Verslag plenaire vergadering
Verslag
Algemene bespreking
Dames en heren, aan de orde is het ontwerp van decreet tot wijziging van het decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning en van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening inzake de beroepsmogelijkheden.
De algemene bespreking is geopend.
Mevrouw Van Volcem heeft het woord gevraagd, maar zij is afwezig.
De heer Martens heeft het woord gevraagd, maar hij is afwezig.
De heer Vandaele heeft het woord.
Voorzitter, het komt erop neer dat enkel nog de leidende ambtenaar of zijn vervanger deze mogelijkheid werd bij amendement toegevoegd beroep kan aantekenen. Een van de bedoelingen is dat dit in de toekomst meer geüniformiseerd gebeurt dan in het verleden en dat als de administratie in beroep gaat, er geen verschil is in aanpak tussen bijvoorbeeld de provincies of tussen de verschillende diensten onderling. Als men in beroep gaat, moet men dat weloverwogen doen en op een heel uniforme manier. Ook hier staan wij uiteraard achter.
De heer Ceyssens heeft het woord.
Voorzitter, zowel de heer Van den Heuvel als ikzelf hebben deze problematiek in het verleden al aangekaart. Het betreft een soort willekeur over de provinciegrenzen heen inzake het aangaan van een beroep. We zijn dan ook bijzonder verheugd dat dit ontwerp van decreet hieraan remedieert. Meer nog, we gaan zelfs een stap verder, want de betrokken ambtenaar die alsnog beroep indient, zal een integrale afweging moeten maken en zal over de beleidsdomeinen heen moeten kijken of zijn beroep wel opweegt tegen de totaliteit van de inhoud van het dossier. Dat is al een eerste stap in de richting van een geïntegreerd Vlaams advies. Dit is dus een hele stap vooruit. Dit ontwerp van decreet geeft perfect gevolg aan de aanbevelingen die geformuleerd werden in de commissie-Sauwens en in de commissie-Berx.
De heer Sabbe heeft het woord.
Ik ben blij dat de heer Ceyssens aanhaalt dat dit maar een eerste stap is, dat is ook onze bemerking. We steunen dit ontwerp omdat het natuurlijk een stap in de goede richting is en dat kunnen we enkel toejuichen. We zijn er ook van overtuigd dat het maar een eerste stap is omdat het op zich nog altijd heel eigenaardig blijft dat eender wie in een administratie een beroep kan instellen tegen andere ambtenaren.
In die optiek zijn er een aantal amendementen ingediend, onder meer door Open Vld, die spijtig genoeg niet werden goedgekeurd. Daarin staat dat in de toekomst de beroepsmogelijkheid van de leidende ambtenaar beperkt zal worden tot legaliteitsaspecten. Zo zou ook het hoofd van de dienst, de leidende ambtenaar, niet langer de mogelijkheid hebben om beroep aan te tekenen.
Als ambtenaren hun huiswerk doen, waar we toch van uitgaan, is het niet noodzakelijk dat een andere ambtenaar beroep kan aantekenen tegen een beslissing van een van zijn collegas. Als ze nu beter worden betaald door minister Bourgeois, is dat een reden te meer ervoor te zorgen dat dit niet meer nodig is. Ik hoop dat we binnenkort een voorstel van de meerderheid zullen zien om de verdere vereenvoudiging door te voeren.
Minister Bourgeois heeft het woord.
Ik vervang minister Muyters in deze kwestie. (Opmerkingen van de heer Ivan Sabbe)
Dit snijdt geen hout. Het sectoraal akkoord heeft daar niets mee te maken. Het gaat hier niet over beroepen tegen beslissingen van ambtenaren, het gaat over beroepen tegen beslissingen van gemeentebesturen. Het is een eerste stap in de versnelling van de investeringen. Het is heel belangrijk dat dit gebeurt omdat je zo tot uniformiteit komt in de behandeling van de beroepen. Nu zijn er verschillende ambtenaren, gedecentraliseerd en verspreid over het terrein, die elk op eigen gronden, eigen afwegingen en eigen motieven beroepen aantekenen. Nu komt dat uit één hand. Er komt ook een meer algemene afweging voor die stap wordt gezet.
Het is een eerste stap om te komen tot een versnelling van de investeringen. Er zijn belangrijke beslissingen genomen om minder stappen te hebben. Nu is het een drietrapsraket in plaats van een van elf trappen. We maken gestaag werk van het versnellen van investeringen. Dat is een belangrijke stap vooruit.
Minister, u deelt dus niet mijn mening als u zegt dat we nog verder moeten gaan en dat we moeten zorgen dat die beroepsmogelijkheid, behalve voor legaliteitsaspecten, volledig moet wegvallen, ook voor leidende ambtenaren.
Dat is niet de zin van dit ontwerp van decreet. In het decreet Ruimtelijke Ordening staat de legaliteitstoets niet. Daar staat ook de toets goede ruimtelijke ordening. Dat is de zin.
U zegt dus dat u die stap
Ik zeg u wat in de parlementaire bespreking in de commissie is gezegd. Het gaat over de goede ruimtelijke ordening. De leidend ambtenaar, of bij afwezigheid zijn gedelegeerde, moet nog altijd beroep kunnen aantekenen. Dat is altijd zo geweest. Niemand stelt dit in vraag. Het legaliteitsbeginsel alleen formuleren is niet aan de orde. Een algemene afweging kan er precies mee te maken hebben dat een besluit van een lokale overheid in strijd is met andere belangen, en dat kan in positieve zin worden omgebogen.
Minister, uw antwoord is niet zo duidelijk. De ambtenaar op het gemeentelijk niveau bereidt de beslissingen van het schepencollege voor, en dat is de laatste beslissingsinstantie. We gaan ervan uit dat dit voldoende is en dat de toets is gebeurd, en dat een beroep voor een aspect van ruimtelijke ordening niet meer mogelijk moet zijn.
We hebben ervoor gekozen om het in de toekomst mogelijk te maken dat het Vlaamse niveau in beroep gaat tegen een beslissing van een ander niveau. Dat moet kunnen. Het amendement van mevrouw Van Volcem had het over de vraag of er geen onderscheid moest worden gemaakt tussen gemeenten die ontvoogd zijn op het vlak van ruimtelijke ordening en gemeenten die dat niet zijn. In de commissie antwoordde de minister dat daar nu al mogelijkheden voor bestaan in de codex, en dat de minister werkt aan een uitvoeringsbesluit om dat verder te verfijnen. In de commissie is om die reden het amendement van mevrouw Van Volcem weggestemd.
Vraagt nog iemand het woord? (Neen)
De algemene bespreking is gesloten.
Artikelsgewijze bespreking
Dames en heren, aan de orde is de artikelsgewijze bespreking van het ontwerp van decreet.
De door de commissie aangenomen tekst wordt als basis voor de bespreking genomen. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2010-11, nr. 1250/4)
De artikelen 1 en 2 worden zonder opmerkingen aangenomen.
Er is een amendement tot vervanging van artikel 3. (Zie Parl. St. Vl. Parl. 2010-11, nr. 1250/5)
De stemmingen over het amendement en over het artikel worden aangehouden.
De artikelen 4 en 5 worden zonder opmerkingen aangenomen.
De artikelsgewijze bespreking is gesloten.
We zullen straks de hoofdelijke stemming over het ontwerp van decreet houden.