s weten dat EFSI ook een kmo-luik heeft en dat men PMV daarvoor kan aanspreken?
Volgens UNIZO-onderzoek is de bekendheid van de Vlaamse kredietbemiddelaar zeer laag. Hoe evalueert u dit? Op welke manier zult u die meer bekendmaken?
Febelfin geeft aan bezorgd te zijn om de financiële geletterdheid van ondernemers maar ook van boekhouders, wat toch een niet onbelangrijk probleem kan zijn voor de continuïteit van ondernemingen en de leefbaarheid van sommige ondernemingen. Hoe zult u deze financiële ongeletterdheid aanpakken? Via welke tools?
PMV staat open voor de financiering van tweedekansondernemers en doorstarters. Dat kan gaan over grote ondernemingen, maar ook voor kleine ondernemers die terug willen opstarten na een stopzetting of faling kan het overheidsinstrumentarium nuttig zijn. Hiervoor zal zeker ook intense samenwerking met de financiële instellingen en andere nodig zijn. Hoe ziet u de inzet van PMV in dezen?
De Vlaamse overheid heeft al lang een subsidiedatabank. Er zijn intussen maatregelen aangepast en er zijn nieuwe bijgekomen. Wordt deze subsidiedatabank up-to-date gehouden? Zo ja, wat is de timing?
Hoever staat men met een vernieuwd Steunpunt Beleidsrelevant Onderzoek? Wordt een nieuw onderzoek rond het financieringsvraagstuk opgestart? Zo ja, welk?
Zal men dit bankenoverleg voortzetten? Wie wordt daarbij betrokken? Wat is de timing?
Minister Muyters heeft het woord.
Collega Bothuyne, u hebt het verslag gelezen. Ik wil alleen even de werkpunten aanhalen. De werkpunten die werden opgelijst, gingen over de financiering van doorstart van ondernemingen en de doorstroom van banken naar PMV voor mogelijke EFSI-dossiers. Die worden verder opgenomen door mijn kabinet en de leden van het overleg zodat er tegen een volgend overleg weer stappen vooruit kunnen worden gezet.
Als ik kijk naar de redenen waarom we in het verleden samenkomen voor het bankenplan, denk ik dat we voor de meeste items die toen naar voren werden geschoven, oplossingen hebben gevonden. Maar er komen telkens nieuwe elementen en nieuwe opportuniteiten waarover we toch het best van gedachten wisselen. De noodzaak om de vinger aan de pols te houden, blijft zowel vanuit de overheid als vanuit de financiële markt en de financiële sector. De monitoring van de kredietverlening aan kmo’s – collega Remen heeft het er daarnet nog over gehad – is daarbij belangrijk. We moeten dat samen blijven opvolgen. Alle partners die aanwezig zijn – de organisaties, de kredietverlener, de financiële instellingen, de overheid, PMV –, geven een positieve feedback. Daarom is het goed dat we het overleg voortzetten. Het feit dat we weten dat we twee keer per jaar met elkaar overleg plegen en dat er problemen aan bod kunnen komen, maar dat ook wat we afspreken, verder wordt opgevolgd, betekent duidelijk een meerwaarde voor alle partners die aanwezig zijn.
Dan was er nog een vraag over de bekendheid. PMV werkt al jaren samen met de financiële instellingen, alsook met diverse financiële intermediairs en raadgevers van ondernemers, om haar instrumentarium – zo was toch de filosofie in het verleden – bekend te maken. PMV heeft niet alleen een voltijdse accountmanager die presentaties geeft aan deze spelers, alsook conferenties en beurzen bijwoont en mee opluistert, maar ook investeringsmanagers die de taak hebben om de instrumenten naar voren te brengen. In het verleden lag het accent op het bekendmaken van het instrumentarium. Nu draaien we het om. We communiceren over de dienstverlening. Als er een goed businessplan is en een goede ploeg, dan zoekt PMV mee naar financiering. Dit is een duidelijke boodschap die de visibiliteit van PMV sterk zal kunnen verhogen. De implementatie van deze nieuwe communicatiestrategie die PMV in 2015 uitwerkte, bevat een aantal communicatieacties die in 2016 worden uitgerold. De eerste belangrijke stap is de nieuwe PMV-website die begin 2016 is gelanceerd.
De rol van PMV als coördinator voor EFSI-projecten wordt steeds meegenomen in de bedrijfspresentaties, waarbij de boodschap wordt meegegeven dat PMV elke aanvraag ten volle zal behandelen. Op de website van PMV kan men de volledige uitleg rond die projecten vinden. Ook is er in dit kader een samenwerking met de banken voor de doorstroming van dossiers.
Het Agentschap Innoveren en Ondernemen heeft de laatste twee maanden effectief een tandje bijgestoken om de bekendmaking van de kredietbemiddelaar terug te verhogen. Dat zien we ook want de voorbije weken is de instroom opnieuw gestegen. Met name heeft het agentschap de contacten met de belangrijkste stakeholders terug vernieuwd. Zo werden de banken opnieuw bezocht – een regelmatige gewoonte uit het verleden –, maar ook UNIZO, Voka, Febelfin, Dyzo, het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen enzovoort. Er is een folder en flyer over de dienstverlening in opmaak en de mensen die er werken, spreken af om regelmatig de dienstverlening te gaan voorstellen op bestaande infomomenten voor ondernemers. Op deze manier brengen we de kredietbemiddelaar weer onder de aandacht.
U had een vraag over de financiële geletterdheid. We hebben het daarnet al gehad over de conceptnota Ondernemerschap Stimuleren. Het bestek om externe dienstverleners aan te trekken, loopt volop. Er zijn verschillende waardevolle voorstellen binnen die ook het thema financiële geletterdheid opnemen. Ik vraag daar nog even geduld.
Het centrale uitgangspunt van PMV is dat alle intrinsiek gezonde bedrijfscases ondersteuning verdienen. Bij een doorstart dient in de eerste plaats onderzocht te worden wat de intrinsieke oorzaak was van het niet slagen. Was dat een eenmalig of structureel probleem? Daarna moet worden gekeken of het doorstarten van een bedrijf hands-on opvolging nodig heeft, wat vaak zo is. Er moet ook bijsturing op het terrein gebeuren, wat zeer tijdsintensief is en het best door een private partner gebeurt. PMV heeft het netwerk met geschikte partijen uitgebouwd die kunnen helpen en een antwoord kunnen bieden in een doorstart of herstructurering. PMV heeft contacten met private partijen actief in dit veld en mogelijke samenwerkingen worden bekeken.
In opvolging van het laatste bankenoverleg zal ook samengezeten worden met Febelfin en de banken om eventuele juridische problemen te identificeren en de doorstroom van dossiers te vergroten. Ook daar is een positieve evolutie te zien.
De subsidiedatabank bestaat nog altijd en omvat nog steeds de steunmaatregelen van de provinciale, Vlaamse, federale en Europese overheden voor ondernemers. Die wordt continu geüpdatet. Elke maatregel heeft een redacteur die aanpassingen aan zijn maatregelen doorvoert op het ogenblik dat dat nodig is. Ik veronderstel dat u bij de voorbereiding van deze vraag nog eens hebt gekeken naar de subsidiedatabank. Ik hoop dat u blij verrast was met de nieuwe look-and-feel. We kunnen die databank ook in de toekomst goed in de markt zetten en nauwer laten aansluiten bij wat bedrijven verwachten.
Wat betreft het vernieuwd steunpunt is de oproep gelanceerd en er is één kandidatuur ingediend door het consortium KU Leuven-UGent. Allicht wordt het daaraan toegekend.
Het volgende highlevel bankenoverleg vindt plaats op 28 september 2016. De actoren blijven dezelfde, tenzij er om bepaalde redenen van de agenda iemand kan of moet worden toegevoegd.
De heer Bothuyne heeft het woord.
Minister, het is bijzonder positief dat de vinger aan de pols wordt gehouden met de monitoring, het regelmatige overleg en de opvolging. We zorgen hier in het parlement voor nog wat extra opvolging.
Het instrumentarium van PMV is bijzonder rijk en werkt op een goede manier om de dienstverlening – waar u het accent op wilt leggen – waar te maken. Beide zijn gekoppeld. In de communicatie is de dienstverlening een goede ingangspoort, want daar zijn ondernemers naar op zoek. Het instrumentarium is een middel om de dienstverlening waar te maken. Hetzelfde geldt voor de andere instrumenten, zoals de kredietbemiddelaar. Het is goed dat er aan de instroom is gewerkt.
Inzake de financiële geletterdheid vraagt u nog even geduld. Welke timing hebt u voor ogen?
De vraag om uitleg is afgehandeld.