Verslag plenaire vergadering
Verslag
Voorstel tot spoedbehandeling
Dames en heren, deze middag heeft de heer Daems bij motie van orde een voorstel tot spoedbehandeling gedaan van het voorstel van resolutie van de heren Daems en Glorieux, de dames Vogels en Dua en de heren Tavernier en Stassen betreffende de bevordering van 'groene vloten' en verkeersplannen.
De heer Glorieux heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, dames en heren, een eerste reden waarom wij de hoogdringendheid inroepen voor de behandeling van dit voorstel van resolutie is de officiële opening morgen van het Autosalon. Dat staat in het teken van 'de groene wagen', van het milieu en van automobiliteit. We menen dat het Vlaams Parlement en de Vlaamse Regering van dit momentum gebruik moeten maken om samen met bedrijven positieve en stimulerende maatregelen te nemen om de autovloot in Vlaanderen echt te vergroenen. Nu de auto-industrie een grootse imagocampagne voert rond milieu en automobiliteit, moet de Vlaamse Regering de koe bij de horens vatten en snel stimulerende maatregelen nemen. Daarmee bedoel ik niet dat men een verbod moet leggen op niet-milieuvriendelijke wagens of dat men een ontmoedigend beleid moet voeren via belastingen. Ik pleit enkel voor positieve stimuli.
Een tweede reden voor de hoogdringendheid zijn de - jammer genoeg eens te meer - dramatische cijfers over gezondheidsschade, longkanker en verloren levensjaren als gevolg van de luchtvervuiling in Vlaanderen. Als ecologisten vinden wij - hopelijk samen met u - dat hiertegen optreden een prioriteit is. De lucht in Vlaanderen, en zeker in de stedelijke agglomeraties, moet dringend gezonder worden gemaakt.
Aangezien het autoverkeer een belangrijke bron van luchtvervuiling is, dringt een vergroening van de autovloot zich op.
De meeste auto´s waarvoor op dit zogenaamd milieubewuste Autosalon? reclame wordt gemaakt, zijn absoluut geen groene wagens. Recent onderzoek van Greenpeace heeft aan het licht gebracht dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de auto´s waarvoor momenteel reclame wordt gemaakt, 187 gram per kilometer bedraagt. Meer dan tien jaar geleden is evenwel al met de sector afgesproken dat de CO2-uitstoot niet meer dan 120 gram zou mogen bedragen. Tevens is aan het licht gekomen dat slechts 4 percent van de modellen waarvoor naar aanleiding van het autosalon reclame op de televisie en op de radio wordt gemaakt, minder dan 120 gram CO2 per kilometer uitstoot. De noodzakelijke vergroening van onze autovloot zal er zeker niet langs deze weg komen.
Het Autosalon creëert evenwel een uniek momentum. We vragen het Vlaams Parlement dan ook om dit momentum niet te laten voorbijgaan en om ons voorstel van resolutie betreffende groene vloten vandaag te behandelen. (Applaus bij Groen!)
De heer Caluwé heeft het woord.
Mevrouw de voorzitter, het was twee jaar geleden al bekend dat het Autosalon vandaag de deuren zou openen. Ik begrijp dat de groene fractie een voorstel van resolutie over dit onderwerp wil bespreken. Indien ze had gewild dat dit voorstel van resolutie gelijktijdig met de opening van het Autosalon kon worden besproken, had ze het best drie maanden geleden al ingediend. In dat geval hadden we het voorstel van resolutie in de commissie kunnen bespreken.
Ik stel voor dat we het voorstel van resolutie naar de bevoegde commissie verwijzen. Op die manier kan het nog steeds een nuttig effect sorteren.
Mijnheer Glorieux, bent u het eens met dit voorstel?
Hoewel ik de argumentatie van de heer Caluwé veeleer bedenkelijk vind, gaan we akkoord met het voorstel ons voorstel van resolutie in een eerstvolgende vergadering van de commissie te behandelen.
Het voorstel tot spoedbehandeling is niet aangenomen. Derhalve wordt het voorstel van resolutie van de heren Rudi Daems en Eloi Glorieux, de dames Mieke Vogels en Vera Dua en de heren Jef Tavernier en Jos Stassen betreffende de bevordering van 'groene vloten' en verkeersplannen naar de bevoegde commissie verwezen.
Het incident is gesloten.