Verslag plenaire vergadering
Verslag
De heer Peumans heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister-president, dames en heren ministers, federaal minister Didier Reynders heeft meegedeeld dat al dan niet in het kader van de Financieringswet Vlaanderen 400 miljoen euro minder zou ontvangen in 2009. We hebben u daarover deze ochtend op de radio gehoord, mijnheer de minister. We hebben het verzoek gehad van de heer Wathelet en van de eerste minister, en nu is er dit weer.
De vraag is hoe we dat in een meerjarenbegroting kunnen kaderen. Dit is een eenmalige vraag die betrekking heeft op de begroting 2009, maar het is belangrijk om de weerslag op de komende jaren te kennen. De hele economische crisis heeft ook gevolgen. Mijnheer de minister, vanmorgen zei u dat u de nodige provisies hebt aangelegd, een indexprovisie en een conjunctuurprovisie. Maar hoe zal dat in de toekomst uitdraaien?
Minister Van Mechelen heeft het woord.
De communicatie door de federale overheid over de begroting is niet altijd eenvoudig. Het heeft wat puzzelwerk gevraagd om te achterhalen waar de 640 miljoen euro vandaan komt. Dat is het resultaat van een oefening van mevrouw Spinnoy van de studiedienst van de FOD Financiën. Ze heeft de doorstorting van de middelen herberekend op een economische groei van 0,2 en een inflatie van 2,1 percent in 2009. Dit leidt tot 640 miljoen euro minder inkomsten voor Vlaanderen. In 2009 gaat het over 391 miljoen euro, en er komt ook een negatieve afrekening in de begroting van 2008 van 51 miljoen euro.
De verminderde doorstorting van de middelen is geconditioneerd door een aanpassing van de groei en de inflatie volgens de inzichten van de studiedienst van Financiën. We hebben daarop geanticipeerd met de Vlaamse begroting. We hebben een conjunctuurprovisie van 1 percent ten bedrage van 178 miljoen euro. Als de groei daalt van 1,2 naar 0,2 percent, heeft dit budgettair voor ons geen effect, omdat dat ingebufferd is.
Daarnaast hebben we ook een indexprovisie van meer dan 320 miljoen euro, die door de daling van de inflatie in 2008 en de voorspelde daling van de inflatie in 2009, een marge oplevert die we kunnen toevoegen aan de conjunctuurprovisie om eventuele bijkomende schokken op te vangen. Voor 2009 is de zaak onder controle.
Er was verwarring over de vraag of er al of niet inspanningen worden gevraagd voor het relanceplan. We hebben daar negatief op geantwoord omdat Vlaanderen zelf een relanceplan heeft. Ik denk dat we daar straks over zullen discussiëren.
In de commissie voor Financiën en Begroting hebben we afgesproken dat we de meerjarenbegroting doortrekken tot 2014. Het zal de eerste keer zijn in de geschiedenis dat we zoiets doen. We zullen dat klaar hebben tegen het einde van dit jaar. De beleidsruimte voor de volgende legislatuur wordt momenteel berekend op ongeveer 1,5 miljard euro. Dat is minder dan in deze legislatuur, maar we verwachten wel nog een substantieel bedrag in de volgende legislatuur. We zullen de cijfers aan de commissieleden bezorgen zodra ze klaar zijn.
Mijnheer de minister, u verwijst naar de berekening van de FOD Financiën. De minister-president heeft in De Standaard gezegd dat daarvan nog heel wat zal worden afgekloven. Gaat Vlaanderen akkoord met die berekening?
De heer Dewinter heeft het woord.
Mijnheer de minister, we moeten heel voorzichtig zijn in deze zaak. Federaal minister Reynders heeft een eigen politieke agenda waarbij hij de provocatie niet schuwt, en de bedoeling heeft een zoveelste variatie op hetzelfde thema in de praktijk te brengen, namelijk de federale putten laten vullen door de gewesten en meer specifiek door Vlaanderen.
De cijfers en de parameters die minister Reynders naar voren schuift, moeten we op zijn minst durven betwijfelen. Het kan in elk geval nooit de bedoeling zijn, net zomin als in het verleden het geval is geweest, dat er Vlaams krediet wordt verstrekt voor het federale failliet.
De heer Van den Heuvel heeft het woord.
Mijnheer Dewinter, het is heel duidelijk bepaald dat onze dotaties zijn gebaseerd op de bbp-groei en de bbp-deflator. We kennen nu een heel snelle herziening van deze gegevens. Deze krimp gaat uit van heel optimistische cijfers, van een negatieve groei van min 0,2 percent en een inflatie van ruim 2 percent terwijl we weten dat er in 2009 wellicht een nog lagere groei zal zijn. Die minderontvangst van 400 miljoen euro die nu op basis van deze gegevens wordt vooropgesteld, zal wellicht nog hoger liggen.
Mijnheer de minister, we hebben in de commissie gedebatteerd over de meerjarenbegroting. Ik denk dat deze gegevens heel duidelijk aantonen dat de regering gelukkig vooruitziend is geweest door voldoende buffers aan te leggen. In de nabije toekomst moeten we een duidelijke verkenning maken. De meerjarenbegroting moet op punt worden gesteld op basis van realistische cijfers, zeker wat de bbp-groei en de bbp-deflator betreft.
De heer Gabriels heeft het woord.
Mijnheer de minister, ik dank u voor de aankondiging van wat u reeds in de commissie hebt gezegd. Op verzoek van de commissie en van het Rekenhof zult u toch een meerjarenplanning maken voor het einde van het jaar. Het verbaast me dan ook dat het Rekenhof deze week publiceerde dat de Vlaamse Regering dit niet zou doen. Ik vind dat absoluut niet op zijn plaats.
Namens de Vlaamse Regering en minister-president Peeters wil ik onderstrepen dat we met betrekking tot de begroting 2009 een begroting in evenwicht willen behouden. Verder gaan we niet aan deficit spending doen. We gaan onverkort voor de doelstelling om Vlaanderen schuldenvrij te maken tegen het einde van dit jaar. En tot spijt van wie het benijdt, dat gaat lukken. Tot slot zullen we ons relanceplan uitvoeren: 710 miljoen euro jobkorting en een investeringspakket van meer dan een miljard euro plus pps.
Mijnheer Peumans, mijnheer Dewinter, ik wil het nog even hebben over de berekening van minister Reynders. Die 640 miljoen euro is een correcte vertaling van de bijzondere financieringswet wanneer de economische parameters neerwaarts worden herzien voor 2009 naar een inflatie van 0,2 en 2,1 percent. Het bnp staat momenteel op min 0,2 en 1,9 percent, wat een bijkomende verslechtering is van het vorderingssaldo.
Wat de meerjarenbegroting betreft, blijkt uit de voorlopige analyse dat de begroting 2009 normaal kan worden afgesloten. De crisis in 2009 zal echter zwaar doorwegen op de begroting van 2010. Wij voorspellen dat men zonder enige ingreep, volgens de meerjarenbegroting, op een deficit van ongeveer 300 miljoen euro uitkomt dat zich in 2011 herstelt in een begroting in evenwicht. In 2012, 2013 en 2014 krijgen we dan 1,5 miljard euro extra beleidsruimte. Het is vanzelfsprekend dat de invloed van de crisis 2008, maar vooral 2009 haar effecten zal hebben voor de opstart van de begroting 2010. De regering zal echter de nodige maatregelen nemen. Met andere woorden, we blijven op schema. In januari zullen we deze discussie voeren in de commissie.
Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord.
Mijnheer de voorzitter, ik was niet aanwezig in de commissie voor Financiën. Ik kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn. De opmerkingen van het Rekenhof zijn eerder gekomen, naar aanleiding van de begroting voor 2009. Ik ben blij dat de minister van Financiën en Begroting een meerjarenbegroting aankondigt, zodat men ook weet wat de weerslag is op de economische ontwikkeling.
Het incident is gesloten.