Verslag plenaire vergadering
Verslag
Spreidingsplan voor allochtone leerlingen in het Antwerpse basisonderwijs
De voorzitter : Aan de orde is de actuele vraag van de heer Dewinter tot mevrouw Vanderpoorten, Vlaams minister van Onderwijs en Vorming, over de uitvoering van het spreidingsplan voor allochtone leerlingen in het Antwerpse basisonderwijs.
Uit recente cijfers over het aantal allochtone leerlingen in het basisonderwijs blijkt dat 34 percent van de leerlingen in Antwerpen geen Nederlandstalige ouders heeft. Het Vlaamse gemiddelde bedraagt 13 percent.
Het GOK-decreet maakt het scholen mogelijk allochtone inschrijvingen te weigeren als het aantal allochtone leerlingen er tien percent hoger ligt dan het lokale gemiddelde. In Antwerpen mag het dus vanaf 44 percent allochtonen.
In heel Antwerpen zijn er nog maar zes zogenaamd witte scholen met minder dan 10 percent allochtone leerlingen. In deze scholen vreest men terecht voor een spreidingsplan. Het zal jonge gezinnen uit de stad verjagen omdat zij kwalitatief onderwijs willen. In scholen met veel allochtone leerlingen daalt de onderwijskwaliteit. De voorzitter van het Lokale Overlegplatform (LOP) beweert dat van een spreidingsplan geen sprake kan zijn, maar wellicht doet hij dat alleen om de ouders te sussen.
Hoe zal de Vlaamse regering dit probleem oplossen? Wat zal de Vlaamse regering doen aan de onrust? Hoe zal de Vlaamse regering de toevloed van allochtonen in de witte scholen tegengaan?
Omdat een aantal steden met zware problemen kampten door het grote aantal anderstalige leerlingen, werd het GOK-decreet goedgekeurd. Het Vlaams Blok heeft dat decreet niet goedgekeurd en wellicht zal ik de heer Dewinter vandaag evenmin overtuigen.
Het LOP kan de relatieve aanwezigheid van anderstaligen bepalen en in Antwerpen heeft men dat vastgelegd op 34 percent. Men mag dus doorverwijzen vanaf 44 percent. Dat cijfer komt overigens overeen met wat ik gehoord heb van de meeste multiculturele scholen : 50 percent allochtone leerlingen is haalbaar.
Omdat enkel nieuwe inschrijvingen doorverwezen kunnen worden, kunnen de scholen hun leerlingen niet vragen om te verhuizen. Elke school moet een deel van het probleem oplossen. Elke school geniet mee van de voordelen. De heer Dewinter vergroot de zaken duidelijk uit. Hij weet best dat het LOP uitstekend werk verricht.
Uiteraard moeten we de werking van het GOK-decreet van nabij volgen. Van zodra er problemen rijzen, zal ik het decreet samen met het Vlaams Parlement aanpassen.
U bent blijkbaar minder verwonderd dan ikzelf en de leden van het lokaal overlegplatform Antwerpen. De voorzitter van het overlegplatform meldde dat er 58 procent allochtone leerlingen binnen de stadsring zijn, en 34 procent in de volledige stad. Dit vormt op zich al een groot probleem inzake taal- en leerachterstand.
U beweert dat het inschrijvingsrecht voor kinderen enkel geldt voor nieuwe inschrijvingen. Als een kind dus verhuist van een concentratieschool met meer dan 90 procent allochtonen naar een school met slechts 7 procent, zullen de ouders zich niet kunnen beroepen op het inschrijvingsrecht.
Ook trek ik een politieke conclusie. Wij hebben voor deze situatie reeds gewaarschuwd bij het tot stand komen van het gelijke-onderwijskansendecreet. Een aantal kwaliteitsscholen worden nu een multicultureel aspect opgedrongen, waarbij men hen verplicht ook een concentratie van 30 tot 34 procent aan allochtonen op te nemen. Deze strategie zal enkel de stadsvlucht doen toenemen.
Een eerste belangrijk punt is het feit dat het spreidingsplan enkel van toepassing is op nieuwe inschrijvingen. Ten tweede kan men een eindeloos debat voeren over wat men verstaat onder kwaliteitsonderwijs. Leerkrachten die les geven in scholen met een behoorlijk aantal anderstaligen zeggen vaak dat dit een bijkomend element van kwaliteit kan zijn.
Het incident is gesloten.