Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Roegiers heeft het woord.
Voorzitter, minister, collegas, gisteren was de omgeving van de luchthaven het decor van rauw geweld, en nadien ongeorganiseerde chaos. Voor ik mijn vraag stel, wil ik heel duidelijk afstand nemen van het geweld dat is gebruikt en ook van de gijzeling van passagiers die daarna is gevolgd.
Ik wil de aandacht vestigen op de onderliggende frustratie van heel wat taxichauffeurs, die te maken hebben met een heel kafkaiaanse toestand. Voor hen die het niet kennen, zal ik het kort uitleggen. Een Brusselse taxichauffeur mag passagiers afzetten aan de luchthaven van Zaventem, maar mag geen passagiers meenemen. Omgekeerd mag een Vlaamse taxichauffeur passagiers aan de luchthaven van Zaventem meenemen, hen naar Brussel brengen, maar vanuit Brussel geen passagiers terug meenemen naar de luchthaven.
Dat leidt tot heel wat frustratie en het is ook onbegrijpbaar. Er zijn geen winnaars in dit verhaal. Niet de passagiers, want die moeten dubbel betalen, voor de heenrit en voor de terugrit. Het milieu is er niet mee gebaat en er zijn te weinig taxis op piekmomenten, want alle taxichauffeurs zijn met lege wagens heen en weer tussen Zaventem en Brussel aan het rijden.
Minister, er is ondertussen een uitspraak van het hof van beroep, die zegt dat er een soort uitwisselbaarheid moet ontstaan tussen de afstapplaats in Zaventem en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. Bent u bereid om samen met ons op korte termijn inspanningen te doen om werk te maken van die uitwisselbaarheid, zodat Brusselse en Vlaamse chauffeurs in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest en aan de luchthaven van Zaventem passagiers kunnen afzetten en weer meenemen?
Minister Crevits heeft het woord.
Mijnheer Roegiers, u hebt zonet de regeling geschetst. Ik wil toch een kleine nuance aanbrengen. In 2001 heeft het Vlaams Parlement beslist om de bevoegdheid voor het geven van vergunningen aan taxis om te staan wachten op passagiers, aan de gemeenten toe te bedelen. Dat betekent dat elke gemeente zelf beslist om taxichauffeurs te vergunnen. Die vergunning is de toelating om te staan wachten tot iemand zich aandient om te worden vervoerd. De regeling is in Vlaanderen overal gelijk.
Voor de luchthaven van Zaventem bepaalt het gemeentebestuur van Zaventem wie de vergunning krijgt. Dat betekent dat als ik me vanuit mijn gemeente wil verplaatsen naar de luchthaven van Zaventem, ik een taxibedrijf in Torhout kan vragen om me daarheen te brengen, maar die taxichauffeur mag daar niet blijven wachten tot er zich iemand aandient om naar Torhout te worden gebracht.
Hetzelfde geldt voor mensen uit Brussel. Je kunt je laten brengen naar de luchthaven, maar wie elders een vergunning heeft, kan niet aan de luchthaven staan wachten.
U vraagt om een soort uitwisselbaarheid van de vergunningen. Ik ben uiteraard bereid tot een gesprek met mijn collegas van de andere gewesten. Het zou ook een probleem in Vlaanderen kunnen zijn. U focust nu op de relatie Brussel-luchthaven. Maar in principe kan geen enkele Vlaamse taxionderneming uit geen enkele andere Vlaamse gemeente staan wachten aan de luchthaven van Zaventem tot iemand wil instappen. Een taxichauffeur moet daar een vergunning hebben.
Om tot een uitwisselbaarheid te komen, moeten we het probleem ook in Vlaanderen bekijken. Moeten we de gemeentelijke autonomie dan in vraag stellen? Dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn. Als we met Brussel een akkoord willen, moeten we een samenwerkingsakkoord maken tussen de drie gewesten om de uitwisselbaarheid op gelijke basis te regelen.
We moeten ook oog hebben voor andere effecten. Als dat betekent dat iedereen het recht heeft om aan de luchthaven te staan wachten, dan moeten we daar een strook maken met honderd of wel tweehonderd extra wachtplaatsen. We moeten dat omzichtig behandelen. Leeg terugkeren is niet goed voor het milieu, maar het is van belang dat we de evenwichten op een genuanceerde wijze benaderen.
Uiteraard wil ik met mijn Brusselse collega een gesprek aangaan. Als er aan de huidige regelgeving iets wordt gewijzigd, zal ik de afspraken tegenover de Vlaamse taxibedrijven op dezelfde manier moeten benaderen.
Ik dank u voor uw antwoord, minister, en uw engagement om met de andere gewesten het gesprek aan te gaan.
U maakt een vergelijking vanuit Torhout met de luchthaven van Zaventem. Ik begrijp u wel, maar het is toch wel appelen en peren met elkaar vergelijken. De afstand tussen de Grote Markt van Brussel en de luchthaven is ochot 12 kilometer. Daarom is het echt belangrijk dat u dat gesprek aangaat. Ik hoop dat u brede steun vindt in dit parlement om, rekening houdend met de evenwichten die gevrijwaard moeten worden, paal en perk te stellen aan die onverklaarbare kafkaiaanse toestand. Wij willen daartoe bijdragen.
De heer Van Der Taelen heeft het woord.
Voorzitter, minister, ik ben zeer blij dat u ingaat op de suggestie van de heer Roegiers, die ik 100 procent steun, om toch eens na te denken over deze materie en met uw collegae van vooral het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest te gaan praten. Ik begrijp uw vergelijking met uw eigen gemeente. Als u naar de luchthaven wilt komen, geldt daar hetzelfde.
Zonder te willen ingrijpen in de sacrosancte gemeentelijke autonomie en de regionale bevoegdheden, kunnen we dat natuurlijk, met alle respect voor de gemeente Zaventem, de luchthaven van de gemeente Zaventem noemen. Hoe we het echter draaien of keren, het is ook de luchthaven van de hoofdstad van Vlaanderen en van de hoofdstad van Europa.
Ik kan u verzekeren dat ik me al twintig jaar bijzonder erger als ik een taxi moet nemen in Zaventem. Na 2 kilometer rijden wordt de teller op dubbel tarief gezet. Dat is bijzonder frustrerend. Dat maakt de rit onbehoorlijk duur! We hebben zo ongeveer de duurste ritten van de luchthaven naar het centrum van de stad. In andere steden betaalt u gewoon de kilometervergoeding. In New York betaalt u zelfs een forfait. Hier in Zaventem duwt de taxichauffeur op een mysterieuze knop waardoor het tarief verdubbelt. We kunnen zeggen het is de luchthaven van Zaventem maar het is toch ook een beetje de luchthaven van 1,2 miljoen Brusselaars.
De heer Van Rompuy heeft het woord.
Ik ben bijzonder ongelukkig, mijnheer Roegiers, dat u vandaag deze vraag stelt. Die taxichauffeur is dus beschuldigd van doodslag. Ik weet niet of u dat weet. (Opmerkingen van de heer Jan Roegiers)
Ik ben als schepen van Zaventem heel goed op de hoogte van de situatie. Deze discussie is al heel lang aan de gang. Wat daar nu gebeurd is, is dramatisch. Het had het leven kunnen kosten aan een politieagent. (Opmerkingen van de heer Jan Roegiers)
Ik vind het totaal ongepast om daar nu over te discussiëren.
Ik geef de minister gelijk. In 2003 heeft het Vlaams Parlement een decreet daarover goedgekeurd. Er is een gemeentelijke autonomie voor de concessie van het openbaar domein. Taxis zijn het openbaar domein. Dat geldt voor Antwerpen, Hasselt en alle andere gemeenten in Vlaanderen die een concessie doen van taxis. Dat is vanuit het oogpunt van de goede orde. Als schepen ben ik mee bevoegd voor het uitreiken van die concessies. Men moet immers een ordening hebben aan de luchthaven. De vraag is dan wie daar wel en niet mag staan. Die chauffeurs moeten daar een vergunning voor hebben. Zij betalen daar zwaar voor en moeten daarvan leven. Een taxichauffeur van Zaventem die zijn concessie heeft in Zaventem, mag geen passagier opladen in Brussel-Zuid of Brussel-Noord.
Deze zaak wordt in de publieke opinie voorgesteld als een soort absurditeit. Dat is niet zo. Het systeem werkt perfect en de federale politie ziet daarop toe. Het zijn piraten, nagenoeg gangsters die daar optreden. Zij zorgen voor incidenten zoals dat van gisteren. Het kan dan ook niet dat dit nu wordt voorgesteld als een soort communautaire absurditeit. Dit is allemaal heel duidelijk afgesproken en zelfs wettelijk geregeld.
De heer Van Hauthem heeft het woord.
Ik sluit me aan bij de heer Van Rompuy. Mijnheer Roegiers, u zegt dat deze zaak onder meer het gevolg is van een frustratie die heerst omwille van een kafkaiaanse situatie. Er zijn regels en reglementen die voor iedereen gelden.
De heer Van Rompuy heeft gelijk. Men kan niet zomaar met een taxibedrijf aan het Noord- of Zuidstation gaan staan. Ik heb daar nog nooit taxis zien inrijden op politiepatrouilles. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat de hele omgeving van zowel Noord- als Zuidstation wordt afgesloten als de politie dan reageert. Wat gisteren in Zaventem is gebeurd, is misschien het gevolg van de frustratie van een bepaald soort taximaffia die zich niet aan de regels wil houden en illegaal rijdt.
De zaak is geregeld zoals ze geregeld is. Men kan zich daar misschien vragen bij stellen, maar dat is geen alibi om te doen wat men gisteren heeft gedaan. Als men dan in een uur tijd een paar honderd taxis bijeen kan krijgen om de luchthaven te blokkeren, dan weten we vanwaar de wind waait. Minister, ik weet niet of de luchthaven de kosten zal verhalen op diegenen die de actie hebben gevoerd. Als dat het geval is, zou u zich beter in plaats van wat meewarig te doen en meegaand te zijn, mee burgerlijke partij stellen. Dit incident voordoen als het gevolg van een frustratie is helemaal de omgekeerde wereld. Wat in Zaventem is gebeurd, is onaanvaardbaar. Wij willen de luchthavenpolitie daarin ten volle steunen. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Mevrouw de Vroe heeft het woord.
Ook ik betreur het incident dat gisteren heeft plaatsgevonden. We moeten echter onder ogen zien dat de huidige wetgeving rust heeft gebracht in de taxiwereld. U engageert zich nu om samen met de drie gewesten na te gaan of er een samenwerking tot stand kan komen. Overleg is altijd een goede zaak. Als we toegeven aan de wensen van Brussel, creëren we een corridor tussen Vlaanderen en Brussel en worden we misschien overspoeld door taxis. Momenteel rijden al ongeveer tweehonderd taxis in Zaventem. Als een taxi uit Brussel in Zaventem passagiers mag ophalen, waarom zouden de taxis uit Antwerpen en Luik dat dan niet mogen? Ik wil u vragen om dit dossier met de nodige voorzichtigheid te behandelen zodat we niet opnieuw in een taxioorlog terechtkomen.
Ik heb persoonlijk niet de associatie willen maken met het incident van gisteren. De huidige regels zijn klaar en duidelijk en moeten worden gerespecteerd.
Collega Roegiers heeft me gevraagd of ik eens kan overleggen met mijn collega van het Brusselse Gewest om te kijken of we intergewestelijk kunnen samenwerken. Collegas, ik heb gezegd dat ik uiteraard wil praten, maar dat ik nooit zal instappen in een regeling met een ander gewest als dezelfde regeling niet kan worden getroffen met alle taxichauffeurs die niet van Zaventem zijn maar van elders. Wat de heer Van Der Taelen zegt over Brussel, is wel juist, het is een stad van meer dan 1 miljoen inwoners, maar ik ben nogal voor regels die in de mate van het mogelijke voor iedereen gelijk zijn. Als je daaraan sleutelt, moet je zorgen dat je het evenwicht dat bestaat, niet doet verdwijnen.
Een gesprek? Ja. Regels moeten absoluut nageleefd worden. Ik denk niet dat het de bedoeling is om de gemeentelijke autonomie in vraag te stellen. De heer Van Rompuy verwijst er terecht naar: als je de regels versoepelt en dat heeft tot gevolg dat je in honderden extra plaatsen moet voorzien, moet je dat ook nog georganiseerd krijgen. We moeten met een aantal kanttekeningen rekening houden.
Tot slot is het voor een taxichauffeur van een andere gemeente wel mogelijk om iemand op te pikken in Zaventem als je dat op voorhand bestelt. Wie bijvoorbeeld vanuit Brussel zijn vliegreis boekt bij een Brusselse firma en zegt dat die man hem moet komen ophalen, dan kan dat perfect. Het is niet verboden als je het op voorhand bestelt. Wat niet mag, is er staan wachten tot er iemand instapt. Dat is geregeld via de gemeentelijke autonomie. Als we daar iets aan veranderen, moeten we zorgen dat het wankele evenwicht dat bestaat, gerespecteerd wordt.
Mijnheer Van Rompuy, u weet dat ik u respecteer, maar wat u nu hebt gezegd, vind ik er los over. Ik ben mijn uiteenzetting begonnen met heel uitdrukkelijk te zeggen dat ik, en mijn fractie met mij, afstand neem van het geweld dat gisteren is gebruikt en de chaos die erop is gevolgd. Nu zeggen dat ik dat misbruik, vind ik er los over. Ik vind het erg dat u mij dat aansmeert. Ik heb van mijn dure tijd gebruik gemaakt om daar eerst afstand van te nemen. Wat u zegt, vind ik er los over.
Wat betreft de problematiek zelf, blijven we rondjes draaien. Ik hoor niemand zeggen dat het onaanvaardbaar is dat een taxirit zo duur is. Enkel de heer Van Der Taelen zegt dat. Waar niemand over gesproken heeft, is de uitspraak van het hof van beroep. Dat heeft gezegd dat het moet kunnen dat Brusselse chauffeurs in Zaventem passagiers meenemen. Dat is de uitspraak van het hof van beroep. Ik denk dus dat het noodzakelijk is, zoals de minister zelf heeft aangekondigd, dat er op zijn minst een gesprek komt en dat er een oplossing wordt gezocht voor de kafkaiaanse toestand die taxiritten onbetaalbaar maken. (Applaus bij sp.a)
Het incident is gesloten.