Verslag vergadering Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening, Energie en Dierenwelzijn
Verslag
De heer Ronse heeft het woord.
Voorzitter, minister, geachte leden, in de vorige legislatuur werd de aftrap gegeven voor het digitaal omgevingsloket. We hadden voorzien in een graduele invoering ervan. Na meer dan een jaar doen 27 gemeenten mee aan het verhaal van de digitale bouwaanvraag. Dat lijkt weinig, maar dat is begrijpelijk, want heel veel besturen zullen pas instappen wanneer ze technisch en organisatorisch volledig klaar zijn. Dat was ook de bedoeling van bij de opstart.
Minister, in een antwoord op een recente vraag van collega Peeters hebt u bevestigd dat het omgevingsloket volledig operationeel zal zijn op het moment dat de digitale omgevingsvergunning van kracht wordt, vermoedelijk halverwege 2016. Begin juli was er in Antwerpen een technisch probleem met het digitaal loket, waardoor het tijdelijk onmogelijk was om dossiers in te dienen of verder af te werken.
Minister, hoelang was dat systeem offline, en wat was de oorzaak? Welke garanties zijn er ingebouwd in het systeem om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden? Zijn er naast dat mogelijke akkefietje nog andere problemen vastgesteld in de proefperiode?
Mevrouw Peeters heeft het woord.
Voorzitter, minister, geachte leden, ik sluit me hier graag bij aan. Ik heb er inderdaad al een aantal schriftelijke vragen over gesteld, en ik denk dat er vorige week of de voorbije weken niet alleen in Antwerpen een aantal problemen werden vastgesteld, maar ook bij ons in Limburg.
Onze stad werkt zelf ook al met het digitaal loket en heeft al een twaalftal digitale vergunningen verstrekt. Op zich loopt het wel heel vlot, maar er waren toch een aantal technische mankementen. Ik moet wel zeggen dat Ruimte Vlaanderen die heel snel en accuraat heeft opgevolgd en bijgewerkt. Ik dacht dat er ondertussen ook een nieuwe release van het omgevingsloket werd geïnstalleerd om dergelijke problemen te voorkomen.
Wat mij eigenlijk vooral interesseert, is of het nu haalbaar is om dit tegen medio 2016 volledig operationeel te hebben. De heer Ronse zei het al: vandaag hebben immers nog maar een kleine dertig lokale besturen ingetekend. Er zijn er tegen het einde van het jaar misschien een honderdtal die interesse hebben getoond, maar lang niet iedereen werkt met dat digitaal loket. Ik weet niet hoeveel digitale vergunningen er vandaag de dag al zijn verstrekt. Minister, misschien kunt u dat wel al zeggen. Als we immers zien dat er bij een klein aantal al technische mankementen zijn, dan meen ik toch dat men dit in de toekomst zeer goed moet blijven opvolgen. Minister, weet u al ongeveer hoeveel digitale vergunningen er vandaag de dag zijn verstrekt? Acht u het haalbaar het digitaal omgevingsloket tegen medio 2016 volledig operationeel te hebben, vooral dan wat de milieutechnische aspecten betreft? Ik meen immers dat vooral met betrekking tot die milieutechnische aspecten een aantal elementen toch nog wel dringend moeten worden bijgestuurd.
Minister Schauvliege heeft het woord.
Geachte leden, de techniek hapert soms wel eens, jammer genoeg. Het klopt dat er een incident is geweest. Ik heb hier een heel technische uitleg gekregen van onze diensten, en ik zal u die graag ook meedelen.
Het is zo dat er een datacenter staat in het departement Leefmilieu, Natuur en Energie (LNE). In totaal draaien daar 1200 virtuele servers op, voor diverse bedrijfstoepassingen. Vaak gaat het over applicaties, over tests die men kan doen, over modules die ook voor het grote publiek beschikbaar zijn. Een veertigtal servers daarvan worden gebruikt voor het ontwikkelen en testen van het omgevingsloket, en ook om het uiteindelijk ontwikkelde loket te doen draaien.
In dat datacenter heeft zich op 2 juli dus een fout voorgedaan. Alle toepassingen hebben daar dus onder te lijden gehad. Deze machine, de ZFS Appliance van Oracle, heeft door haar architectuur de naam onfeilbaar te zijn. Zelfs machines zijn niet onfeilbaar. Het falen van dit type van machine heeft zich wereldwijd nog maar éénmaal voorgedaan, en dat dus op 2 juli in het datacenter van LNE. Dat is bijzonder uitzonderlijk, maar de wet van Murphy heeft dus toegeslagen.
Onmiddellijk werd actie ondernomen om te voorkomen dat er data verloren zouden gaan. Dat is ook gelukt. Dan werden ook alle toepassingen een voor een opnieuw opgestart, en dat heeft ook wel wat tijd in beslag genomen. Gelijktijdig werd natuurlijk ook bekeken wat nu de oorzaak van het falen was. Het toestel werd opnieuw in zijn oorspronkelijk werkende toestand hersteld op 16 juli. Op 17 juli was alles dus opnieuw operationeel.
Hoe kunnen we dat in de toekomst vermijden? Er wordt nieuwe hardware geïnstalleerd om het gefaalde systeem te vervangen. In het vooruitzicht dat meer gemeenten het systeem zullen gebruiken, wordt ook in een capaciteitsuitbreiding voorzien. De architectuur wordt aangepast, zodat bij een dergelijke grote uitval in datacentra de systemen binnen de twaalf uur kunnen heropstarten. De bedrijfstoepassingen zullen in de toekomst kunnen werken vanuit twee geografisch verspreide sites: in Brussel, zoals dat vandaag al het geval is, maar ook bij de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) in Mechelen.
U vroeg of er andere technische storingen waren tijdens de proefperiode. Eind augustus zijn er ook een aantal technische storingen geweest. Die waren het gevolg van een tijdelijke overbelasting. Dat was ook snel verholpen, en er is dus een upgrade gebeurd. Daarnaast heeft het loket in de voorbije jaren ook kort last gehad van externe componenten die bijdragen aan de werking. Het digitaal tekenplatform van de Vlaamse overheid, dat wordt gebruikt voor het ondertekenklaar maken, heeft het ook een aantal dagen laten afweten. Ook konden gebruikers zich tweemaal een halve dag niet aanmelden door problemen met het authenticatiesysteem met de elektronische identiteitskaart van de Federale Overheidsdienst Informatie- en Communicatietechnologie (Fedict). Voor de rest zijn er geen technische storingen bekend.
Mevrouw Peeters, u vroeg hoeveel digitale vergunningen er zijn verstrekt. Ik heb die informatie hier niet voor me liggen. We zullen die opvragen en bezorgen via het secretariaat.
Uiteraard is het de bedoeling dat we tegen de tijd dat ook de omgevingsvergunning wordt geïmplementeerd, ook met het digitaal loket van start kunnen gaan. Ik heb dat hier ook al een paar keer gezegd. Men is daar volop mee bezig. Dat is inderdaad niet zo’n evidente oefening, maar we streven er nog altijd naar om dat gelijktijdig tot een goed einde te kunnen brengen.
De heer Ronse heeft het woord.
Minister, ik dank u voor deze bijzonder verfijnde technische uitleg. Ik heb alle vertrouwen in de ZFS Oracle ATP 1200, maar wellicht zal een en ander nog defect kunnen raken. Dat is eigen aan systemen.
Mijn voornaamste bezorgdheid is eigenlijk dat er in het uitvoeringsbesluit van 4 april 2014 in niets is voorzien in het geval van technische storingen. Een onderbreking van een normale werking van een omgevingsloket kan verregaande gevolgen hebben, bijvoorbeeld het niet tijdig kunnen uitwisselen van adviezen en het niet tijdig doorsturen van dossiers. Hoe gaan we daarmee om bij bijvoorbeeld betwistingen en beroepsdossiers? Misschien is het dan ook goed om na te denken over het voorzien in een bepaalde procedure in ons uitvoeringsbesluit om de gevolgen van een onderbreking en technische storingen op te vangen, zodat ons digitaal loket ook op die manier bestand is tegen een mogelijk tweede falen van een onfeilbaar geacht systeem. Werd daarmee dus rekening gehouden bij het uitvoeringsbesluit? Zo niet, bent u bereid om die clausule of die extra toevoeging aan het uitvoeringsbesluit te onderzoeken?
Minister Schauvliege heeft het woord.
We zullen nakijken of het uitvoeringsbesluit ‘technischdefectproof’ is, of we op dat vlak de test doorstaan en er daardoor geen procedurefouten ontstaan.
De vraag om uitleg is afgehandeld.