Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer de Kort heeft het woord.
Voorzitter, minister, vorige week van donderdag op vrijdag is op de A19 in Moorsele een wagen ingereden op wegenwerkers. Er waren drie slachtoffers bij de firma Stadsbader. We hebben gemerkt dat deze firma bijzonder zwaar was aangeslagen.
Minister, u doet een hele inhaalbeweging in openbare werken op de autosnelwegen. Bij die werken op onze autosnelwegen is er een verhoogd risico. Het is goed dat er uw afdeling voortdurend evalueert hoe een werf moet worden ingericht en welke passende maatregelen getroffen moeten worden.
Minister, ik las nu in de krant een oproep van de wegenbouwers, waar ook de Confederatie Bouw zich bij aansloot, om autosnelwegen te gaan afsluiten bij wegenwerken op de autosnelwegen. Ik zie daar een enorme impact. We zullen enorme files creëren en een nog veel groter gevaar op ons onderliggend wegennet als we dergelijke maatregelen zouden treffen. Minister, welke zijn volgens u de juiste, passende maatregelen die ten aanzien van wegenwerken kunnen worden getroffen?
Minister Crevits heeft het woord.
Dank u wel voor de vraag, mijnheer de Kort.
Het is natuurlijk juist dat we de laatste jaren een enorme inhaalbeweging doen wat het werken op snelwegen betreft. We werken in veel gevallen 24 uur op 24. Er wordt ook heel veel gedaan omdat het de bedoeling is om tegen 2015 ons snelwegennetwerk opnieuw in een goede conditie te krijgen.
Er zijn twee soorten werven. De mobiele werven zijn misschien het meest risicovol omdat het werven zijn die zich verplaatsen en waarbij het moeilijker is om duurzame signalisatie te plaatsen. We hebben deze legislatuur een aantal botsabsorbeerders bij gekocht om de mensen te waarschuwen dat er werken aan de gang zijn.
Wat ingrijpende werken betreft, dus de vaste werven, proberen we samen met het instituut dat de veiligheid van wegenarbeiders coördineert en ook samen met organisaties van automobiel- en vrachtwagenchauffeurs tot goede afspraken te komen. Je ziet, zoals op de werf die er nu is op de E17 in Oost-Vlaanderen, dat we soms middenbermen wegnemen en het verkeer proberen te geleiden over minder rijstroken.
Wat mij het meest zorgen baart, is dat ondanks alle inspanningen die worden geleverd, mensen gewoon veel te snel blijven rijden langs werven, soms met echt desastreuze gevolgen. Op 18 oktober komen we opnieuw samen met al wie onze wegenwerken mee helpt coördineren, ook met de vereniging die de veiligheid voor arbeiders op de werf coördineert. Desnoods is het nodig om systematisch bij elk groot werk langs de snelwegen een mobiele flitser te plaatsen die permanent de snelheden controleert.
Minister, het is goed dat u niet overweegt om onze autosnelwegen te gaan afsluiten wanneer er wegenwerken zijn, maar dat u samen met de geëigende instanties verder onderzoekt welke passende maatregelen kunnen worden getroffen. Het is ook goed dat we ten aanzien van de chauffeurs blijven oproepen om een passend gedrag te vertonen wanneer men wegenwerken nadert en dan niet toetert of andere bewegingen maakt, en dat ervoor wordt gezorgd dat men op een veilige manier voorbij die wegenwerken gaat. Ik kan wel begrijpen dat er bij de wegenwerkers wat onrust heerst.
De heer Keulen heeft het woord.
Ik denk dat veel mensen het gevoel met mij delen dat we zeker niet moeten gaan naar een algemeen verbod van verkeer rond wegenwerken. Dan lijkt me à la limite de remedie zwaarder dan de kwaal.
Ik heb een aantal zinvolle opmerkingen gehoord, met name de botsabsorbeerders, mobiele snelheidscamera’s om de pakkans te vergoten en nog duidelijkere signalisatie. Ik denk dat je daarvoor moet gaan. Dan houd je ook een breed draagvlak.
Je hebt in Vlaanderen nu eenmaal geen 1001 mogelijkheden om verkeer om te leiden. Op die manier moeten we ervoor zorgen dat de wegenwerkers, in vaak moeilijke omstandigheden, hun werk op een veilige manier kunnen doen – een werk dat we maatschappelijk allemaal heel belangrijk vinden, namelijk onze autosnelwegen en gewestwegen opnieuw in een veilige verkeersstaat brengen.
Mevrouw Jans heeft het woord.
Ik kan de reactie van de wegenbouwers wel begrijpen. Zij vragen drastische acties. De gevolgen zijn dan ook weerzinwekkend.
U hebt geen cijfers genoemd, minister, maar het aantal ongevallen bij dergelijke wegenwerken blijft hoog. Het algemeen afsluiten van snelwegen is echter geen optie. Iedereen weet dat dat niet mogelijk is. Er moet wel over overlegd worden. Als er mogelijkheden zijn – en blijkbaar is dat al eens gebeurd – om een snelweg af te sluiten zonder bijkomende hinder te veroorzaken op het onderliggende wegennetwerk, moet die optie bekeken worden.
Er bestaat al een systeem van mobiele dynamische signalisatie. Dat wil zeggen dat er digitale borden langs de weg worden geplaatst, die wegenwerken aankondigen of die aangeven of er files zijn bij wegenwerken. Dat wordt af en toe toegepast, maar het is op dit moment geen uniform systeem. Ik wil ervoor pleiten om in het overleg dat u zult hebben, dat systeem van mobiele dynamische signalisatie mee op te nemen.
Dank u voor deze zinvolle opmerkingen, collega’s. Het is niet mijn bedoeling om snelwegen af te sluiten bij wegenwerken. Dat is ook bijna niet haalbaar. Wij hebben in Vlaanderen verhoudingsgewijs relatief weinig snelwegen, als je de robuuste alternatieven gaat bekijken. Een snelweg afsluiten voor wegenwerken, betekent een zeer sterk verhoogd risico op het onderliggende wegennet dat je gaat gebruiken.
Wij zitten om de drie maanden samen met al wie wegenwerken helpt coördineren. Een aantal jaren geleden heb ik hier van jullie vragen gekregen waarom ik niet veel meer dan vroeger het geval was, zorgde voor extra capaciteit tijdens wegenwerken. We zijn toen in overleg gegaan met organisaties van weggebruikers en met het comité dat de veiligheid van de werknemers moet garanderen. Wij maken nu werf per werf een individuele analyse van de veiligheidsrisico’s, het aantal rijstroken dat je beschikbaar kunt houden en de manier waarop de signalisatie verzekerd moet worden. Daar is ook controle op. Variabele of vaste signalisatie, dat wordt bepaald afhankelijk van het type werf. Er zijn twee inspecteurs die langs onze snelwegen rijden om te kijken of die signalisatie op een goede manier geplaatst is.
We proberen dus alle inspanningen te doen. Het enige waar nu onmiddellijk een tand kan worden bijgestoken, is: wie niet horen wil, moet voelen. Dat wil zeggen dat we bij grotere wegenwerken systematisch mobiele flitsers moeten inzetten. We hebben ze tot nu toe op achttien werven ingezet, wellicht zal dat in de toekomst op elke werf zijn.
Minister, als je ’s avonds of ’s nachts voorbij wegenwerken rijdt, zijn het bijna kerstbomen die daar staan – zo duidelijk is het aangegeven. Het heeft effectief ook te maken met de attitude van chauffeurs. U mag dan nog zoveel passende maatregelen treffen, het heeft heel veel te maken met de houding van de gebruikers van de autosnelweg.
De actuele vraag is afgehandeld.