Verslag plenaire vergadering
Verslag
Aan de orde is de actuele vraag van de heer Van Nieuwenhuysen tot de heer Keulen, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, over de controle van kadastergegevens in het buitenland in het kader van de toewijzing van sociale woningen.
Met veel interesse hebben we de voorstellen van de federale meerderheidsfractievoorzitters aanhoord over de opsporing van Belgen met een tweede verblijfplaats in het buitenland, met als doel hun het recht op een sociale huur- of koopwoning te ontzeggen. Het zou goed zijn om dat te onderzoeken omdat het een frustratie is voor de velen die wachten op een sociale woning.
Op een schriftelijke vraag die ik daarover in februari heb gesteld, heeft minister Keulen geantwoord dat de uitwisseling van dergelijke gegevens met andere landen door verdragsbepalingen gereserveerd wordt voor fiscale doeleinden. Volgens de minister moeten de socialehuisvestingsmaatschappijen nu genoegen nemen met de gegevens afgeleverd door de officiële instanties in het buitenland. Worden die gegevens systematisch opgevraagd? Zo niet, is de minister bereid om de maatschappijen te stimuleren om dat te doen?
In het regeerakkoord staat dat Vlaanderen bi- of multilaterale verdragen zal afsluiten zodat het mogelijk wordt om bewijzen over het al dan niet eigenaarschap van kandidaat-huurders op te vragen. Zijn er al concrete acties dienaangaande ondernomen? Zo ja, met welke landen is er al onderhandeld? (Applaus bij VB)
Het uitgangspunt van goed beleid is de bestrijding van fraude. Bij het toewijzen van sociale woningen moet steeds voldaan zijn aan 2 voorwaarden: de inkomstenvoorwaarde en de eigendomsvoorwaarde. Wie reeds een woning heeft in binnen- of buitenland komt niet in aanmerking.
Het probleem mag dan eenvoudig zijn, de oplossing is complex. We streven naar een gecoördineerde aanpak met de federale instanties. Zo kunnen we een beroep doen op de federale gegevens. Daarnaast zullen we in samenwerking met de federale regering bekijken of de internationale akkoorden niet kunnen worden uitgebreid met een luik over huisvesting. Hetzelfde geldt voor de Vlaamse akkoorden.
Een nieuw kaderbesluit sociale huur, met verschillende wijzigingen, zal in voege treden op 2 januari 2006. Aan de eigendoms- en inkomensvoorwaarde wordt in het kaderbesluit niet geraakt.
Ik heb begrepen dat de besprekingen met de federale en de Vlaamse overheid en met de betrokken landen nog niet begonnen zijn. We zien echter in andere landen dat het allesbehalve makkelijk is om toegang te krijgen tot buitenlandse kadasters. Ik hoop dus dat de nodige initiatieven snel zullen volgen.
Bij het onderzoek mag het gelijkheidsbeginsel niet worden geschonden. De bezitsvoorwaarde vormt het vertrekpunt van de juridische aanpak, maar de uitvoering is - zoals gezegd - complex.
Uiteraard moet de regel voor iedereen gelden.
Het incident is gesloten.