Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Verstrepen heeft het woord.
Minister-president, de reden waarom ik deze actuele vraag aan u stel, is omdat minister Lieten niet wist waarover het ging, namelijk over overheidscommunicatie. Ze zei: u moet dat aan de minister-president vragen. Dat doe ik dan maar omdat zij het niet weet, maar dat zijn we gewoon van haar.
Via Twitter heb ik vernomen dat de Vlaamse overheid op zoek is naar een mediabureau voor haar overheidscommunicatie. Tot nu toe boekte de overheid zelf de mediaruimte bij de regies en de Vlaamse media, en dat leek me vrij efficiënt, want dan zijn er geen tussenstappen. Ik vond het een vreemde beweging om op zoek te gaan naar een mediabureau, want volgens informatie uit de sector werkt zon bureau niet gratis. Dit zal dus een extra kost met zich meebrengen, wat een beetje vreemd is in deze tijden.
Ik heb ook bedenkingen bij de manier waarop dit wordt gedaan. Ik heb hier de tien tips van de Vlaamse overheid bij me, en daar staat letterlijk in: Vraag niet naar een gedetailleerd mediaplan. Minister-president, blijkbaar was dat uw argumentatie om te zeggen waarom de Vlaamse overheid een mediabureau inschakelt. Ik citeer: Een bureau moet voor een mediaplan tegen betaling aankloppen bij een mediacentrale. En nu komt het mooie: Dat is een nutteloze uitgave.
Dit is een brief die de afdeling Communicatie in samenwerking met de Association of Communication Companies (ACC) heeft gestuurd naar alle communicatieverantwoordelijken van de Vlaamse overheid. Nu gaat u een mediabureau creëren nutteloze uitgave die de aankopen gaat doen. Dat wekt heel wat interesse.
Ik heb ook vernomen dat u hebt gezegd dat we de overheidscommunicatie moeten professionaliseren. Het tegenovergestelde van professionaliseren is amateurisme. Ofwel zegt u: het was een bende amateurs tot nu toe, en we gaan een extern bureau in schakelen. Minister-president, vanwaar deze snelle en plotse wending in de communicatie van de Vlaamse overheid?
Minister-president Peeters heeft het woord.
Mijnheer Verstrepen, er is geen sprake van een plotse wending, ook al zou die positief kunnen worden geduid, maar in dit dossier zeker niet. Over overheidscommunicatie hebben we in de vorige legislatuur uitgebreid kunnen spreken. Het is goed dat dat constant wordt bekeken en geëvalueerd. In 2010 heeft men een vrij omvangrijke doorlichting gedaan door de afdeling Communicatie van het Departement Diensten voor het Algemeen Regeringsbeleid.
Tot nu toe werkten we met een mediabureau, BeMedia, u waarschijnlijk bekend, mijnheer Verstrepen. U hebt vast de conclusie in het communicatiejaarverslag gelezen dat er te veel tussenpersonen zijn, en dat we te veel betalen voor de mediaplanning. Dus moeten we daar iets aan doen.
Op 10 november heb ik aan de Vlaamse Regering voorgesteld een overheidsopdracht uit te schrijven. Daarover is ook getwitterd, de nieuwste vorm van communicatie, die ik zelf niet beoefen. Maar het is ook in het Belgisch Staatsblad verschenen. Het is dus niet alleen getwitterd. De Vlaamse Regering heeft dan goedgekeurd dat er een openbare aanbesteding komt voor een mediabureau.
Hoe zit de nieuwe structuur mogelijk in elkaar? De aankoopcentrale wordt duidelijk bij de afdeling Communicatie gelegd. Er is een openbare aanbesteding uitgeschreven voor een mediabureau dat kan worden ingezet wanneer een agentschap van een departement zegt dat het een bepaalde communicatie wil doen. Via de aankoopcentrale kunnen dan met ondersteuning van dat mediabureau de juiste communicatiekanalen worden aangesneden.
Conclusie: men heeft een evaluatie gemaakt van de huidige toestand die te duur en te veel was. Men gaat naar een nieuwe structuur die de communicatie van de overheid efficiënter op zich moet nemen.
Die uitleg was natuurlijk veel te lang om op Twitter te zetten. Hij was ook niet echt duidelijk.
Er moet dus iets gedaan worden aan de communicatie. Ik ga het u nog eens vragen. Tot nu toe werd het rechtstreeks geboekt. Nu moet u mij eens uitleggen hoe een rechtstreekse boeking duurder kan zijn dan de inschakeling van een mediabureau. Zon bureau zal toch niet werken voor uw mooie ogen, zeker? Het zal een vergoeding aanrekenen. Normaal is dat 10 tot 15 procent van het budget. Zij doen dan de aankoop en de planning. De planning werd tot nu toe verzorgd door de dienst Communicatie van de Vlaamse overheid.
Misschien begrijp ik uw communicatie niet. U moet dat tegen mij proberen te zeggen in een Twitterlijn. Ik kan er echt niet aan uit. U gaat een bureau inschakelen en dat zou goedkoper zijn. U doet een aanbesteding en dat zal goedkoper zijn. Of bedoelt u dat de overheid met geld gesmost heeft? Dat ze te veel betaald heeft en er niets van kende? Dan zitten we met amateurs. Ik begrijp niet waarom er nu plotseling een bureau moet komen, enkel en alleen voor de planning.
De heer Wienen heeft het woord.
Voorzitter, de uitgebreide uitleg van de minister-president overtuigt mij eerlijk gezegd niet. Ik ben natuurlijk niet zo slim als hij, ik beschik maar over een kleine dosis gezond verstand. Maar dat gezond verstand zegt me die advertentieruimte bij een bepaald medium ook geld kost. Als de overheid nu gaat werken met een tussenpersoon, gaat die daar toch een commissie op krijgen? Dat dacht ik zo bij mezelf. Normaal gezien zal dat toch meer kosten dan in het verleden?
U zegt van niet, minister-president. Ik heb met mijn slechte karakter gedacht dat de tussenpersoon de overheid graag iets wil doen verdienen. Wat is nu de effectieve besparing in het budget Overheidscommunicatie dat nu gedaan wordt via die tussenpersoon? Of doet die tussenpersoon dat gratis?
De heer van Rouveroij heeft het woord.
Minister-president, regionale televisieomroepen zijn belangrijk, daarover bent u het wellicht met me eens. Ze zijn vanuit democratisch oogpunt belangrijk omdat ze een enorm kijkbereik hebben. Ik hoef u niet te zeggen dat heel wat van die regionale omroepen financieel noodlijdend zijn. Ik wil de vraag van de heer Tommelein even in herinnering brengen en ondersteunen. Wanneer u overheidscommunicatie de boodschap aan de burger brengt, dan kunt u dat ook voor een groter deel dan vandaag het geval is, via de regionale omroepen doen. U doet een dubbel voordeel. Eén, het kost u niets meer want het blijft binnen uw budget; twee, u helpt de regionale zenders voor een deel uit de financiële miserie. Bent u bereid een gedeelte van de overheidscommunicatie te verschuiven naar de regionale omroepen?
De heer Vandaele heeft het woord.
Ik weet niet of de heer Verstrepen gelijk heeft dat er vandaag rechtstreeks geboekt wordt bij de media. Ik herinner me uit een ander leven dat het toen ook niet mogelijk was voor een overheidsinstantie om rechtstreeks aan te kopen bij de media. Ze moest minstens via een regie en vaak ook via een bureau passeren. De minister-president zegt dat er nu meer tussenstappen zijn dan dat ene bureau, en hij gaat terug naar één bureau en dat is een verbetering.
Ik wil wel de vraag van de heer Verstrepen herhalen. Minister-president, hebt u niet onderzocht om in een aantal gevallen die rechtstreekse aankoop mogelijk te maken?
De heer Yüksel heeft het woord.
Minister-president, deze kwestie kwam ruim aan bod in de commissie naar aanleiding van een vraag van mij over de regionale omroepen. We weten allemaal dat die het steeds moeilijker krijgen. Minister Lieten heeft toen een lans gebroken om de regionale omroepen meer te betrekken bij de Vlaamse overheidscommunicatie. Ik citeer uit haar antwoord: De budgetten werden de voorbije jaren sterk verminderd. Minister-president Kris Peeters is bezig met het opnieuw professioneel organiseren van de overheidscommunicatie. We hebben afgesproken dat we zullen onderzoeken hoe de regionale zenders, die toch een specifiek bereik hebben, meer zouden kunnen worden gebruikt.
Tot op heden zijn die verwachtingen niet ingelost. Minister-president, welke rol ziet u weggelegd voor de regionale omroepen met betrekking tot overheidscommunicatie?
Ik zal het nog eens proberen, maar ik beschik blijkbaar niet over de gave van een goede communicatie naar aanleiding van deze vraag. Ten eerste, de huidige toestand is geëvalueerd en men werkt met BeMedia enzovoort. Ten tweede, men heeft voorgesteld om op een andere manier te werken: de afdeling Communicatie zal optreden als een aankoopcentrale en heeft een openbare aanbesteding gelanceerd voor een mediabureau dat voor de planning en de aankoop van mediaruimte zal bijspringen.
Heel concreet wil dit zeggen dat wanneer een agentschap een bepaalde communicatie wil doen, het zal moeten aankloppen bij de aankoopcentrale, zijnde de afdeling Communicatie. Die afdeling kan in dat geval zeggen dat ze advies zal vragen aan het mediabureau inzake de te gebruiken kanalen om die communicatie te doen met de burger of met de bedrijven. Op een bepaald moment kan dat de regionale televisie zijn. Het antwoord van minister Lieten daarover is perfect, ik moet daar niets aan toevoegen. Het kan zeker de regionale televisie zijn voor de overheidscommunicatie. Misschien moeten we ons er nog meer van bewust worden dat dit een ideaal middel is.
Dat is het, mijnheer Verstrepen. Ik hoop dat het nu duidelijk is. Zo niet moet u de kwestie in de commissie nog eens toelichten.
Ik ga ervan uit, mijnheer Vandaele, dat deze operatie niet alleen efficiënter is, maar ook kostenbesparend. Ik zal dat, samen met minister Lieten, aantonen met de cijfers in de hand.
Minister-president, het is toch nog altijd een beetje vreemd ik blijf dit benadrukken dat hier de tien tips bij de uitbesteding van de communicatieopdracht staan, opgesteld door de afdeling Communicatie van de Vlaamse overheid. Het is een document van vorig jaar, en daar staat letterlijk in wat u nu aan mij probeert te verkopen als wat het mediabureau moet doen.
Nogmaals: waarom is er een mediabureau? Hoe wordt het ingeschakeld? Er werden regieën gebruikt. Er werd rechtstreeks geboekt. De regionale zenders kregen ook rechtstreekse boekingen. Die overheidscommunicatie is gedaald, vandaar dat de regionale omroepen in moeilijkheden komen. U zou daar ook eens moeten bijpassen, rechtstreeks.
De vraag blijft nog steeds dezelfde. Ik ga met honger terug naar mijn plaats. Er is een mediabureau: welke impact heeft dat op de uitgaven voor de totale overheidscommunicatie van de Vlaamse overheid? Stijgen ze? Dalen ze? Dat ene bureau dat verantwoordelijk zal worden, zal bijna een monopolist zijn. Ze zullen staan aanschuiven om die opdracht binnen te halen, van de groep Slangen tot welk bureau dan ook. U zult een percentage moeten besteden aan het bureau, en dat percentage geeft u vandaag niet uit. (Applaus bij LDD)
Het incident is gesloten.