Verslag plenaire vergadering
Verslag
Roetfilters voor de nieuwe harmonicabussen in Antwerpen
De voorzitter :Aan de orde is de actuele vraag van de heer Holemans tot de heer Bossuyt, Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, over roetfilters voor de nieuwe harmonicabussen van De Lijn voor Antwerpen.
We staan voor een grote uitdaging op het vlak van het milieu. Als België de Kyoto-norm wil halen, moeten er extra inspanningen worden gedaan. Een van de belangrijkste punten is het aanpakken van het verkeer, meer bepaald automobilisten ertoe aanzetten om over te stappen naar het openbaar vervoer. De beslissing om voor Antwerpen 130 nieuwe harmonicabussen aan te kopen is uitstekend, maar het is absurd om die niet van het begin af uit te rusten met roetfilters. Op die manier kan de uitstoot van fijne deeltjes en koolstofoxiden immers sterk worden verminderd. Het is onbegrijpelijk dat men roetfilters plaatst op de oude bussen, maar niet op de nieuwe. Voelt de minister zich niet geroepen om de nieuwe bussen uit te rusten met roetfilters?
Men is momenteel inderdaad bezig met het plaatsen van roetfilters op de oude motoren. Momenteel zijn 760 roetfilters geplaatst op een totaal van 1880 bussen. De nieuwe bussen zijn uitgerust met motoren die minder vervuilend zijn. VITO is dat momenteel aan het onderzoeken. We wachten de resultaten van dat onderzoek af. Dan kan worden beslist welk soort roetfilter nodig is. Bij de volgende bestelling kan men daarmee dan rekening houden.
Ik ben blij dat men er bij de volgende bestelling rekening mee zal houden om de bussen met roetfilters uit te rusten. Ik ben benieuwd wanneer dat zal zijn. Blijkbaar moeten de bussen eerst rijden om te kunnen onderzoeken hoe vervuilend ze zijn. Het is logisch om dat te onderzoeken vooraleer ze op de weg komen.
Het betreft een nieuwe generatie bussen, die getest moeten worden. Het is belangrijk dat de roetfilters verder geplaatst worden.
Het incident is gesloten.